/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fugt omkring skorsten
Fra : morslaxi
Vist : 3399 gange
200 point
Dato : 17-01-05 11:38

Hvad stiller jeg op med fugt på loftet omkring skorstenen? Skorstenen er ikke fugtig udenpå, men isoleringen ved gulvet på loftet omkring skorstenen er fugtig og fugten spreder sig ned af væggene i stueplan.
Der er isokern i skorstenen og den er ikke i brug. Kan simpelthen ikke finde ud af, hvor fugten kommer fra??
Har forsøgt at tætne omkring skorstenen på taget samt lagt "tag" på toppen af skorstenen.
Det er særlig slemt, når det regner kraftigt, men hvor pokker kommer det ind???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 12:06

Når det regner kraftigt, har du så prøvet om du kan se eller mærke hvor vandet kommer ind?
Umiddelbart lyder det som om det er ved skorstensinddækningen, men det kan også være taget, evt. ved en rygning og vandet så bare kan løbe hen og enten sive ned af skorstenen eller dryppe ned, så du tror det er selve skorstenen der er problemet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 12:06

Jae det kommer jo ind ved sammenføjningen mellem tag og skorsten så du må op og undersøge om ikke der er et sted hvor du kan se en lille revne eller lign.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-05 12:08

Jeg glemte lige at sige at der jo ikke skal meget til at skabe fugt de ku evt også være kondens fra en kuldebro inde på loftet ??
Mvh Sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-05 12:51

det kan tit være nødvendigt med en afdækning med zinkplade.
Der findes også flere velsgnede siliconefugematerialer, som kan finde ind i de små sprækker

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-05 14:17

Du har en stor kuldebro, nemlig skorstenen. Når du ikke fyrer i den, vil den typisk være en del koldere end den varme og fugtige stueluft, og hvis luften kan sive op omkring skorstensstokken i etagegennembrudet, vil den undervejs passere dugpunktet (den temperatur, hvor luften ikke længere kan holde vandet på dampform). Du får altså dugnedslag et sted oppe i isoleringen. To forslag: 1) fyr lidt i skorstenen; 2) sæt en damptæt membran på beboelsessiden af etagegennembrudet. Den skal gå hen til og et stykke ned ad skorstenen.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : morslaxi

Dato : 17-01-05 14:24

Tak for svaret pbp_et. Ja selvfølgelig, så ligetil og så alligevel så svært at finde ud af
Så tror jeg nok jeg slipper for at sidde oppe på taget, når det regner

Vil straks gå i gang.