/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Vectra V6 med kølervædske forbrug
Fra : MikeM
Vist : 1662 gange
20 point
Dato : 17-01-05 15:32

Hvad kan forårsage at min kærestes V6 fra 1994 (220000 km, men meget velholdt) bruger lidt kølervædske, sådan vel ½ L om måneden, eller lidt mere...? Kan det være en utæt toppakning ? Køleren er IKKE utæt, og motoren bliver ikke for varm.

Ind imellem optræder en karakteristisk benzin lugt i kabinen, som om der også lækker lidt benzin i motorrummet.... Kan de to ting hænge sammen?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-01-05 15:54

Det er dit varmeapparat som er læk...evt er det kun din hane som er utæt/defekt!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-05 16:01

Hvis varmeapparatet er utæt, plejer det at knibe stygt med at holde duggen fra vinduerne.

Det kan være dækslet på køleren der ikke holder ordentlig tæt længere.

...og som du skriver toppakningen. Pil tændrørene ud. Er der et der er helt rent og fint, ryger der lidt vand ind der.

..du kan også have en slange med en revne i. Få trykprøvet systemet - det er nemmest og hurtigst.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 17:59

De to ting har ikke nødvendigvis med hinanden at gøre.

Et bud på væskeforbruget kan være, at vandpumpen er en smule utæt, hvis du er sikker på, at der ikke er nogen slanger eller dæksler der er utætte.

M.h.t. benzinlugten, tror jeg du skal tjekke benzinrør/slanger for utætheder.
Også under bilen, for ofte er sådan noget utæt og spilder hele tiden, selv om det kun er engang imellem man kan lugt det, afhængig af vindretning og hastighed o.s.v.
Som regel er det værst med lugt ved lav hastighed hvis der er en utæthed f.eks. under bilen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 17-01-05 19:45

Der hvor kølervæsken løber ud vil der være lidt grønligt hvidt (hvidt rust)...
Det kan du kigge efter. Med de kølersystemer der er lavet de seneste år er det med højtryk, og kølelfader er for det meste samlet med mentalplader der golder nogle plastikender på kølefladen. Disse kan sagtens blive utætte.
Prøv at kigge efter ir. for når den ikek spilder mere vil du ikke kunne se noget der løber eller er direkte vådt...

Dog kan dit varme apperat også godt lække lidt så hvis du løfter måtter vil du kunne se om de skulle være lidt mere fugtige end forventet..

Hled og lykke.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-01-05 19:46

Glemte lige
Hvis din vandpumpe lækker.... er det oftest ved remskiven at det sker - i så tilfælde er lejet ved at gå. Så skal du have en ny vandpumpe...
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : MikeM

Dato : 18-01-05 15:49

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Jeg vil meget gerne høre dig - for min kæreste finder indimellem "vand i bunden", ved bagsædet, og tror der render vand IND i bilen når det regner, en hel del endda - hvordan kan kølervædske finde vej til bunden af bilen - er der varme slanger der???

Michael