/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
computeren genstarter - virus
Fra : Kloffer
Vist : 395 gange
100 point
Dato : 15-01-05 10:47

Min computer genstarter når jeg åbner Internet Explorer. Den genstarter ligeledes når jeg kører antivir.
AD-aware afslører intet, men Hijackthis melder om en enkelt mistænkelig fil - noget med "dump" - men den kommer tilbageb selvom jeg sletter den.
I windows-mappen ligger en "minidump"-mappe. Selvom jeg sletter den vender den tilbage.
Ligeledes i "lokale indstillinger"-mappen ligger der tilsyneladende noget snavs jeg ikke kan komme af med.
Hvordan kommer jeg videre ?

Vh Kloffer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 10:56

Du skal få en specialist til at hjælpe dig med Hijackthis log. Minidump er noget der hører til dit styresystem for det er der fejllog mv kan lagres.

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 15-01-05 11:09

Hijackthis ser pt helt normal ud - indeholder kun 2 linjer som indikerer anvendelse af antivir-overvågning samt scan program - men når jeg åbner IE - genstarter maskinen.
/Kloffer

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 15-01-05 11:09

Du kan gå ind i kør og skrive shutdown -a

Nu burde din pc ikke kunne lukke ned, prøv derefter flg. viruscanner, http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-01-05 11:19

Læg en liste med din hijack ind her, så er der garanteret en barmhjertig sjæl der vil vejlede dig.
Se i hijackloggen hvad det er for en fil, og gå så ud på nettet og søge efter dette filenavn, så vil du ofte få en forklaring på hvad det er for en "fyr"!

Men du må nok igang med den store fejekost, og få ryddet godt ud i systemet. Det vil nok være klogt at du i den næste tid, køre en scanning af din maskine hver dag. - Du kan gøre det i de perioder, hvor du har andre ting at lave, hvor du ikke lige står og skal bruge maskinen.

Prøv nogle scanninger i fejlsikret tilstand, det kan vise sig at have sine fordele.
Jeg bruger selv 6 forskellige programmer, som kan holde mig fri for "snask", og jeg køre scanning næsten hver dag, og finder ofte noget der ikke skal være der.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 15-01-05 11:30

Jeg bruger selv Panda Antivirus scanner, som jeg har købt for godt 1 mdr. siden og det program lever fuldt op til sine penge.

Men " Kloffer " prøv at gøre det jeg skriver det plejer at hjælpe.

Du skal samtidig huske at opdatere dit Windows System ofte, da der kommer nye og vigtige opd. Hvis du har XP så skal du opd. til SP2 hurtigst muligt. Du kan bestille XP SP2 her, http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp2/cdorder/da/default.mspx

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-01-05 11:32

Brug denne engansgscanner,
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe
Start med at køre denne scanner i fejlsikret tilstand (du kommer i fejlsikret ved at trykke F8 ved opstart) - indstil den til at scanne alt.

Kom så med en hijacklog...

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 15-01-05 11:36

Ja, en log vil også være dejligt!

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 15-01-05 12:39

Kære mpjc, dannyboyd, severino.
Heldigvis virker min mail, så jeg kan sende logfilen til en anden computer og derfra give jer loggen fra Hijackthis.
Jeg kan ikke åbne IE fra fejlsikret tilstand så det gode råd om dette dur ikke.

Logfile of HijackThis v1.99.0
Scan saved at 12:05:54, on 15-01-2005
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\savedump.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\AVPersonal\AVGNT.EXE
C:\Programmer\AVPersonal\AVGUARD.EXE
C:\Hijack\hijackthis.exe

O4 - HKLM\..\Run: [AVGCtrl] C:\Programmer\AVPersonal\AVGNT.EXE /min
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O23 - Service: AntiVir Service - H+BEDV Datentechnik GmbH - C:\Programmer\AVPersonal\AVGUARD.EXE

Vh
Kloffer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 12:47

Kør en installations reparartion eller kør sfc /scannow ved at skrived det i Kør efterfulgt af OK.
Jeg troro du har en systemfejl.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-01-05 12:48

