/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Desert.
Fra : nanahund
Vist : 3119 gange
200 point
Dato : 16-01-05 07:16

Jeg har til en fest engang fået en desert der hed hvidkilde desert. Jeg mener den var lavet på en makronbund smurt med lidt syltetøj, og derover lagt vanilie is og risalamande som så var pyntet af med lidt flødeskum. Men jeg kan ikke finde opskriften nogen steder, så håber nogen kan hjælpe mig.
Mvh Karen.

Accepteret svar
Fra : Ravn_k01

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-05 10:03

Det lyder da som om du ved hvad den er lavet af, så behøver du da ingen opskrift på andet end makronbunden og ris alamandaen. Den lyder lækkert, tror lige jeg vil prøve og lave den

Jeg har søgt hele nettet igennem uden at finde en opskrift på "hviskilde dessert" så enten hedder den noget andet eller også er den hjemmelavet. Hvis du finder opskriften burde du sende den til opskriftbogen.dk og deltage i konkurrensen, for den lyder godt

Mvh

Morten

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-01-05 12:55

Find opskriften på makronbunden.

Ris á la mande:

175 g grødris
1 liter mælk
50 g mandler
Sukker og vanille, som smages til, når risengrøden er kold
Sherry, som smages til, når risengrøden er kold
1/4 Piskefløde

Kog risen op i mælken og stil gryden i "høkasse" = pakkes ind i aviser og håndklæder og anbringes i din seng, under dynen i en times tid. Derefter kan du røre lidt i den for at se, om den er tyk nok.

Mandler hakkes groft og kommes i.

Smag til med sukker, vanille og sherry (den skal ikke smage af sherry, men sherryen giver et meget delikat pift).

Fløden piskes og vendes i grøden.

Vanilleis kan du købe eller finde opskriften på.

God fornøjelse!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-05 13:26

Det lyder meget sandsynligt, at den dessert har heddet Hvidkilde-dessert.

Mange af sådanne lidt specielle madretter kan være opkaldt efter et bestemt sted.

Og her er det da nærliggende at tro, at desserten er en specialitet fra Hvidkilde Gods.
http://www.hotel-svendborg.dk/Sider/Partnere/Hvidkilde.htm

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 27-01-05 08:33

Tak for svaret Ravn_k01.