/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
stendige ødelagt.
Fra : Caam2
Vist : 1162 gange
250 point
Dato : 16-01-05 22:36

En af mine bekendte har lavet et stendige her i sommer og det blev bare flot. Selve diget er op til naboens indkørsel.
Her for et par dage siden da min bekendt kom hjem, da så han at selve diget var kørt helt i stykker. Selve ødelæggelsen er opstået ved at hans nabo har fået leveret beton i hans have, med det resultat at diget er kørt i stykker af betonbilen.
Nu er så spørgsmålet, hvem skal betale for de ødelæggelser og hvordan... Der er videnere på at det var betonbilen der var skyld i ødelæggelserne...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-01-05 22:40

Der der forvolder skaden må betale.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 16-01-05 22:41

Det er da helt klart manden er kørte eller hans firma. Frimaet har eller skal da have en forsikring der dækker sådan noget

mvh Wheel

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 16-01-05 22:42

Er der regler for hvor hurtigt skaden skal udbederes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 22:43

Det skal firmaet som betonbilen kommer fra.
Deres bil har lavet en skade på en grund hvor chaufføren ikke havde noget at gøre, og det skal de have en forsikring der dækker.
Han må end ikke lade en del af bilen rage ind over en anden mands grund.
Sådan er det.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-05 22:44

Så er det selvfølgeligt firmaet bag Betonbilen der skal betale. Men din bekendte skal jo anmelde ødelæggelsen/hærværket, såvel til politiet som til sit forsikringsselskab. Hvis ikke der er sket en politianmeldelse, kommer vidnerne overhovedet ikke ind i billedet. Forsikringsselskaber har ingen mulighed for at bruge vidner til noget som helst, så hvis der endnu ikke er foretaget en politianmeldelse om "Hærværket", så skal det være NU.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 16-01-05 22:45

Min ven har fået at vide at det kikker de på når byggeriet er færdigt, skal han bare finde sig i det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 22:49

Hvem har han fået det at vide af.
Og nej, det skal han ikke finde sig i.
Han skal ikke finde sig i, at fordi der bygges på nabogrunden, bliver hans grund omdannet til en ruin.
Byggeriet og hvad der til hører, har intet at lave på nabogrunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 16-01-05 22:53

Den besked fik han af Entreperanøren på nabo grunden...
Hvad skal han stille op....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 23:09

Hvis det var mig, ville jeg anmelde det til politiet, for det er helt klart ulovligt, at de ikke kan holde sig ude fra den omtalte grund.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-05 23:14

Har han eller har han ikke anmeldt det første hærværk til politiet og forsikringsselskabet? Ingen af os er i tvivl om at han har ret, men hvis han ikke har anmeldt det, så er der heller ikke lavet en rapport om det. Så bliver det svært senere at bevise noget som helst. Og så er der intet at stille op.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 16-01-05 23:16

Han har ikke anmeldt det endnu, men det vil han gøre. ( Har lige snakket i Tlf med ham.)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-01-05 23:20

Ja, intet er jo nok ikke helt korrekt, man kan jo altid rejse et civilt søgsmål, men det kan komme til at koste mere end at reparere skaden selv.

dova > Sjovt at du nævner en politianmeldelse, det har jeg jo også gjort meget tidligere.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 16-01-05 23:22

Han har fået nogle billeder af en genbo som så det hele. Entrepenøren havde bare grint af at diget var kørt i stykker, han var også godt klar over at det ikke var mange måneder gammelt.
Min ven er godt sur over det og vil egentlig godt give ham en lærestreg ( Entrp ) men han ved ikke helt hvordan han skal bære sig ad...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 16-01-05 23:33

Ps: Hans hus slår også revner, døre og vinduer kan ikke åbnes. Der bliver kørt med store pladevibratorer på grunden ved siden af...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-01-05 23:51

En henvendelse til Kommunens Tekniske Forvaltning vil også være en mulighed.
De vil kunne vejlede i det videre forløb.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 17-01-05 00:00

Det er netop der hans nabo har arbejdet før i tiden, så det er nok ikke så god en ide...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-05 00:07

Politiet...

