/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvorfor kan jeg ikke se alle maskiner i ~
Fra : printhoved
Vist : 568 gange
88 point
Dato : 21-08-02 14:05

Hvorfor kan jeg kun se enkelte maskiner og kun den ene server(PDC'en) i det domæne (NT4) jeg er logget på?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 18:11

Hej Printhoved,

eh... hvordan er dit netværk bygget op?

er de andre maskiner/computere du ikke ka' se tændt?

har din eller andre maskiner individuel firewall på?

er alle maskinerne/computerne tilkoblet dette domæne fra den "primære domæne controller"?

hvilken version af windows er logget på dette NT4 domæne med?

jeg beklager at må stille disse modspørgsmål, men det er ret svært at svare med noget konkret på et så bredt spørgsmål hvor der ka' være omkring 117 forskellige ting at give et svar på... håber ikke det gør noget...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 18:14

hej igen,

damn... taste forglemmelse fejl...

det sku' ha' været...

hvilken version af windows er du logget på dette NT4 domæne med?

istedet for... glemte lige et DU du...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 21-08-02 23:47

Hej Printhoved

Allerførst hvilke rettigheder har du på det lan ?? Er du administrator ?? Kører du/ I med TCP/IP netværk og kører I med statiske adresser ?? Hvad er jeres subnetmask i givet fald ??? Hvis I kører TCP/IP og DNS opslag så er det muligt, at LMHost filen skal redigeres, så du får direkte pegninger til de andre servere på nettet.

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : printhoved

Dato : 22-08-02 10:40

Det er et switchet 10/100 netværk. Alle maskiner er tændt.
Ingen firewall på de enkelte maskiner.
De "normale klienter er win95/98 og de virker alle.
Når jeg så vil logge på domænet med en win2k, kan jeg kun se pdc'en og ikke bdc'en. (og jeg kan heller ikke tilgå bdc'ens delte mapper).
Den kan godt pinge de andre maskiner.
Maskinerne kører alle med faste ip-adresser.
Subnet :255.255.255.0.
Hvordan skulle lmhosts filen rettes? på bdc eller den famøse win2k?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 11:02

Hej Printhoved,

W2k ka' godt være lidt langsom med netværk og finde andre maskiner, især Win 98 maskiner, hvis den ikke har installeret NetBeui og i visse tilfælde også IPX/SPX/Netbios kompatibel protokol...

har du installeret disse protokoller på din W2k maskine?
hvis du ikke har så vil jeg foreslå dig at gøre det, og så prøve at se om det ikke har hjulpet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : printhoved

Dato : 22-08-02 11:25

de er installeret. Men jeg tror efterhånden det er WINS server konf der er uoptimal.

Kommentar
Fra : v0jty

Dato : 22-08-02 18:11

Hej printhoved.

Jeg forstår det sådan, at du kan se alle maskiner fra de "normale" Win9x klienter? Og det kun er fra en W2K Pro klient at problemet kommer?
I så fald: Har du kontrolleret at W2K maskinen peger på den rigtige WINS server?
("ipconfig /all" fra en cmd-prompt på w2k. På en Win9x maskine er det "winipcfg" fra "Run" menuen eller en command-prompt) Når en W2k kommer logger på domænet vil den sædvanligvis få en browselist fra dc'en (egentlig vil den lave en ny liste hvor den selv er på, og så meddele dc'en at den har master browselisten)
M.h.t. brugen af andre protokoller end TCP/IP bør du overveje om der er brug for disse, da de ellers skaber unødig meget trafik på netværket. I indstillingerne for TCP/IP protokollen i W2k kan du vælge om NetBIOS skal være enabled. Det skal den være hvis du benytter en W2K på netværk med ældre Windows versioner.
Løser dette ikke problemet, så prøv at kigge på din WINS server, og se om alle maskinerne er registreret der. Hvis de ikke er det, så kan det tyde på at de andre maskiner på netværket (Win9x klienterne) benytter en lmhosts fil. I Win9x ligger findes den i "c:\windows\", i NT4/W2K i "c:\windows\system32\drivers\etc\". Der findes en sample fil, med navnet lmhosts.sam. Den "rigtige" lmhosts fil har ingen extension. Vær opmærksom på dette hvis du retter i den i f.eks. notepad, så du ikke kommer til at gemme den med en .txt extension eller andet.
Husk, at hvis en Win9x maskine peger på en DNS server, så vil den ikke benytte en entry i en lmhosts fil med mindre du benytter parameteren "#PRE" (for "preload") i filen ud for de enkelte entries.

Med venlig hilsen
v0jty