/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Netbeui til Linux
Fra : brandsvend
Vist : 532 gange
20 point
Dato : 22-08-02 09:43

Er det muligt at køre netværk over Netbeui-protokollen i Linux - og hvordan kan det evt lade sig gøre (kan man gøre det gennem samba fx). Og ja - jeg ved godt at det er en skod-protokol, men jeg har en skod-udbyder i øjeblikket, som kun understøtter denne protokol som min situation er i øjeblikket. Og jeg ville så frygteligt gerne kunne komme i kontakt med min win98 maskine fra min LM 8.2 uden at bruge tcp/ip eller skulle flytte harddiske fysisk

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 22-08-02 09:51
Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 09:56

Hej Brandsvend,

yup... du ska' bruge samba (som er en slags Windows for Worksgroups bare for Linux)... hvis du vil ha' at din Linux maskine ska' kommunikere med din Windows maskine i dit Netværk og omvendt...

du ka' på denne side... "Howto configure windows to transmit unencrypted passwords"... -->
http://www.teltec.dcu.ie/private/howtos/encrypt.html
hente en registrerings database fil, der enabler Windows 98 til at kommunikere med Samba...

i dette kapitel... "Linux som server i Windows-netværk (Samba) "... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html
fra bogen... "Linux - Friheden til systemadministration"... inde fra Slug, som for øvrigt har flere gode bøger... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/
ka' du læse lidt mere om Samba...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brandsvend

Dato : 22-08-02 11:41

Tak for svarene. Jeg vil dog gerne lige have uddybet om samba kan klare protokollen umiddelbart, eller om der skal yderligere "hacks" til for at få det til at funke. Fx står der på siden som thunderbox anbefalede (http://www.control-escape.com/lx-samba.html), at: "By default MS uses their NetBEUI protocol, which Linux <b>doesn't</b> understand (yet). You need to install the TCP/IP protocol for Windows". Og det var lidt det jeg gerne ville undgå - altså at bruge tcp/ip...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 11:59

Hej Brandsvend,

hvorfor vil du ikke bruge TCP/IP?

og er der tale om et lokalt netværk eller noget andet du ska' bruge det i?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 12:10

hej igen,

der er lidt mere information her... "Setting up a Personal/Home LAN"... -->
http://www.linuxgazette.com/issue39/tag/13.html

der bl.a. nævner...

..." Question 1: What networking protocol should I aim for? A friend who runs a major NT based network suggested setting things up with NetBEUI, since I'd have next to zero configuration to do before getting things running. I haven't seen this addressed anywhere directly.

-->
NetBIOS/NetBEUI "native" protocols are not supported under Linux. They probably won't be supported under future versions of NT. They are non-routable and extremely "noisy" (involving many broadcasts which force the software on all hosts to sift through many of the packets that would be more targeted and handled in ethernet hardware on other protocols).

You want TCP/IP. In a real pinch you might use IPX (the Novell protocols). However, the whole Internet uses TCP/IP and even the latest versions of Netware and Windows prefer TCP/IP. "...

eller denne side... "11.11. SAMBA - `NetBEUI', `NetBios', `CIFS' support."... -->
http://www.europe.redhat.com/documentation/HOWTO/Net-HOWTO/x2343.php3
der nævner... -->
..."SAMBA is an implementation of the Session Management Block protocol. Samba allows Microsoft and other systems to mount and use your disks and printers.

SAMBA and its configuration are covered in detail in the SMB-HOWTO. "...

SMB-HOWTO ka' læses her... -->
http://www.tldp.org/HOWTO/SMB-HOWTO.html

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brandsvend

Dato : 22-08-02 12:22

Hej Strarup. Godt så, jeg tager den lange - og givet nødvendige baggrund: Jeg sidder i øjeblikket (kun nogle få måneder endnu) med et lokalnetværk bestående af tre PC'er med to dynamiske ip-adresser til rådighed. De to PC'er der har en IP-adresse er en linux LM 8.3 og en win98. Min ISP er TDC. Når jeg på Linux-PCen scanner min dynamiske IP-adresse for PC'er i undernettet 255.255.255.0 via LISa (The LAN Information Server) i Konqueror kan jeg ikke se min win98, eftersom den har en anden dynamisk adresse... TDC siger derfor at det i min unværende situation kun kan lade sig gøre koble PC'erne sammen via netop - ta-da: Netbeui.
Så nu var tanken at det ville være fedt hvis jeg på en eller anden snedig måde kunne få PCerne til at snakkke sammen via netbeui-skod-protokollen indtil jeg får skiftet til en anden opsætning.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 12:48

Hej Brandsvend,

det sku' også kunne lade sig gøre ved hjælp at Samba... ikke i ren NetBeui (men SMB)... men jeg tror nu ikke på den med at det kun ka' lade sig gøre over NetBeui... det lyder nærmere som en TDC medarbejder der ikke har haft lyst til at sætte sig ind i eller kender noget til Linux/Samba i forhold til Windows, og derfor sikkert ment at den nemmeste løsning for at få afsluttet den samtale, at det kun er NetBeui der funker...

jeg tror ikke på den... så vile et rent Win 2000 netværk jo heller ikke ku' funke, det har per default ikke NetBeui installeret...

har du installeret og konfiguret samba på din LM 8.3 (jeg går ud fra du med LM mener Linux Mandrake)... og derefter køre den registrerings patch til Win 98?

hvilken abonnement har du hos TDC og er det ADSL?
har du ikke en Stationær IP til din forbindelse i det tilfælde at du har en ADSL forbindelse?

