/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hus handel...
Fra : annettemor
Vist : 466 gange
200 point
Dato : 17-01-05 12:30

Hej

Håber virkelig nogen kan hjælpe mig.. Vi er i den heldige situation at vi lige før jul solgte vores hus, og de overtog det i lørdags. Nu er det så sådan at de havde lavet en bemærkning i skødet om at vores "udehus". som ligger i forbindelse med huset og som indeholder badeværelse, bryggers og disp. rum, skulle godkendes så det også hørte med som hus. Søgte så på kommunen og fik en dispensation hvis vi vel og mærket murede alle vinduerne til. Kan kommunen bare sige at vi skal gøre det?? De siger det er fordi huset ligger i skæl og der er mindre end 2,5 meter. Det skulle være brand tilsynet der har påbudt det. Udehuset er fra 1978 så det er jo ikke fordi det er nybygget. Men er det muligt at få dispensation til at lade de 3 små vindure det drejer sig om blive??

/Hej fra Annette der er godt forvirret og gal i skrællen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-05 12:48

Jo der kan dispenseres for den slags. Men normalt skal naboerne høres, og de kan forhindre dette. Derfor kan kommune kræve tingene lovliggjort - også selvom det er gammel skade. Ligger der en gammel byggetilladelse på udbygningen, med vinduerne tegnet på, er det kommunen der har et problem.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-05 13:18

Det kan de sagtens bede jer om.

Hvis du læser i småhusreglement, kan du se at det ikke er lovligt at have vinduer vendt imod naboen, også selv om naboen skriver under på at det er OK med dem.

Ifølge loven skal der være brand udgange (kan også læses i småhusreglementet)
Alt efter hvordan jeres udhus er placeret må i gerne have vinduer, bare de ikke er rette imod naboens grund.

Det er desværre loven, men hvis i har søgt byggetilladelse i sin tid, han man vel kommenteret vinduerne ???
Ellers har man bare bygget vinduerne i alligevel. Men hvis man får en skriftelig erklæring fra naboen, kan det jo hjælpe lidt på en dispensations sag.

Småhusreglementet kan findes her:
http://www.pjece.dk/pjece/lokal/smaahus.htm

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-01-05 14:09

Som jeg læser spørgsmålet, er der ikke søgt byggetilladelse da bygningen blev opført.
Nu er der givet dispensation for at bygningen ligger tættere end 2,5 m fra skel, på betingelse af at vinduerne mures til.
Så kommunen kan godt forlange dem muret til.

Jes

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 17-01-05 23:07

var der ikke lavet en tilstandsrapport på huset inden salget? Hvad står der i den ang. udhuset? Hvad er der aftalt ang. konsekvens, hvis udhuset ikke kan godkendes?
Ja kommunen har selvøflgelig ret til at forlange lovliggørelse, men tal med dem om dispensation og sammen med den nye ejer, så det er fælles anliggende. De fleste kommuner giver også gode råd om hvordan sagen kan løses lettest muligt.
mvh

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 19-01-06 07:48

Tak for svaret thulin.