/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tempertur fald - køler
Fra : thulin
Vist : 1682 gange
100 point
Dato : 16-01-05 22:05

Jeg har de sidste par dage bemærket at temperaturen falde kraftigt når jeg accelererer.

Hver gang man træder speederen i bund, falder temperaturen fra 90 grader (som er normal køre temp) ned til 70 grader, og stabiliserer sig igen efter 20 sekunder.

Kan det tænkes at det er termostaten som er blevet træt ?? Og lukker for meget op når der sættes mere fart på vandpumpen ??

Bilen er en Opel Vectra 2000, 2.0 Turbo diesel 200.000km - termostaten er den originale som har gået 200.000km.

Nogen der har erfaring med ovenstående symptomer ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 22:09

Når bilen er varm, er termostaten åben.

Har du tjekket at den ikke mangler væske i anlægget?

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-01-05 22:34

Nu kender jeg ikke dit bilmærke.
Jeg synes da ikke det er usædvanligt at temperaturen falder ved asseleration, En af grundene er at der suser mere kold luft gennem køler og forbi slanger og rør.
Du siger temperaturen stabiliserer sig igen efter 20 sek. er det på de 90 grader?
Det er nok ikke utænkeligt at termostaten virker lidt træg, bruger nogle sekunder inden den lukker tæt.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 110 point
Dato : 16-01-05 22:43

Jeg tror nu mere på det er en dårlig forbindelse ved stikket til din føler. Da det stabiliserer sig igen efter 20 sekunder. Hvis det var pga. den kølede vandet så hurtig ville det ikke rette sig efter 20 sek.
Når du acc meget hårdt kan den vride motoren meget og der ved også stikket. Og nu har Opel jo aldrig været godt til og lave el-anlæg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 22:47

thulin
Falder måleren langsomt ned til 70, eller giver den et brat dyk/hop lige idet du jokker på speederen??

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-01-05 22:55

Når det kun er ca 20 sek, så er geu sforklaring nok rigtig!
Forstår jeg geu rigtig, så falder temperaturen ikke, det er kun signalet til måleren.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 16-01-05 22:58

Jeb.. Jeg tror ikke på at kølevandet kan falde 20 grader og stige igen på 20 sek. Men nu arbejder jeg jo helle ikke med Opel, køre kun Rekord. Men er mekaniker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 23:06

Jo, temperaturen kan godt falde og stige så meget på kort tid.
Det gør min gamle transporter turbodiesel også, f.eks. op ad en bakke kan måleren godt stige en del, og med det samme det går ligeud igen, falder måleren hurtigt tilbage.
Men det er jo sådan set omvendt her, at den falder ved belastning og stiger igen.

Det har jeg kun prøvet hvis bilen manglede vand, ligesom der så bliver perioder hvor varmeapparatet holder op med at varme, og det er så samtidig med, at temperaturen falder.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-01-05 23:06

Jeg er ikke mekaniker, men det lyder logiskt, synes jeg!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-01-05 08:13

Her til morgen blev den så helt galt.

Jeg lavede en kraftig acceleration, ved en overhaling. Nålen gik lige fra 90graden og ned i den blå felt, hvor den blev.
Når jeg koblede ud, uanset hastighed (kold luft igennem systemet) kom måleren meget langsomt op på plads igen.

Nålen falder lige så langsomt, det tager ca. 5 sek før nålen går ned, når man jogger på speederen.
Kører man 120, og kobler ud og giver gas, kører omdrejningerne op sker der ikke noget med temperaturen.
Den er kun når hastigheden øges.

Normalt når motoren er varm, flytter min temp måler sig ikke ud af flækken om der køres 90km/h eller 180km/h eller ved stærk acceleration, dog lå den lidt lavere for nogle år siden da der var -14grader, men det var kun 2 grader lavere end normalt.

Der er kølervæske nok på, men væsken har kørt 200.000km
Men som den opfører sig nu er det vel termostaten som er gået sig en tur, men blev blot værre idag, da den nu slet ikke lukker til igen, men er åben hele tiden, så den køler.

