/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Min plante taber blade.
Fra : pyffer
Vist : 8115 gange
19 point
Dato : 14-01-05 14:04

Jeg har en Euphorbia milii (Kristi Tornekrone) der efterhånden er blevet noget bladløs.... den blomstrer stadig fint, men har med tiden smidt flere og flere blade, og det ser jo ikke så pænt ud.
Er der nogen der har prøvet noget lignende og som har nogle idéer om, hvad det er jeg har gjort forkert, og hvordan jeg evt kan gøre skaden god igen?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-01-05 14:19

Nu er det jo en tid på året hvr lysforhol, varme og vanding ikke lige passer sammen.
Selv om den blomstrer, tror jeg du giver den for meget vand. Den kræver jo ikke meget vand i det hele taget. det er ikke nemt at ændre på lysforholdene, så det er næten kun vandingen, Det er jo en plante der stammer fra Mexico, der er varmeforholde en del anderledes end i en dansk stue, denskal have en hvileperiode nu for at blomstre hele sommeren igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-05 15:06

Du gør ikke noget forkert.
Men den plante vokser på den måde, at bladene falder af, fordi den har kun brug for blade på nye skud, og når de er godt i vækst, falder bladene af. Så din plante vokser altså helt naturligt.
Dens nærmeste slægtninge er Euphorbia Trigona (den vi kalder cowboykaktus) og Euphorbia tirucalli (intet dansk navn)
Og de gør på nøjagtig samme måde.
En anden nær slægtning er den velkendte Julestjerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 14-01-05 15:31

Ja, jeg har overvejet både det du nævner Valde at jeg giver den for meget vand samt det Dova er inde på at det bare er den måde den nu engang vokser på... men det der så undrer mig hvis det at den taber bladene efterhånden som den vokser er hvorfor de Euphorbia milii´er man ser i blomsterforretninger så altid bugnende fulde af blade... og selv med ret ældre eksemplarer? ... Måske på grund af at klimaet sådanne steder af gode grunde er bedre for planten end det klima der er i min stue...?

Og så forresten, hvis jeg beskærer den, vil den så evt få noget mere bladvækst?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 15:32

dova...... vi har en kristi tornekrone der opfører sig helt underligt - den vil hellere vise sig fra den gode side gennem hele vinterhalvåret og går ligesom i stå om sommeren - har du også bud på det ?????

sorry pyffer jeg lånte lige din tråd fordi det jo er relateret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-05 16:15

Måske er det fordi luftfugtigheden er større i blomsterforretninger, men det har også noget at gøre med, at de eksemplarer de sælger, er nogen der er drevet meget hurtigt frem, og derfor er det nye skud det meste af planten.
Sådan en skal have meget vand.
Det er en regnskovsplante der i vild form lever på Madagaskar.
Med hensyn til beskæring, så har jeg aldrig prøvet det, men stænglerne er hule og fyldt op med en tykflydende hvid plantesaft, så hvis du prøver at beskære, skal du lukke gren-enden med noget flydende voks (flydende stearin kan bruges i en snæver vending), ellers bliver plantesaften ved med at sive ud af den.

mirit
Måske er det fordi luften er mere fugtig i vinterhalvåret at den trives bedre.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 16:21

jo ------ måske dova - men den er inde

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-01-05 16:54

Fra "ask Alex":

Lidt om planten

En gang imellem bliver kristi tornekrone fornærmet, og så smider den alle bladene.

Lad være med at blive lige så fornæmet og smid planten ud. Du må væbne dig med lidt tålmodighed, så kommer bladene næsten altid igen, og din plante bliver atter smuk at se på.

Grunden til, at kristi tornekrone smider sine blade er som regel, fordi den får for lidt vand eller lys.

Placering og pasning

Kristi tornekrone holder meget af lys, gerne direkte sollys både sommer og vinter.

Om sommeren skal planten vandes og gødes regelmæssigt, mens den om vinteren skal vandes sparsomt og slet ikke gødes.

Planten trives bedst i stuetemperatur hele året.

