/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan jeg så græs...
Fra : Bragesvej
Vist : 4520 gange
20 point
Dato : 15-01-05 12:53

Jeg har fjernet mine havefliser, der under ligger fint sand, kan jeg så græs på det? eller skal der fjernes, eller er det nok at tag et par spade stik og vænde det, så det evt bliver blandet med lidt jord?

hvornår på året sår mand græs?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-05 13:03

Du kan godt nøjes med at blande det.
Græsrødder vokser ned til 4 graders varme, stråene vokser ned til 8 graders varme.
Jeg ville nok vente med at så til i marts, alt efter vejret, eller først i april.

Jes

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-01-05 13:06

vil jorden efter såning af græs ikke blive blød at gå på?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 15-01-05 13:15

Citat
Her går jeg ud fra, at der med »græs« menes plænegræs. Og der giver svaret på det sidste spørgsmål i virkeligheden svaret på det første. Jorden bør være 20° varm, før man sår plænegræsset ud, og det bliver den først hen i slutningen af maj. Derfor er slutningen af maj det første, gode tidspunkt at lave plæne. Det bedste tidspunkt er i august, hvor man kan regne med høj spiringstemperatur og passende med regn i de følgende måneder – men det drejede spørgsmålet sig jo ikke om…?

fra denne side http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/graesplaenen/1501.html

og se også denne side http://www.havesider.dk/planteleksikon/hple05.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-05 13:32

Jeg har arbejdet på et stadion i 14 år, og har været på diverse græskursus. Den bedste måned at så græs i er oktober, der er ikke 20 graders varme, så får græsset ro indtil foråret. Spireevnen er måske ikke så høj på den tid af året, men man kan efterså i april.
Risikoen ved at så i sommerperioden er at de spæde spirer kan tørre ud hvis der ikke er fugtighed i jorden hele tiden.
Det er rigtigt at jorden bliver lidt blød, men når først rødderne får fat
bliver den tilpas fast.

Jes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 13:34

Bragesvej, jeg har engang forsøgt samme løsning og da vendte jeg med et spadestik så der kom lidt muld med op og derefter planerede og tromlede jeg. Til sidst rev jeg let inden græsset blev sået og det blev både fast og pænt.
Du skal endelig ikke så før vi har overstået nattefrost fordi de spæde kim der kunne komme ved en lunere periode nemt kunne blive svedet af.
Hvis du venter lidt for længe med at så kan du klare det ved at vande så jorden ikke udtørres.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-05 13:42

BjarneD, Det er en helt fin metode du har brugt. Iøvrigt bør man topdresse sin plæne med grus en gang imellem, det hindrer mosdannelse. Undgå at gå på en plæne i barfrost, stråene knækker nede ved roden og det tager tid før det er oppe i vækst igen.

Jes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 13:56

pabloj, det virkede i hvert fald og selv om jeg har haft have siden 1977 er jeg ikke ekspert, men man har da gjort sine erfaringer.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-01-05 13:57

Tak for svaret ans.