Hej kloffer , der mangler vist noget af loggen - den er ret tynd

fix denne
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

genstart og kom med en ny log
(jeg har en lille mistanke til at det kunne være ramfejl , men det kan vi teste senere)

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 15-01-05 12:55

Kære Dannyboyd.
Loggen er fuldstændig! Jeg rydder jævnligt op!
Som jeg tidligere skrev: når jeg fixer "dumprep"-strengen kommer den blot igen når maskinen genstarter.
Jeg prøver nu Bjarne Ds råd.
/Kloffer

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 15-01-05 12:58

Iøvrigt Dannyboyd....
Jeg er nysgerrig efter hvordan man tester for ramfejl....Det har jeg tidligere haft brug for.

Hilsen Kloffer

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-01-05 13:01

du skal bruge denne bootdiskette til at teste med. Start op på disketten og lad den køre ½-1 time men stop hvis den skriver errors.

http://www.memtest86.com/memt31a.zip    start install.bat – skriv a – isæt tom diskette og test ved at boote på den

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 13:07

Du har vist meget at lære om system, Dannyboyd. Pas på med at tilråde fix af ting der er almindelige.
Den fejl der udløser Dumrep er en der for eksempel kan udløses ved fejlnedlukning eller fejl der agerer på samme måde.

Grunden til at jeg ikke guider på Hijackthis er, at det kræver, at man sætter sig ind i alle mulige systemfunktioner og det er der andre der måske burde tage til efterretning. En tin g er, at være en god rfejlretter,men noget helt andet er at overvurdere sig selv på andres bekostning.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 15-01-05 13:09

Du kan evt. skrive til Arlet eller til Spywarefri's forum.

arlet.dk
www.spywarefri.dk/forum

De kan i hvertfald finde ud af at tjekke en log!

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-01-05 13:14

->mpjc og det mener du ikke jag kan ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 13:14

mpjc >> Enig!

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-01-05 13:22

Så vidt jeg kan se fixer Anette overgaard den også her
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8851

Men det er da sandynligt at det ikke vil løse brugerens problem som jeg tror er noget hardware - fx. ramfejl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-05 13:27

Netop, det vil ikke løse problemet at fjerne den og da det er en midlertidig nøgle, der uden al tvivl vil forsvinde når problemet er løst.
I øvrigt mener jeg kun, at man kan bruge andres log fix hvis problemet er identisk, og man dermed kan opnå en sikker løsning.
Her synes problemet ikke at være fremmede filer og derfor kan man jo starte med det oplagte, systemfejl, men om den så kunne skyldes hardwarefejl vil nærmer eundersøgelser vel vise.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-01-05 13:35

Grunden til at bruge hijack var at der fra starten var mistanke om virus

Jeg løser normalt probelemet på den måde at der fixes det som kan renses i loggen , evt reparere windows hvis der stadig er software problemer -
Er vi nået hertil kan man i princippet udelukke softwarefejl - såframt drivere til bundkort er installeret.

Nu kan man så hardwarefejlfinde....At windows dumper mamory kunne så tyde på ramfejl

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 15-01-05 13:57

Jeg når næppe mere idag, men vender tilbage når jeg har tjekket systemet. (sfc /scannow).
Jeg vender tilbage med nyt senere. Tak for hjælpen så vidt.
- og nu ikke så meget mudderkastning !!

Vh Ebbe

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-01-05 16:39

Hejsa

Prøv at gå i start-vælg kør

Her skriver du chkdsk og klikker på ok

Så laver denne kommando også en kontrol

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-01-05 16:44

Tillæg

hvis overstående eller sfc ikke hjælper

Så vil jeg da lave en rep: af xp

Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og luk for din pc- tænd igen for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 11-02-05 10:47

Kære Alle.
Ingen af de mange gode råd hjalp.
Det endte med at jeg måtte reinstallere WinXP.
Tak for det levende engagement.
Jeg ser mig ikke i stand til at uddele points selvom om alle har fortjent at for del i dem.
Vh
Kloffer