/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Arrig hund
Fra : dayworker24
Vist : 769 gange
200 point
Dato : 15-01-05 17:54

Jeg har nogle problemer med min hund, den kan ikke lide fremmede/gæster. Hver gang der kommer gæster skal den lige se dem an først, men den bider alligevel nogle gange. har fået at vide at det måske kunne være fordi det er en blandet race
der er terrier,gravhund og puddel og har hørt at terrier og gravhunde kan være aggressive

Hvad kan der gøres kan hundetræning hjælpe???
den er ca 4½ år gammel

Ps har tænkt på, at vi måske kan blive nødt til at aflive den.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 15-01-05 18:23

for det første vil :hvor lang tid har hunden været din?
hvis den har været det altid så er det din skyld for det handler om opdragelse fra starten.

og alle små hunde er hysteriske på hver deres måde.

jeg tror det der kan hjælpe er at i viser hvem der bestemmer. viser at den ikke bestemmer hvem der skal komme i jeres hus ¨. skæld den ud når den begynder og hvis det ikke hjælper få den til at gå.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-05 18:31

Hej, dayworker.
Ja, havde det været en schæfer eller en labrador, så ville jeg nok have sagt: afliv!! Og måske er det eneste udvej for din lille hund også. Det kommer an på, hvor meget tid og energi I har til at forsøge at løse problemet.
Din hund er 4½ år. Er det en hun eller en han? Og har den altid opført sig sådan?

Hundetræning kan muligvis hjælpe.
I kan nok aldrig lære den at være selskabelig. Men I skulle nok kunne lære jeres hund at gå hen i kurven og blive der så længe der er gæster. Hver gang og altid. Og det skal gæsterne selvfølgelig også respektere.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 15-01-05 18:43

Hej dayworker

Det er da en trist historie. Jeg vil foreslå dig at kontakte en hundepsykolog, de er ret dygtige. Jeg brugte selv en engang til en hund der ikke kunne være alene hjemme. Vi fik et træningsprogram og problemerne var overstået i løbet af 3 måneder. Ofte handler de problemer du omtaler om at hunden er angstbider - eller også om at din hund ikke rigtigt har fundet sin plads i hirakiet. Men det kan en hundepsykologs træningsprogrammer meget ofte rette op på. Selvfølgelig koster det noget, men holder du af din hund så er pengene jo givet godt ud.

Held og lykke
Jspi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-01-05 19:10

Hvis i har forsøgt alt muligt for at vænne den af med det, så tror jeg i skal prøve at tale med en hundespykolog/adfærdsterapeut om det, som jspi skriver. Dem er der efterhånden en hel del af rundt om i landet. Hvis han/hun helle ikke kan løse problemet, kan i løse det delvis ved at lukke hunden inde i et værelse, mens i har gæster. Men hvis i tit har gæster, er det synd for hunden, så er det nok bedre at aflive den.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 200 point
Dato : 15-01-05 19:24

Det er umulig at svare på uden flere oplysninger, er hunden bange, hvad gør i når der kommer gæster, hvad gør gæsterne, har hunden altid gjort sådan osv.
Prøv at svare på disse spørgsmål, du kan også kontakte dch's konsulenter det er helt gratis også for i8kke medlemmer se :http://www.dch-danmark.dk/ kik under konsulenter.
Og nej der er intet om at små hunde, eller de racer du nævner er mere hidsige ,de er bare ofte bange fordi de er små og mange af dem har ikke fået nogen opdragelse.

Med venlig hilsen
Bodil
www.123hjemmesider.dk

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-01-05 07:14

Afliv den.

INGEN skal løbe den risiko at blive bidt af en hund. Det er DIT ansvar.

Hvis du ikke når hunden er 4½ år gammel har fået styr på den, sker det heller ikke.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 16-01-05 09:54

Kære Qfha
Det er da noget forfærdelig ævl at skrive, hvordan har du da fået den viden du ved måske precis hvorfor hunden opfører sig som den gør? der kan være så mange grunde til hundens adfærd, det er da helt skørt at opgive på forhånd.
Det er da noget af det værste jeg har hørt længe.
Hvis man er indstillet på at arbejde med hunden kan der sikkert gøres noget, spørg i alt fald en som har forstand på det først ikke bare en som tror han/hun ved alt.
Bodil

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 16-01-05 18:53

Hej Qfha

Det var ellers noget af en overbevisning du har - jeg håber at du har noget at have den i

Hilsen Jspi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 18:22

Terrier og gravhunde er såmænd ikke mere agressive end andre, men de er sværere at opdrage i forhold til f.eks. Schäfer og lign. hunde, fordi de har et helt andet temperament (ikke i betydningen hidsig og agressiv).
Og en hund der i en alder af 4½ år ikke har lært, at den ikke skal bide, er ikke opdraget rigtigt, medmindre det er noget den for nyligt er begyndt med og som der kan findes en årsag til.

Og jo, I kan blive nødt til at aflive den som du også selv er inde på.
For en hund på 4½ år, og særlig de racer du nævner, er med deres egenvilje så godt som umulig at rette op på.

Men hvordan opfører hunden sig når den bider, er den agressiv, bange eller bider den tilsyneladende bare helt umotiveret?

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 17-01-05 18:51

Vi snakkede lige med en hunde psykolog og hun sagde at det var hunden der var føeren af vores flok(familie) og den ikke kunne klare det psykisk og derfor bed.

Men selvom mange skriver at vi kan blive nødt til at aflive den prøver vi at forbedre forholdene

Men tak for svaret Bodil

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 17-01-05 19:46

Godt for jer Bodil - jeg er helt enige i jeres beslutning

Held og lykke
Jspi

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 17-01-05 20:46

Held og lykke med det.
Mange hilsner
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde