/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
WC løber
Fra : marcussen1
Vist : 4182 gange
100 point
Dato : 16-01-05 15:09

Sikkert et af de ofte stillede spørgsmål.- Vandet fra cisternen på wc'et løber en ganske lille smule. Vi har forsøgt med at rense, rengøre komme edikke og lign. på. Er der nogen, der evt. har en fidus. WC'et er forholdsvis nyt -- 5- 6 år, mrk. IFÖ, altså ikke noget discountmærke.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 16-01-05 15:11

Der er nok røget en pakning.
Lyder måske underligt når nu WCet er nyt, men måske har det stået "længe" inden det blev solgt, og derfor er pakningen blevet for tør.
Den kan købes i byggemarked, og er lige til at skifte, hvis man er lidt snlid.

Vh Trine :)

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 16-01-05 15:13

Nåå... 5 - 6 år ?? så jeg ikke lige du skrev.
Men stadig,, det er garenteret en parkning.
det er ihvertfald vær at prøve med en ny.
De er ikke så dyre. 25 kr vel.
Alt afhængi af held :S............

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-01-05 15:18

Det kunne også tænke sig at flyderen trænger til at justeres.

ellebye

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 16-01-05 15:31

Hvis det er et med høj/lav skyl, så kunne det også tænkes at knappen ikke glider helt på plads efter tryk.

Det gjorde mit nemlig. Jeg havde for ½ år siden fået indmad udskiftet angiveligt p.g.a. kalk, men da det så begyndte igen nu, så pillede jeg knappen af og rensede den godt og nu er der ingenting i vejen. Det slutter helt tæt.

Det er da et forsøg værd.

Held og lykke Jysch

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 16-01-05 15:33

Det er højst sandsynligvis den "flydeting" inde i cisternen der skal lukke for afløbet, der af en eller anden årsag ikke lukker tæt som den skal.
Den kan være blevet utæt, der kan have samlet sig rust eller kalk så den ikke kan lukke tæt.
Det må skilles ad og tjekkes hvad der er galt, for selv om det måske ikke synes af meget vand, kan det godt blive til en hel del, og dermed ekstraudgift, på årsbasis.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-01-05 15:38

Hvor har du kommet eddike på?
Har du haft låget af??
Gør så sådan:
Tag låget af,først knoppen, så plasticbespændingen der går ned i låget, drej den af med en skruetrækker du stikker sidelæns ind i bespændingen.
Højst sandsynlig er det din gummipakning ved bundventilen der skal skiftes (Uløbsventilen kaldes den også))
Det kan også være indløbsstemplet.
I første omgang, luk for vandet.Hvis din vandstand i toilettet så falder , er din bundventil utæt.
Hvis vandet bliver stående er det indløbsstemplet der skal skiftes.
Det er en lidt mere delikat affære at skifte den, men skriv tilbage og lad os høre.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-05 15:38

Selvfølgelig kan det være en pakning, men de holder nu længe på de nye IFØèr.
Jeg gætter på, at der er kommet lidt skidt ind i ventilen, som er ret speciel.
Det der sker er at vandventilen bliver ved med at give lidt vand, indtil det når op til overløbsrøret, som sidder inde i overdelen til venstre.

Du brækker høj-lav trykknappen op, ved at vippe den op med en skruetrækker, som sættes ned tæt ved vippepunktet, mellem trykknappen og den ovale hvide ring. Når den er kommet op i den ene side, tager du den anden side.
Så skrues en lille fingermøtrik op, og keramiklåget fjernes.
Luk for vandet.
Du kan se en klar plastslange komme op til en forskruning, der er sat på som en bajonetfatning.
Du lader plastslangen sidde, og tager fat i forskruningen, drejer den af (Som et låg drejes med uret) samtidig trykkes ind (Mod venstre).
Når forskruningen er af, kan du udtage det lille stempel (se efter at O-ringen er hel) stempelet renses og hullet hvor den sad spules/blæses.
Nu du har skildt det ad, holder du forskruningen nedad, og åbner i 5-10 sekunder på fuld knald for vandet, for at få alt skidt ud af tilløbsrøret. Pas på ikke at blive våd!
Afprøv, før du sætter låget på igen, og se efter at ventilen lukker helt før vandet når overløbsrøret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-05 16:20

Et nemt lille check:
Når du lige har skyllet - starter den så med at siveløbe og bliver ved.
= udløbsventilen er defekt eller der sidder kalk på gummipakningen eller i porcelænskanten

Når du har skyllet - går der så et lille stykke tid før den siveløber.
= fyldeventilen er stillet for højt så det løber ud af overløbet eller ventilen er defekt og kan ikke lukke.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 17-01-05 18:56

Tak for svaret dova.