/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
"Wikström" indenbordsmotor
Fra : f.elsborg
Vist : 1007 gange
70 point
Dato : 16-01-05 11:55

Jeg har lige købt en båd, hvortil der hører en 10 hk benzin motor, mærket "Wikstrøm". Er der nogen, der ved noget om denne motor/fabrikant? Af skiltene på motoren fremgår, at den producerer 10 hk ved 1600 rpm. Den er 2-cylindret, er udstyret med dynastarter (muligtvis eftermonteret) og har et tændingsanlæg, jeg ikke har set tidligere. Hvis der skulle være nogen der kunne oplyse om fabrikant, produktionsland, evt. reservedels forhandlere og lignende, ville det være en stor hjælp.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-05 12:38

Der har været snakket en del om el-anlæget på motorer med dynastarter her på Kandu.
Tryk på seneste 25 og gå op i søgefeltet og skriv dynastarter - så kommer de tråde som handler om (måske) din type motor. Jeg kan dog ikke huske at din Wikstrøm har været omtalt. Men det kan da være der er lighedder.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 16-01-05 12:49

Jeg har set dynastarter debatten her på Kandu.dk, men min er med et andet relæ. Den er i øvrigt fabrikeret af Bosh.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 16-01-05 16:29

Jeg mener at have set motor mærket på en finsk hjemme side.
Navnet var Wikström AB, Vaasa.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 22-01-05 18:54

Hej pjk.
Den er ikke finsk. Jeg har fundet ud af, at der har været en fabrik i midtjylland der hed Wikstrøm. Desværre lukkede den i starten af 70'erne. De må da have lavet mere end denne ene motor.

Finn

Accepteret svar
Fra : pjk

Modtaget 70 point
Dato : 24-01-05 19:26

Hej Finn

Jeg har aldrig hørt om dette mærke, men jeg er jo heller ikke et leksikon.
Jeg har været inde på skibsbevaringsfonden hjemmesiden og faldt over denne pdf-fil.
jeg ved ikke om den hjælper, for der står ikke noget om Wikstrøm fra Midtjylland.

http://www.skibsbevaringsfonden.dk/c/pdf/Motorerogskibe.pdf

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-02-05 18:51

Hej pjk

Jeg har ikke kunnet finde yderligere, men da der ikke ser ud til at være andre, der ligger inde med viden om skibsmotorer, skal du nu alligevel have pointene som tak for ulejligheden

Mvh.
Finn

Godkendelse af svar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-02-05 18:51

Tak for svaret pjk.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 02-02-05 16:39

Jeg takker. Hvis jeg ser noget nogle steder sender jeg dig et link.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-02-05 21:31

Tak tak. Kender du tilfældigtvis noget til et tændingsanlæg af typen "SEM EHY 2R40"? det er fremstillet på af SEM i Åmål i Sverige, men jeg har ikke rigtigt kunnet finde noget om dette anlæg på nettet, heller ikke på fabrikkens hjemmeside,

Mvh
Finn