Fakta

Kristi tornekrone tilhører Vortemælkfamilien, på latin kaldet Euphorbiaceae

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-01-05 17:10

mirit
Ja, jeg tror da heller ikke at du har den i haven

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 17:11

haha dova - faktisk startede den der som en næsten død plante og stod udenfor i et par år - og SÅ kom den ind da den viste den ville noget

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-01-05 17:27

Jeg har skåret vores helt ned. Den var ved at dø - af tørst. Den ene stamme var færdig, men de andre skyder fint. Og jeg kom intet på "sårene". Men der var jo altså heller ikke noget videre saft i den, da den som før nævnt var ved at dø af tørst.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 14-01-05 17:58

Jeg kan fortælle at det ikke er sådan at den pludselig har smidt alle bladene... jeg fik den som en lille stikling for nogle år siden, og det første stykke tid var den meget grønnere at se på, men har så lige så stille smidt stadig flere af bladene.. som dova skriver nok fordi den er blevet ældre, men valde har bestemt også fat i noget, tror jeg, for indenfor den sidste måned eller to har den smidt mange flere, og der er jeg muligvis kommet til at vande den lidt for flittigt.

Mirit: det er helt ok! Det er da også kun rart med andre, der har en Euphorbia, der arter sig som den selv synes.

Jernladyen: Skar du også den midterste stængel ned? Jeg har hørt, at hvis man gør det, så dør planten.... det er faktisk derfor jeg endnu ikke har skåret min ned, det ville jo se helt åndssvagt ud med sådan en lang stikkert i midten. Og hvad tid på året skar du din ned?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-01-05 18:15

Pyffer, ja det gjorde jeg. Det var den stængel der døde. Men resten af planten skyder. Men var jo muligvis fordi den var så tør, at hele planten ikke døde.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 19 point
Dato : 14-01-05 18:47

Den skal altså have en del vand.
Men den må selvfølgelig heller ikke stå og soppe hele tiden.
Det der tit går galt, er hvis planten på et tidspunkt bliver for tør.
Den har nemlig en slags vandreservoir i rodnettet som helst skal være fyldt hele tiden, og hvis planten bliver for tør, tager det skade og mister evnen til at deponere vandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-01-05 19:36

Ja, jeg ved ikke hvad der gik af alle vores blomster. De gik hen og døde, bare fordi de ikke fik vand et par uger eller 3!!!!
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-01-05 15:01

Man skulle ikke tro det er sa,,e plante der bliver talt om.
Eupørbia splendens er den der sædvanligvis kaldes Kristi tornekrone, og den dyrkes nærmest som kaktus, med sparsom vanding i vintertiden, Den stammer fra Mexico, hvor der i måneder ikke falder regn, den er udstyret med et specielt rodnet so oplagrer vandreserver nok til at den overlever tørketide, Får den for meget vand sygner disse rødder hen, men de gendannes inden tærketiden sætter ind igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-05 15:59

valde.
Det er nøjagtig samme plante, det er bare et andet navn det du nævner ,splendens.

Og den kommer ikke fra Mexico.
Den er fra Madagaskar, og vokser i regnskovsområder der.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-01-05 16:11

Jernladyen!
Når dine planter, går ud efter et par uger uden vand, så er det nog ikke tørke der har dræbt dem!
Det er sikkert dig, du tænkte- som man jo gør- nej hvor de trænger til vand, og så fik de en ordentlig sjat!
De skal kun have så de er fugtige, de rødder der skal optage vand er blevet ødelagt, de er simpelt hen blevet "forbrugt" af planten, for at overleve på den saft der var i dem. Hvis man kun lige gør planten, jorden , fugtig så liver rødderne op igen,Når vi giver mer vand end der er brug for rådner rodsystemet og planten tørrer ud, fordi den ikke kan optage det vand den har i pottemulden, og som vi af vores hjertes godhed har skænket op til den
Det er sjældent planter dør af tørke, men de dør ganske ofte af overvanding.

Tænk på græsplænen den kan stå gul og vissen i mange uger i tørkeperioder, den første regnbyge sætter liv i den igen (Græs er ellers en vandkrævende plante, som trives bedst i våde enge)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-01-05 16:14

I mine bøger står der Mexico, jeg har hveken været på Madagaskar eller Mexico for at kontrollere oplysningerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-05 17:03

pyffer
Du kan tage stiklinger af den og lave nye planter hvis du synes den du har er blevet for kedelig.
Du skal bare klippe skud af og lade dem tørre et døgns tid, og så plante dem i en blanding af let fugtig sand og jord.

Men den hvide plantesaft skal du undgå at få på huden, for den er giftig og kan give eksem ligesom f.eks. Bjørneklo.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-01-05 18:52

Hej Valde.
Det lyder faktisk temmelig logisk, nu du siger det. Har aldrig tænkt over, at de små rødder ikke virkede. Den fik lige så meget vand den kunne have uden at soppe. (gennemvandet under vandhanen, og så tilbage i skålen). Ku' være, jeg skulle vande tiere, men væsentligt mindre.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 22-03-05 15:47

Tak for svaret dova.

Og også tak for hjælpen til I andre.