/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computer ufattelig langsom
Fra : SqUaSh
Vist : 611 gange
200 point
Dato : 17-01-05 22:12

Min computer er pludselig blevet ufattelig langsom, jeg har ikke brugt den hele weekenden, men da jeg så her i aftes startede den op tog det 10-15 min at komme ind i windows. Det er næsten som at sidde ved en gammel 120 mhz. com. eller sådan noget.. Jeg har prøvet at scanne for virus men Northon fandt ingenting.. Og den vil pludselig ikke afspille nogen lydfiler. Winamp kommer med fejlmeldingen: "Bad Directsound driver. Please install proper drivers or select another device in configuration. Error Code: 88780078"
Der var intet galt sidst jeg havde den tændt, og jeg har ikk lavet noget ved den eller noget. Jeg har prøvet at køre fejlsikret tilstand og scanne for virus, men der var ingenting..
Jeg ved ikk lige hvad problemet kan være?

Mvh. Torben.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 22:19

Spywarefri stinger prøv det

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-01-05 22:20

en standard oprydning og online scan Ad-Aware ville ikke være af vejen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 22:22

Du skal også lige scanne med ad aware og måske spybot som du kan finde på denne side http://www.freefiles.dk/modules/news/
Mvh Sune

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 17-01-05 22:22

Jeg har prøvet med Ad-Aware (også i fejlsikret tilstand) Men det hjalp ikke

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 22:24

Hvvis du har xp så prøv at køre en gendannelse til før i går

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 22:24

start programmer tilbehør systemværktøjer gendannelse
Mvh Sune

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-01-05 22:27

har du hentet Ad-Aware SE

Kommentar
Fra : Random

Dato : 17-01-05 22:29

Forsøg at geninstallere din driveren til dit lydkort.

Og hvis det ikke virker se om du har et Restore tidpunkt fornyligt er der værd at prøve at gendanne dette. Du kan altid fortryde en gendannelse jo.

Du kan eventuelt og chekke om dit lydkort skulle have rystet sig løs. Prøv at tage det ud og sætte det i igen..

Mvh Random

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-05 22:31

Du kunne jo prøve, at deaktivere dit lydkort i Kontrolpanel - System - Hardware - Enhedshåndtering og se om det bringer liv i computeren, hvis det gør kan du jo starte med at udskifte driveren til lydkortet og er det ikke nok skal du nok overveje at skifte lydkortet, men tjek nu først om det gør en forskel.
Du kan også prøve, at skrive msconfig i Kør - OK _ Fanebladet Start - deaktivere alle nøgler og genstart.
Hvis dettte hjælper på opstart mm. kunne du så prøve at aktivere en nøgle ad gangen, efterfulgt af genstart.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-05 22:37

www.spaywarefri.dk eller www.arlet.dk
følg anvisningen.
når alt dette er gjort kør en diskfagmentering (start/programmer/tilbehør/systemværktøjer/diskfragmentering

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 17-01-05 23:01

Jeg har haft deaktiveret mit systemgendannelse engang, og glemt at slå det til igen, så det kan jeg ikke.. Men jeg prøver lige at installere en ny driver til lydkortet.. Men jeg forstår ikke hvad det skulle hjælpe på min opstart?
Computersmedet - Nej det tror jeg ikke? den jeg har hedder bare Ad-Aware 6..

Og mit lydkort er onbord så det kan vel ikke sidde løst?
BjarneD - Det med de nøgler der forstod jeg ikke helt?

I kan lige få lidt data hvis det skulle hjælpe..
Jeg har windows XP pro.
Bundkort: MSI 845E Max2 (MS-6398E) (6 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)
Graffik: Nvidia GeForce4 Ti 4200 (128 MB)
512 MB PC2700 DDR ram..
lyd: Intel 82801 DB (m) ICH4 (-M) - AC'97 Audio controller [A-1]

Men nu prøver jeg lige alt det med lyd driver og prøver at scanne med div. virus og spyware programmer en ekstra gang..

Mvh. Torben

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-01-05 23:09

CTRL+ ALT + DEL og kik på programmer og processer er der noget der ikke var der, da du kørte med dyret sidst?
hent lige en update til Ad-Aware

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 23:14

Jeg har også haft Norton på min nye puter men slettet det da jeg ikke syns om det og fordi jeg prøvede et for mig nyt antivirusprogram der hedder Antivir Det fandt 6 trojan horses Programmet er gratis og opdateres hver dag Ellers kan jeg også anbefale Avg antivirus som også er gratis og kan hentes på feks Google
Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-05 23:14

Det der med løst lydkort er vist ikke noget jeg har nævnt, men selv om det er onboard kan det godt drille, og det kan deaktiveres.
Hvorfor prøver du ikke at skrive msconfig i Kør, som foreslået og når du åbner fanebladet start kan det jo være, at du forstår hvad jeg vil have dig til. Ellers spørg konkret ud fra det du ser.

Kommentar
Fra : als

Dato : 18-01-05 05:43

Må jeg henvise dig hertil: http://www.spywarefri.dk/forum Her sidder Danmarks dygtigste eksperter på området computersnavs. Microsoft henviser til dem på Microsofts hjemmeside så det er ikke hvem-som-helst der er ekspert på Spywarefri. De kigger lynhurtigt din computer igennem online og renser din computer. Snart vil du være godt kørende igen, hvis problemet altså er snavs og det tror jeg det er

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 18-01-05 09:13

Prøv at defragmentere inde i Start/tilbehør/systemværktøjer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-05 16:44

www.spaywarefri.dk eller www.arlet.dk
følg anvisningen.
når alt dette er gjort kør en diskfagmentering (start/programmer/tilbehør/systemværktøjer/diskfragmentering

Kommentar
Fra : Random

Dato : 18-01-05 17:49

Jeg tror ikke på det er et adware problem... Ikke når computeren bliver SÅ langsom.
Der er noget seriøst galt.. enten driver mæsigt eller hardwaremæsigt.

Prøv at forsøge at deaktivere Onboard lyden i bios.
Evt loade default config, det kræver så du ved nogenlunde hvordan du evt skal sætte den op igen. Men lyder som om du har styr på computere jo.

Har du en tom Harddisk liggende, kan du også smide den på.. ligge XP ind og evt få afklaret om det er et hardware problem eller ej.
Random

Kommentar
Fra : fnidder2

Dato : 19-01-05 13:02

nu kører du vel ikke norton eller kaspersky, disse kan godt flippe helt ud efter et stykke tid og få pcen til at køre helt vildt langsomt

Kommentar
Fra : als

Dato : 19-01-05 13:25

Kaspersky får ikke computeren til at køre langsomt. Den havde et problem tidligere men ikke i seneste version.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 19-01-05 15:28

har du slettet tomme nøgler i registreringsdatabasen, selvom du har fjernet (afinstalleret) ved at at bruge programmernes eget unistall vil der ligge mange spor efter tomme nøgler. et godt program til dette er RegCleaner

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-05 16:03
Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 11:21

Hej igen.
Jeg har fået mit lyd til at virke nu.. Og jeg tror måske at jeg har fundet fejlen!
Jeg har prøvet med en masse antivirus / spyware programmer, men den som fandt flest var nok Spybot S/D..
Jeg har fået fjernet alle spyware ting, undtagen én ved navn DSO exploid, Spybot siger at den har fjernet programmet, men når jeg scanner igen, er den der stadig..

Det med de nøgler der og msconfig forstår jeg ikke helt endnu.. Skal jeg bare fjerne ALLE vinger der er, eller er det kun nogen af dem?

Jeg prøver lige regcleaner som i siger også!

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 12:39

--Random Hvordan deaktiverer jeg mit onboard lyd? Jeg har tænkt på at få fat i et lydkort i stedet, men jeg aner ikk hvordan man slår det andet fra, fik af vide man skulle pille et eller andet af på bundkortet.. Og nej du tar fejl hvis du siger jeg har forstand på com.. :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-05 12:52

Onboard lydkort deaktiveres i BIOS. Præcis hvordan afhænger af hvilken type BIOS der er på, men noget med Advanced og Peripherals configuration kunne være et spor.

Kommentar
Fra : als

Dato : 20-01-05 12:53
Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 13:06

Så det er ikke DSO exploid som gør at min computer er så langsom pludselig?
Computeren er ikke så langsom når først den er kommet ind i windows, men den har det med at fryse sig fast i ca 10 sek. nogen gange.
Og den er også langsom nogen gange når jeg åbner en mappe eller et nyt program, men når den først er inde i det er der intet problem..

Ang. RegCleaner så ved jeg ikke hvilke nøgler jeg tør slette.. Der er sindsygt mange, og aner ikke hvad halvdelen er til. Jeg er bange for at slette noget forkert så computeren går helt død..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-05 13:25

Du må ikke bare slette nøgler, men du kan køre en en Registry cleanup under tools.
Der er fire muligheder under det punkt, men prøv at starte med Automatic...

Det kan jo også være at du kan få Als til at hjælpe med en Hijackthis log hvor du kan guides til at slette nøgler der "forstyrrer".

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 14:06

Okay.. tak..
Hvad er en Hijackthis log?