Der er sket skade på fremmed ejendom...der er vidner....så er den ikke længere.
Anmeldelse, hvis de ikke kan snakke sammen, og det med skader på huset kræver anmeldelse til det forsikringsselskab, som din ven benytter.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 17-01-05 00:09

Som nævnt må det absolut tilrådes at skaden anmeldes alle relevante steder. Til eget forsikringsselskab (dækker ikke diget, men hvis der også sker skader på huset, kan det være dækket ligesom der måske kan blive brug for retshjælpsdækningen). Til politiet. Til entreprenøren og til naboen. Og skriftligt til de sidste. Vigtigt at der også meldes til naboen. Når man bygger til eller om er man ansvarlig for skader, byggeriet kan påføre naboer, sætningsskader o.l. Naboen kan/bør have en entrepriseforsikring der kan dække for ham. Og tag endelig billeder at det hele. Også af huset som det er nu, der kan blive brug for dokumentation, hvis der sker mere med huset. Og få skrevet alt ned, navne på vidner o.s.v. Det lyder som en voldsom sag, og hvis der bliver diskussion om, hvad der egentlig er sket, er det rart at have det hele registreret så godt som overhovedet muligt.
mvh
Jorren

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 17-01-05 00:10

Skriver videre imorgen... Tak for i dag...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-01-05 00:19

ScoreArne

Du skrev: "Ingen af os er i tvivl om at han har ret"

Hvad fanden ved du om, hvad JEG er i tvivl om??? Du kan åbenbart stadig ikke stå alene med din mening...... - Snak for dig selv dit Skvadderhoved

Kommentar
Fra : jjoksen

Dato : 17-01-05 09:29

Caam2

Kedelig sag.

Ødelægger et måske godt naboskab.
Jeg syntes det er bedst når man kan ordne ting i mindelighed.
Men når der går ged i det, er det bedst at have dokumentationen i orden.

Følg de tidligere gode råd.

Til Klumme: Jeg har et keybord du kan købe, det er i stand til at skrive et pænt Dansk uden ukvemsord.

Venligst Jørgen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-01-05 11:01

Kære Jørgen.

Mit keyboard skriver glimrende pænt og ordentlig dansk, men hvis denne ScoreArne skal fatte noget, så skal det udtrykkees mere bastant. Du kan se på hans egne indlæg, at han ofte betjener sig af et uhumsk sprog, og fortjener derfor ikke at blive tiltalt anderledes.

Lige så venligt
Klumme

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 17-01-05 16:40

Sidste nyt...
Han har været på politigården idag, men de vil ikke ta imod en anmeldelse, da de kalder det for "nabostridigheder". Han fik at vide at hvis der var sprøjtet maling på hans hus så ville de behandle sagen, men det andet var en sag for forsikringsselskaberne og ikke politiet... Min ven har nu den opfattelse, at han bare kan køre en traktor ind i naboens hus, så må det ellers være op til forsikringen hvem der skal betale.... ( Det kan sgu da ikke passe, så hvad skal han nu gøre...)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-05 18:11

Få fat i forsikringsselskabet til din vens hus....omgående !!

Lad nu være med at køre traktoren ind i nabohuset...det gavner ikke sagen.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jorren

Modtaget 250 point
Dato : 17-01-05 23:00

Han skal gøre præcist som jeg har beskrevet tidligere: (se tidligere kommentar)
1) skrive til naboen og gøre opmærksom på skaden og erstatningskrav vil blive rejst
2) skrive til entreprenøren og -do-
begge breve anbefalet
3) anmelde skaden på huset til forsikringsselskab og tale med dem om evt. retshjælpsdækning
4) fotografere (billeder/video) mest muligt til evt. senere brug
Hvis muligt og afhængig af omfang så få en aftale med nabo og entreprenør om udbedring. Hvis uenighed, så gå til advokat med retshjælpsdækningen fra forsikringsselskabet.
mvh
Jørren

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 18-01-05 17:42

Tak for hjælpen jorren. Det er trist at man kun kan give point til en af gangen...
Tak for hjælpen allesammen...
Ps: Skriver lige hvis det udvikler sig til det værre...