/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
1stanley1 - tip om "beskyt din kreativit~
Fra : berpox
Vist : 315 gange
1 point
Dato : 14-01-05 09:15

1stanley1 - den går ikke.

Der er noget der hedder lov om ophavsret. Og det er den der gælder.
Derudover er der intet i dansk lovgivning der hedder "copyright". Og da slet ikke sådan, at man bare kan sende en regning.
Den går ikke - du må ind over en retsinstans på en eller anden måde.

Læs denne tråd, og bliv klogere på ophavsretten.
http://www.kandu.dk/dk/spg/51929

Selve loven om ophvsret finder du her:
www.retsinfo.dk søg på: "Bekendtgørelse af lov om ophavsret"

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 10:43

et eller andet sted så er det jo også sådan at man må bruge visse billeder uden at spørge men til PRIVAT brug - altså ikke bruge det på hjemmesider osv
Der er mange der nupper billeder fra mine hjemmesider og tjaaaaaaah - jeg synes da det er helt fint - det er jo ligesom et klap på skulderen til mig

Noget andet er at når man færdes på nettet og lige vil have et og andet - så er det ihvertfald god etik at lige spørge hvis der er mulighed for det !

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-01-05 10:58

Hvis "et værk" er offentligt tilgængeligt (og det er det jo som regel på "indernettet"), så må man godt bruge det privat, nemlig. Og for så vidt også bruge det som kilde eller lignende - det skal bare angives TYDELIGT hvorfra "værket" er gaflet, og selvfølgelig må man på ingen måde krænke hverken værket, eller værkets skaber.

Og ja, hvis det på nogen måde er muligt, så spørg den/de der har ophavsretten, ellers undlad at kopiere, offentliggøre og mangfoldiggøre...

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 11:08

berpox der kan jo komme et lille problem der - hvis en eller anden for eks får tilsendt et billede på en mail og gemmer det - så ligger det ikke lige først at tænke på at spørge hvor det kommer fra - og lige det kan måske være noget der af anden eller trediemand så benyttes på en hjemmeside andetsteds - eller på anden måde derude på nettet

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-01-05 19:20

mirit - der er ikke noget problem, et billed du ikke selv har skabt, er ejet af den der har lavet det. Så i princippet krænker du loven om ophavsret i det øjeblik du videresender eller blot sender et billede der ikke er "dit".

Så hvis stien skal holdes ren, så skal man undlade at videresende billeder og tekst der ikke tydelig angiver hvor de kommer fra. Modtager man derimod en sådan mail, så må du med rette kunne formode, at afsenderen overholder lovgivningen, ikke sandt?

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 19:24

berpox - jo du har helt ret - men for hulen - offentlige rum - osv osv - det er jo en jungle og hvis folk vil vise frem hvad de kan osv osv - jamen så ligger det jo lige for at hente bla grafik der kan bruges - netop til mails - eller sjove billeder for den sags skyld.

NÅ... nok om det

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-01-05 19:40

he he - jeg er enig med dig i at det er en jungle...Men hvis folk så bare ville skrive på hjemmesiderne, hvorvidt materialet må distribueres/kopieres eller ej - så var vi nået langt.

Nå, også nok om det herfra - kan du nu have en rigtig dejlig weekend mirit

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 1 point
Dato : 14-01-05 19:43

ilm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-01-05 20:24

Mirit - du skal da ha' det ene point blot for din interesse

Desværre så jeg jo ikke noget til "1stanley1" i denne omgang

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : berpox

Dato : 20-01-05 20:24

Tak for svaret miritdk.