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brandsvend

Dato : 22-08-02 12:57

Hej igen.

1) Jo det er en Mandrake 8.2 box jeg har (ikke som jeg forkert skrev en 8.3, eftersom en sådan ikke eksisterer).
2) Jeg har en bredbånds-adsl-opkobling med to dynamiske ip-adresser.

Du har ret i at det ikke skulle gå at koble to win2000'er sammen på den måde. Og det sagde support-fætteren faktisk var tilfældet (?!) - og så sagde han at jeg bare skulle køre netbeui for det virkede. Så det installerede jeg på win98 samt på en helt tredje PC i netværket (en win2000 som kun er del af LAN'et, altså uden internetforbindelse).

Nu er forvirringen maksimal, hvorfor jeg også skal til at ændre hele dynen om noget tid. Men som jeg pt gerne ville have til at snakke sammen alligevel.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 20 point
Dato : 22-08-02 14:17

Hej,

LOL... nej jeg ka' se de har valgt at kalde den for Mandrake Linux 9.0... de plejede ellers at følge Red Hat bare et versions nummer højere...

men tror du ikke han har ment det mht. til dine Windows Maskiner indbyrdes uden Linux?
eller gjaldt det også for Linux maskinen?

har du apache installeret på din Linux maskine, så ku' du evt. via browseren se om du ikke ka' få fat på der, ved at indtaste det lokalenavn eller IP på den, eller den dynamiske den har fået tildelt, hvis den for den side frem over fra Linux Maskinen er der "Hul" igennem...

har du evt. installeret firewall på dine maskiner?

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : brandsvend

Dato : 22-08-02 14:26

Jeg nævnte slet ikke over for TDC-knægten at jeg ville lave et linux-netværk, da han ikke mente det kunne lade sig gøre... Jeg bruger ikke nogen firewall på linux'en endnu, så fejlen ligger ikke der. Men det lyder som en god ide med at køre apache - hvilket jeg ikke gør i øjeblikket. Alternativt tænkte jeg om det evt kunne lade sig gøre at bruge ipx i stedet. Men det er måske en lige så langhåret historie at gå i krig med :)

TAk for svaret

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 23:46

Hej Brandsvend,

det var da så lidt...

jeg skriver lige lidt mere i morgen... er lidt for træt lige nu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brandsvend

Dato : 23-08-02 16:23

Hej Strarup
Sov godt

Kommentar
Fra : brandsvend

Dato : 23-08-02 16:23

Hej Strarup
Sov godt

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-08-02 16:56

Hej Brandsvend,

LOL... tak ska' du ha'...

er blevet mere vågen nu tror jeg nok...

der eksistere et ret fedt program hvormed du ka' konfigurer din Linux maskine med via en browser... programmet hedder WebMin... -->
http://www.webmin.com/
hvis det er over lokalnetværk er adressen enten http://lokal-ip-nr:10000 eller http://navn-på-linux-maskinen:10000 på den måde ka' du også kontrollere om dit netværk funker, desuden ka' du via nettet også logge på din Linux maskine og konfigurer den hvis det er det du har lyst til... så er det så bare http://dit-domæne-navn:10000 eller http://dit-globale-ip-nr:10000, nu ved jeg ikke lige helt hvordan det vil komme til at funke med de dynamiske IP numre, men du ka' få dit globale ip nummer at vide ved at gå ind på denne her side... -->
http://www.myip.dk

hvis du er intereseret i WebMin, er der her en side... "System Administration With Webmin"... med en del nyttig information... -->
http://www.swelltech.com/support/webminguide/

mht. samba og netværk deling er der her nogle Linux programmer der måske vil gøre det en lille smule lettere i form af grafisk understøttelse... "Tucows Linux Network File Sharing "... -->
http://linux.tucows.com/internet/nfs.html
muligvis med dette her program "KSamba 0.3.4"... -->
http://linux.tucows.com/internet/preview/31992.html

de har også en del andre go'e programmer derinde på Tucows i Linux sektionen... -->
http://linux.tucows.com
her er bl.a. de forskellige kategorier under Internet og netværk... -->
http://linux.tucows.com/internet.html

jeg ka' ikke lige huske hvor vidt mandrake eller Apache, indeholde FTP eller ej... men ellers er der nogle programmer her... -->
http://linux.tucows.com/internet/ftp.html

så ka' du jo bl.a. flytte filer på den måde, i stedet for at flytte harddiske m.v. hvis det andet bliver ved med at drille...

men har du fået installeret Samba og fået det afprøvet?

forresten hva' med firewall på windows maskinerne har du det?
det er fordi jeg nogle gange har oplevet norton godt ka' drille lidt, og give lidt besværligheder indtil den har fået de tilladelser den ska' ha' m.m....

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brandsvend

Dato : 23-08-02 22:19

Hej Strarup

Tusind tak for hjælpen. Samba kører og jeg nørkler netop nu med det. Jeg har deaktiveret firewallen på win98'en, så det skulle ikke give problemer. Det lader til at lysne... :)

Tak for ihærdigheden

/brandsvend