/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvarme igen igen
Fra : ulrik1976
Vist : 3194 gange
100 point
Dato : 15-01-05 16:01

Hej har lige et spørgmål angående gulvvarme...

Kan man bare bruge denne ventil til at regulere gulvvarme. Uden andre ventiler???

se ventilen her...
http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/FHV-R%20monteringsvejledning.pdf

Eller er der andre forslag?

Har fjernvarme direkte ud i mit varme system.

Tilligsspørgsmaål:
kan man istedet bruge en elektrisk rumtermostat og en termoaktuator?
Så kan man jo sætte den hvor man vil i rummet.
Eller bliver det noget rod med on/off styring???

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : vob

Dato : 15-01-05 16:15

Hej Ulrik
Anvendelsen af FJVR ventilen er ikke velegnet, idet termostaten måler returtemperaturen. Ganske kort - giver det en meget uens temperatur på gulvet

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 15-01-05 16:30

Glemte at fortælle at rummet er meget lille (køkken) ca 3 * 1 meter!!!! altså 3 m2
Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : vob

Dato : 15-01-05 16:42

OK, jeg ville acceptere din løsning - jeg har selv indtil fornyligt anvendt FJVR ventilen i mere end 10 år i et rum på ca. 10 m2 - har dog kunnet mærke temp. forskellen - men den rigtige løsning er en "stor" vandhastighed og dermed lille temp. differens.
hilsen VOB

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-01-05 16:43

Thermoaktuator er da vist ikke on/off

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-01-05 17:34

Jeg har 3 systemer (Køkken, bryggers og bad) med helt almindelige radiator returventiler .. og det fungerer perfekt !
Efter indstillingen i 1998, har jeg IKKE rørt ventilerne .. det hele virker perfekt både vinter og sommer.
/PG

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-01-05 18:40

Dette kan måske give dig lidt inspiration
http://www.kandu.dk/dk/spg/56991

Kommentar
Fra : vob

Dato : 15-01-05 21:48

Jeg kan også være enig med Guild, taler man om "mindre" gulvarealer er det OK. Men eksempelvis ved "store" gulvarealer stuer etc. og specielt hvis man har trægulv skal man helt undgå denne ventil. Årsagen er jo, at gulvtemperaturen stort set får den fulde fjernvarme/oliefyrtemp. ind, hvorimod udløbstemperaturen (den anden ende af gulvet) måske kun er 5° højere end rumtemperaturen. - Om muligt, prøv at gå med bare fødder over et gulv med sådan gulvvarme styring - i den ene ende "brænder" man fødderne i den anden ende føles det koldt.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 16-01-05 07:58

ok, tak for svarene.
der skal nok linolium på gulvet.
Er der nogen der kan anbefale et system(gerne billigt og godt)
skal jeg så have en pumpe på, vil jeg gerne ungå , pga larm, strömforbrug mm.
Kan man ikke sätte en begränsning på fjernvarmevandet, inden den kommer ind i gulvarmen. fx så vandet ikke er mere end fx 35 grader når det kommer ind.

Nogen gode ide...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-01-05 12:38

Der er ikke brug for en pumpe. Fjernvarmetrykket er tilstrækkelig. Temperaturen styrer du på returventilen, men der skal lidt tålmodighed til for reaktionstiden fra indstilling til resultat, kan tage flere timer .. afhængig af konstruktionen.

Mine systemer er indstøbte pex-rør, og reaktionstiden er ca. 16 timer.

/PG

Kommentar
Fra : vob

Dato : 16-01-05 14:09

Den absolutte bedste løsning er at installere en shunt (blandesløjfe), med den kan du selv indstille fremløbstemperaturen til gulvvarmeslangen. dog indeholder den en pumpe. "Wirsbo" fremstiller shunts til gulvvarme.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 16-01-05 14:44

ok.
kan man måske gøre som følgende:

fremløbslange + termostat der måler på vandet fx. kan sættes til 30 graders indløb
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/popup_image.php/pID/2944

og på returslangen + denne ventil: http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/FHV-R%20monteringsvejledning.pdf

på den måde vil jeg kunne holde min gulvvarme under fx 30 grader. og styrer varmen på den sidste termostat.

håber på gode indput...

vil det virker eller bliver det noget rod styringmæssig.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 16-01-05 14:44

ok.
kan man måske gøre som følgende:

fremløbslange + termostat der måler på vandet fx. kan sættes til fx 30 graders indløb
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/popup_image.php/pID/2944

og på returslangen + denne ventil: http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/FHV-R%20monteringsvejledning.pdf

på den måde vil jeg kunne holde min gulvvarme under fx 30 grader. og styrer varmen på den sidste termostat.

håber på gode indput...

vil det virker eller bliver det noget rod styringmæssig.

Kommentar
Fra : vob

Dato : 16-01-05 14:54

Du har ret i dine sidste 4 ord

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-01-05 17:15

Jeg tror du skal lade en vvs-mand "rode".
/PG

Kommentar
Fra : Karleby

Dato : 27-01-05 10:06

Til temperaturregulering af gulvvarmesystemer er det vigtigt at fremløbstemperaturen er ret lav - og stabil. Er den det, f.eks. lidt over 30ºC, og konstant, kan der fint reguleres på returen. Jeg har tre gulvvarmesystemer, et ret stort, 30m2, og to noget mindre, hvoraf et i badeværelset, hvor temperaturen gerne må være lidt højere, og alle tre systemer er tilsluttet samme fremløb. Der er sat en pumpe ind for at få vandhastigheden op. Det er en lille 60W pumpe, så elforbruget er overkommeligt.

I fjernvarmesystemer og ved olie- gasopvarmede systemer, må den stabile fremløbstemperatur skaffes med en shuntregulering. Selv har jeg jordvarme og varmepumpe, så der er naturligt en lav fremløbstemperatur.