Kommentar
Fra : als

Dato : 20-01-05 14:26

Download og gem denne scanner på skrivebordet.
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe
dobbeltlik på mwav.exe, programmet pakker sig selv ud og starter.
Sæt flueben i følgende:
Memory, Startup folders, drive, Registry, System folders og Services.
Sæt prik i følgende:
All local drives og Scan all files

Klik på scan.
Tip: du skal ikke klikke på Add to Startup folders så scannes din maskine hver gang du starter Windows op.
Denne scanning kan godt tage et par timer alt efter hvor meget du har liggende på din computer.

Kommentar
Fra : fnidder2

Dato : 20-01-05 19:36

du kan jo prøve tweak now til at slette nøglerne, den laver sikkerhedskopi så du kan roligt lade den slette dem.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 02-02-05 15:24

hej igen.. Jeg synes snart jeg har prøvet alt nu.. Har scannet alt igennem med en masse antivirus og spyware programmer, men den er stadig mega langsom..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-02-05 18:10

har du kørt en diskfragmentering??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-02-05 18:12

og har du hijackthis og lagt en log ud/sendt til arlet eller spywarefri ??

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 09-02-05 14:07

Jeg har kørt diskfragmentering..
Og det der hijackthis fatter jeg stadig ikk helt hvad er..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-05 16:31

du gå ind på www.arlet.dk tryk på -spybot/hijackthis / download spybot og hijackthis læs vejledning på siden når du har kørt spybot og genstartet skal du køre hijackthis "logen" som dette program laver sender du til frank@arlet.dk så hjælper han dig der fra eller laver du et nyt spørgsmål til 1 point det henviser til dette spørgsmål under sikkerhed mærket "arlet.dk hijackthis"

Kommentar
Fra : anja5

Dato : 10-02-05 06:24

Hvorfor f...... spørger du ikke dem der kan ordne dit problem på 10 min. http://www.spywarefri.dk/forum
Der er åbenbart nogen der stadig ikke kender den adresse. Synd for dem.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-02-05 20:02

det er nok fordi arlet også kan og har været meget hjelpsom over få mange og så kommer han af og til forbi her på kandu

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 11-02-05 12:22

Hej igen... Øhm jeg kan desværre ikk gå ind på arlet.dk... Nu er min com. gået helt amok..
Jeg sad og spillede i et par timer, og da jeg havde lukket det ned begyndte den at blive EKSTREM langsom.. Hvis jeg skulle åbne internettet ville det nok tage en times tid... Jeg prøvede at åbne "denne computer" og det tog ca 20 min... Den begynder med at være langsom så snart man har logget på, så tænker den i 3-4 sek, og så står den stille i et par min. og tænker så lidt igen... Og sådan går det hele tiden.. Den bliver ikk for varm, og den melder ingen fejl eller noget... Tror bare jeg prøver at geninstallere windows og så se?!

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 11-02-05 12:26

Forresten, jeg har prøvet fejlsikret tilstand men det er det samme..

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 11-02-05 12:47

Det er ikke helt så slemt i fejlsikret tilstand alligevel, er lige ved at prøve og skanne for virus med mwav.. Den skanner ca 50-100 filer af gangen og så står den stille i 20-30 sek.. Tænkte på om det måske kunne være mine ram der er noget galt med.. Men så burde den vel melde fejl under opstart?
Kan ikke forstå hvis det er en virus, for inden den begyndte at gå helt amok havde jeg skannet med alle de antivrus og antispyware programmer jeg ku finde..
Altså, Northon, mwav, http://housecall.trendmicro.com/housecall/, stinger, spybot s/d, ad-aware, spyware stormer... og ingen af dem har fundet noget... Og jeg har ikke været på nettet eller noget siden..

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 11-02-05 17:48

Jeg har skrevet til arlet.dk nu og ser hvad han siger der.. Men hvordan skal jeg kunne lave den hijackthis log når det ikk er til at bruge computeren...

Kommentar
Fra : anja5

Dato : 11-02-05 23:26

rotw>Ja arlet er hjælpsom. Kvaliteten af andres arbejder udtaler jeg mig aldrig om.
SqUaSh> Det er op til dig selv hvad du vil gøre. JEG har givet dig svaret på løsningen af dit problem.

Kommentar
Fra : fnidder2

Dato : 13-02-05 09:39

Hvor bor du i landet, hvis du bor i nærheden af mig så skal jeg gerne komme og hjælpe dig, uden det skal koste dig en bjælde

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 16-02-05 01:30

Lidt uden for Herning.. Jeg får nogen nye ram her en af dagene, jeg tror måske det kan være det.. Der er ingen fejl eller noget ellers i computeren... Så nu må vi se..

Kommentar
Fra : fnidder2

Dato : 16-02-05 12:19

ok jeg bor i thisted, men jeg er tit den vej forbi så du ka vare sige til