Det kunne vel også være min kølervæske som er slidt, hvilket betyder at kogepunktet ligger på 100 grader frem for 130 grader. Dette kan måske bevirke at kølervæsken koger når motoren arbejder hårdere og derved fordamper når den koger, det giver jo nogle sjove temperatur udsving, når dampen så fortætter sig igen, ved f.eks 99 grader. ??

Men jeg tror selv mest på termostaten ?
Så min egen løsning bliver nok at jeg køber en ny termostat, og får skyllet hele køler systemet igennem og skiftet kølervæske og termostat.

Jeg vil lige sige til dem som tvivler på Opels elsystemer at jeg har kørt 198.000 km i min Opel og kun haft den på værksted én gang for at skifte luftmængdeføleren. (bremser, olie m.m. er selvfølgelig vedligehold)
Skulle det være min termostat, kan jeg godt leve med at skulle skifte den efter 200.000 km, er der nogen som har erfaring med hvor mange km en termostat lever ???

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-01-05 09:41

Prøv at kontrollere din giver i første omgang. Det er HØJEST sandsynligt denne som er defekt. Jeg havde faktissk det samme problem for nogle år tilbage på en Hi-Ace og jeg så lige pludselig ALVERDEN problemmer med motoren og SKYHØJE udgifter for mit indre. Det var heldigvis blot denne lille giver til 100-kr.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-01-05 09:47

Hvad er min "giver" selv temp føleren, som viser temperaturen ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-05 10:55

Det lugter af en grusomt træg termostat. Når du holder stille eller kører med lave omdrejninger, leverer din vandpumpe ikke så meget tryk. Når du så pludselig accellererer når termostaten ikke at lukke, men pumpen bestiller pludselig noget. Så får du en pludselig afkøling. Prøv at skifte termostaten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 11:57

Selv om termostaten er åben hele tiden, når bilen op på noget nær normal temperatur og er konstant.
Bilen kan faktisk køre helt uden termostat hvis det skulle være, men så ville den bare være langsommere om at blive varm.

Kommer der kold luft ud af varmeapparatet??
Og har du mærket på motor og slanger om det er koldt eller varmt. (Kunne fortælle lidt om, hvorvidt det er din måler der er i stykker.

Men kold luft i varmeapparatet plejer at betyde et af 2 ting: Enten ingen vand, (men så vil bilen ikke køre særlig længe før motor står af), eller at trykket forsvinder et andet sted hen p.g.a. defekt toppakning eller topstykke.
Så jeg tror desværre at det er noget i den retning du skal til at overveje.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-05 12:02

Jvf Dova's indlæg ville en trykprøve af kølekredsen snarest, nok være en glimrende investering.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 17-01-05 12:11

Tak for svaret geu.

Jeg havde bestilt en ny termostat, og skulle til at skifte den.
Når man køber en ny termostat (til Opel Vectra) får man et helt hus, hvor både føler og termostaten er bygget ind i koster 600,- kr lidt usselt.
Det viste sig at den ledning som skal glides hen over temp føleren var smuttet af, hvilket betyder at når jeg accelererer flytter motoren sig bagud i ophænget, ledningen bliver sidden.
Så desto hårdere jeg accel. desto længere falder føleren ned. Når man slipper speederen smutter motoren tilbage og får signal igen.

Det er så bare blevet værre og værre, indtil idag hvor ledningen var hoppe 99% af.

Men grundet Geu's svar var jeg opmærksom på det inden jeg flåede hele termostat huset af.
Geu har sparet mig for 600,- kr + 4 timer sammen med bilen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-01-05 12:56

Ja DET ER DEJLIGT DU FIK FUNDET OG LØST DIT PROBLEM!!!
En "giver" (eller "geber") er den lille "kontakt/føler" som sidder monteret ned i dit kølevand og som måler temperaturen i vandet og "giver" disse data videre til dit instrument (eller computeren).
Bag på dit instrument er der en polsko/kontakt med et "G" på som kommer frra denne føler.
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 17-01-05 17:13

Ingen tak heller en 20ér Det var bare godt og kunen hjælpe.