/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lovgivning om forhøjet børnepenge & frip~
Fra : e.p.
Vist : 1761 gange
300 point
Dato : 21-08-02 23:05

Efter regler som kommunen beregner friplads ud fra, hedder det sig at det baseres på hustandsindkomsten.
Nu er det sådan at jeg flytter fra familien i Esbjerg og får et værelse i Vejle for at kunne fuldføre en uddannelse som MCSE
Nu mener de ikke længere det er hustandsindkomsten mere, og familien i esbjerg kan hverken få ekstraordinær børnefamilieydelse eller friplads???

Men boligsikring kan familien godt få ???

Er der nogen der kender/kan finde denne lovgivning

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 23:52

Hej E.P.

det lyder dælme noget underligt... men eh... er du på S.U.?

da jeg studerede fik vi nedsat prisen på børnepassing... og så vidt jeg husker er der noget med når man har mere end en, så er det kun den dyreste af børnene man betaler "fuld" pris for...

men det lyder også nogle gange til at de forskellige kommuner er nogle anarkistiske enheder der nogenlunde gør hva' der passer dem... og hva' de gør i en kommune gør de ikke altid på samme måde i en anden kommune...

jeg ved ikke om din Studie vejleder evt. ka' hjælpe og måske kender lidt til det, men det er da et forsøg værd... i det der måske har været andre som har været i din situation... og ved lidt om de andre sager, altså hvis der har været nogen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-08-02 00:01

ups, det med fripladsen glemte jeg, her gælder det samme, du er stadig forsørger.
venligst
Mango

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 00:26

Hej E.P.

min kone mener at der er noget i lovgivingen med at man ka' få noget i fradrag hvis man er nød til at ha' 2 boliger... f.eks. i din situation hvor du er nød til det pga. din uddannelse... dette sku' gælde for så vidt om man er kærestepar eller gift...

der var en på hendes arbejdeplads der var i nogenlunde samme situation som du er nu... og hun fik fradrag fra kommunen, men hun ka' desværre ikke huske hvor det står...

men det samme gør sig f.eks. også gældende for f.eks. folketings politikere der i visse tilfælde har brug for 2 boliger...

så der må da være et eller andet at hente...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 22-08-02 01:05

Den største problematik er at jeg har en søn fra et tidligere forhold som jeg har den fulde forældremyndighed over. Det vil være synd for ham at tage ham med til Vejle, for derefter at flytte tilbage om 9 måneder. Derfor skal han blive boende. Dette har vi undersøgt, og kommunen har pålagt os at min forlovede skal have en privat plejetilladelse, hvilket vi har fået en forhåndsgodkendelse på

* Jeg får revalidering på grund af migræne (atypisk migræne)
* Vi er forlovet
* Hun har: 2 drenge på 4 og 7
* Jeg har: 1 dreng på 7
* Vi har: 2 drenge på 0 og 3

Det er hustandsindkomsten der er gældene, men kommunen mener at jeg er en del af husstanden selv om jeg flytter adressen

Jeg fandt denne: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/W19990930425-afgr hvor der er nogen prøvesager på ægteskabslign. forhold

Strarup....den med fradraget vil jeg prøve at undersøge

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 22-08-02 01:07

5 timers transport hver dag kunne spares hvis jeg flyttede

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-08-02 08:23

m.h.t. friplads, kan der søges om pædagogisk friplads, dette kan gives hvis man skønner, at barnet har brug for at komme hjemmefra så der er muligheder for at have evt. legekammerater, eller som jeg næsten kan regne ud, din forlovede får nok at se til, så det kan også være en aflastning for hende. Men som ravalident, har du da flere muligheder for at få flere ting betalt, har du sat dig ned med din sagsbehandler, og gået tingene efter punkt for punkt? Det virker jo lidt uoverskueligt, så måske skulle du foreslå, at holde et møde med socialudvalgsformanden og din sagsbehandler, for ligesom at sætte dem ind i sagerne. For jeg kan regne ud at det kan blive svært at få økonomien til at hænge ordentligt sammen? Har jeg ret? Det virker altid bedre når flere mennesker som ved noget er indvolveret.
mange venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-08-02 08:27

det staves :revalident

Jeg sidder og tænker på, at dette kan være en skønssag, så jeg tror det er vigtigt at du får en god snak og forsøger at sætte kommunen positivt, husk det, vær positiv og tro på at det kan lade sig gøre, ind i problematikken.
bare lige en kommentar
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 08:45

Hej e.p

se mit svar til Britta i går - der er et link til friplads....
http://institution-fripladsansoegning.netborger.dk/startberegning.asp

mvh
oollee
"e.p." <e.p..news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:i8T89.10399$ww6.1500683@news010.worldonline.dk...
> Efter regler som kommunen beregner friplads ud fra, hedder det sig at
> det baseres på hustandsindkomsten.
> Nu er det sådan at jeg flytter fra familien i Esbjerg og får et værelse
> i Vejle for at kunne fuldføre en uddannelse som MCSE
> Nu mener de ikke længere det er hustandsindkomsten mere, og familien i
> esbjerg kan hverken få ekstraordinær børnefamilieydelse eller
> friplads???
>
> Men boligsikring kan familien godt få ???
>
> Er der nogen der kender/kan finde denne lovgivning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 22-08-02 10:50

