/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten tisser i hundekurven
Fra : colette
Vist : 3560 gange
200 point
Dato : 17-01-05 18:42

Jeg har en dejlig ni årig kat som vi fik da hun var omkring 8 måneder. Hun har altid været centrum i familien. Men vi anskaffede os en hund for godt to år siden så nu har hun været nødt til at dele pladsen med hunden. Det gik meget godt, men her på det sidste har hun tisset dagligt på vores tæppe ovenpå hvor hunden ikke må være, og nu er katten bandlyst på 1. sal. Så hun er kun i køkkenet sammen med hunden. Det er gået godt i et par uger, men nu er hun begyndt at tisse i hundens seng. Hvorfor tisser hun overalt nu?? Hvad kan jeg gøre ved det??

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-01-05 18:49

Katte der tisser uden for bakken er i reglen utilfredse med et eller andet.

Du må i gang fra en ende af, med hvad der gør at katten tisser.!!!

Det kan være alt fra hunden til 1.ste sal, til køkkenet osv.

Held og lykke med det.!

mvh
Taliskoko

PS:
Afhængigt af hvor du bor er der en virkelig god kattedyrlæge på Frederiskberg/Kbh. Jeg har før anbefalet denne dyrlæge til mennesker med "katte-tisse problemer", og det virkede.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 18:50

Det kan skyldes flere ting, sygdom, frustration, dominans over for hunden.

Har katten ændret adfærd udover tisseriet?
Bruger den normalvis en kattebakke, og kan den være blevet forstyrret i det. Og ofte ser man, at en kat der f.eks. har blærebetændelse finder andre steder at tisse, fordi den forbinder kattebakken med ubehag hvis den har ondt.
Er I evt. begyndt at bruge andet kattegrus?

Og hvordan kommer hund og kat ud af det sammen?

Det kan være svært at gøre noget ved, for katte er slemme til at fortsætte sådan en vane.

mvh dova

Kommentar
Fra : colette

Dato : 17-01-05 18:53

Katten har overhovedet ikke ændret adfærd, og den bruge kattebakken, selv nu hvor den også tisser i hundens seng. Vi bruger det samme mærke kattegrus og katten har fået fortalt hunden at det er den der er boss. Hunden flytter sig altid for katten, og hvis ikke får den lige en markering på snuden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-01-05 19:00

Det er som jeg skriver som regl ændringer i kattens hverdag der gør det. Det kan også være menneskerne har ændret adfærd, skiftet arbejdstider, flyttet rundt på ting osv.

mvh
Taliskoko

PS.
Er du til det mere alternative kan jeg også anbefale en dame der kan "Tale" med dyrene, og få af vide hvad der er galt. Det har også vist sig effektivt.!

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 17-01-05 19:00

måske forsøger katten at gøre Jer opmærksom på, hvem der bestemmer eller at den måske ikke synes det er ok at I også har valgt at få en hund. Lyder det ikke som noget Pisse-Territorie-Af overfor Jer og hunden. Måske er katten i virkeligheden både vred på Jer og hunden.
Tokeren

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-05 21:10

Måske er al den kattepsykologi i orden.
Det første jeg ville gøre, er at få katten undersøgt. Den er jo ikke helt ung. Sygdomme som nyrebækkenbetændelse, nyrebetændelse, blærebetændelse, optræder tit hos ældre katte, måske mest hos hankatte.
Når legemlig sygdom kan udelukkes, så er det tid at overvejeje det mere psykologiske

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-05 21:13

Når i har haft hunden i to år tror jeg ikke lige det er hundens "skyld"

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-02-05 18:16

K atte har det jo med at afmærker deres område især når de bliver ældre har de behov for at afmærker deres område.
Jeg tro ikke at, det er en god ide at, lukke katten ind i køkkenet sammen med hunden. Min nabo havde samme problem med sit ældrene katt, som lige pludseligt begyndte at tisse på hundekurven, hun fjernede hunde kurven og tisseriet holdt op. Nu vid jeg ikke om katten err velkommen at sover i sengen ? som reel tisser katte ikke der hvor de sover.
Du kan prøve med midlet går væk kat eller hund eventuelt lægger plastic over sengen mens du ikke er hjemme.
har du eventuelt fået ny kæreste som sover i sengen ? eller er der nyt person i husen alt ændring kan får katten til at
afmærker sin territorium.

Kommentar
Fra : colette

Dato : 06-02-05 21:17

Katten har altid fået lov til at ligge i sengen sammen med min søster, som nu er flyttet så hun er ikke hjemme så tit. Hun får skæld ud når hun tisser, men her i morges ved morgenbordet gik hun direkte hen til hundekurven og gjorde klar til at tisse selvom hele familien var der.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-02-05 21:27

Det er helt klart at katten prøver og gøre jer opmærksom på noget. Måske prøver den at få jeres opmærksomhed, hvilket den jo får når i skælder den ud hver gang den har tisset... Har i prøvet at vise den ekstra opmærksomhed? Det med at søsteren er flyttet har sikkert også noget med sagen og gøre. Den føler sig tilsidesat. Katte er meget vanedannende, og bare den mindste ting, kan få dem til og ændre adfærd. Har i prøvet at snakke med en dyreadfærdsterapeut? Eller spørge en dyrlæge til råds?

Accepteret svar
Fra : paulaarenas

Modtaget 200 point
Dato : 07-02-05 17:38

Begyntte tisseriet efter din søster flyttede ? så er det klart at katten savner din søster og føler sig svigtet
Du skal ikke skælder den ud når den gøre det men tager den op og kæle med den og fortæl den hvor ked af du bliver når
den gør det. Den skal have ekstra opmærksomhed og kæletur så skal den nok holder op med det. Jeg har selv prøvet det.(skæld ud hjælpper ikke)Men du skal have tolmålighed.

Godkendelse af svar
Fra : colette

Dato : 07-02-05 17:41

Tak for svaret paulaarenas.