Nu fik jeg da sat på plads hvornår man er enlig forsørger : http://www.kandu.dk/dk/tip/1977 og det må jeg jo så erkende at der går min kæreste jo så ikke ind under

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 300 point
Dato : 22-08-02 11:16

Hej E.P.

surt show...

eh... har din forlovede arbejde? det ka' godt være det følgende er lidt omsonst og besværligt... men en jeg gik i klasse med valgte og studere videre i Esbjerg for at få en merit bygget overpå datamatiker uddannelsen... Der flyttede både han kæresten og børnene til Esbjerg, da han fik anskaffet en lejlighed dernede...
selvfølgelig betyder en flytning også extra omkostninger m.v. plus skiftning af dagpleje og skole osv. men hvis det andet er for bøvlet og gi'r for mange problemer ku' det da være en ide...

angående fradrag står der her noget om "9.1. Dobbelt husførelse"... -->
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9433.html#9.1
som er et af punkterne fra "943-3 Ligningsmæssige fradrag"... -->
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9433.html

så hvis man har levet mere end et år sammen bliver man juridisk bliver sammenlignet med et "ægtepar" når man har boet sammen i mere end et år... så vidt jeg husker var der også en sag i fjernsynet i sidste uge med en problemstilling omkring noget med en fartbøde, og nedsættelse af den, hvor det offentlige betragtede hans kæreste og ham som en husholdning, selvom de havde hver deres økonomi... fordi han ikke ville ha' hende indraget i det...

så alt i alt er det noget underligt, træls og forvirrende halløj... men evt. så prøv at kontakt medierne... det plejer at få sagt gang i tingene...

forresten lidt off topic... har du fået svar fra Kandu mht. point fordeling?
der er bl.a. et spørgsmål/indlæg her... "I stil med kandu minus pointsystem"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5808
jeg synes jeg ka' huske du har skrevet noget om det tidligere...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 22-08-02 11:50

Nej det er ikke noget jeg har skrevet om :) men de arbejder/arbejdede på at man kunne få mulighed for at slette indlæg fra enkelte brugere.....

Ang. dobbelt husførelse, så har jeg lige snakket med skattekontoret......som hovedregel er det forbeholdt lønmodtagere men de undersøger det nu

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-08-02 18:13

e.p. fradraget for dobbelt husførelse gives når man er i arbejde og har ekstra udgifter, når man har ekstra udgifter i forbindelse med sit job.

Det du beskriver er desværre ikke indholdt under der og jeg må desværre bedrøve dig med at det lokale skattevæsen højst sandsynligt giver dig et afslag.
Og hvorfor så det :

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92010&ov_id=0&search=dobbelt¤husførelse

fordi citat:

" Det er muligt at få fradrag for dobbelt husførelse, hvis man i en periode er nødsaget til - af erhvervsmæssige grunde - at have to boliger. "

Og uddannelse betragtes IKKE som erhvervsmæssige grunde.....

Og fordi man, som du er kommet uheldigt afsted og vælger at tage en uddannelse, så er det vel ikke rimeligt at det offentlige skal betale en friplads fordi du vælger at bo i en anden by i den periode ?

Havde du været i arbejde og havde valgt at tage en uddannelse, som lå nogle timers kørsel fra dit hjem måtte du selv betale transport og ALLE udgifter forbundet med dette, der kunne du ikke få fradrag for transport eller dobbelt husførelse.

Jeg er selv på dagpenge og kender ogdt situationen, at pengene ikke rækker så langt, så dette er altså IKKE ment, som noget personligt angreb mod dig, men også nogle betragtninger, som jeg syntes burde med i indlægget !!
Så et eller andet sted er det vel også rimeligt, at man selv er med til at betale ........

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-08-02 14:52

Hej e.p.

Jeg ved ikke, om du og din forlovede har i sinde at gifte jer på et tidspunkt - men i så fald kunne I vel lige så godt gøre det straks?

Det ville for mig at se løse i hvert fald nogle af problemerne.

De bedste hilsner
Rellom

Hm, hvis min kommentar er blevet for nærgående, så bare ignorèr den.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 24-08-02 22:33

Hvordan det Rellom ?

Godkendelse af svar
Fra : e.p.

Dato : 25-08-02 02:04

Der er ikke noget at gøre.....jeg bliver i Esbjerg, og køber en bærbar så jeg kan arbejde i toget....
Ang. dobbelt husførelse, så var skattevæsnet nødt til at have yderligere oplysninger....det er en lønmodtager-fradrag, men gives også i nogen tilfælde til studerende......men ikke mig