/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Jomfruelig ekst. HD
Fra : gorgor
Vist : 812 gange
150 point
Dato : 13-01-05 22:14

Mødommen tages på ekst. HD

Posten leverer imorgen en ekstern HD, så jeg vil være taknemmelig for lidt hjælp til opsætning m.m.
Det drejer sig om en Maxtor 200 Gb onetouch USB/Firewire. Den skal bruges sammen med en XP maskine, men skal også kunne læses af Mac, så det skal vel være FAT 32 eller hvad?
Hvor mange partitioner skal den deles i og hvorledes?
Jeg har først Firewire/USB2 på mandag, men jeg kan vel godt gå i gang, bare med nedsat speed?
Den skal primært bruges som Back-up og "fjernlager" + transport.
På forhånd tak for hjælpen
Carsten

Accepteret svar
Fra : dreyer

Modtaget 160 point
Dato : 13-01-05 23:19

MacOS X kan ikke skrive til NTFS-partioner, som nyere versioner af Windows bruger. Men den kan godt læse dem (det er noget med nogle rettigheder så vidt jeg ved). Derfor er det en god idé at bruge FAT32.
Du kan dog kun have partitioner på op til 32 GB under Windows XP (ifølge Microsofts hjemmeside), og den maximale filstørrelse er 4 GB.

Jeg har delt min egen ind i tre partitioner: To NTFS'er som fylder størstedelen, og en lille FAT32 i tilfælde af jeg skulle støde på en maskine der ikke kan håndtere NTFS. Så kan jeg altid flytte data fra FAT32 til NTFS, når jeg får adgang til en Windows XP-maskine.
Men det er selvfølgelig en smagssag.

Så du kan roligt gå igang med at partitionere.

Det kan forøvrigt være en god idé at lægge FAT32-delen som første partition, hvis altså du vælger også at bruge NTFS. Så skulle du være sikker på, at alle maskiner kan finde ud af det. Også de lidt ældre Macs.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-01-05 08:20

Hej Gorgor

Når du modtager din Maxtor er den allerede formatteret med FAT32 = 200GB, hvis du vil formattere den anderledes. så bare go ahead, men personlig ville jeg anbefale dig at lade systemet være som det er og så bare bruge det.

Det er rigtigt at cluster size på en FAT 23 er større (32K) mod NTFS 4K, så med mange mindre filer under 32K har du en del spild på din haddisk i forhold til NTFS, men i praksis er det måske 5 MB på en kapacitet på 96GB - så who cares.

En anden ulempe med FAT 32 er at den maks kan have filer på 4 GB, dvs du kan ikke brænde et ISO af en DVD og arkivere den på din disk, det kan kun lade sig gøre med NTFS partition.

Fordelen med FAT32 er at den kan læses af alle og alle kan skrive på den - win95/win98/me/NT/Win2000/XP/Max etc. you name it de kan alle læse og skrive på disken, og det er den største fordel ved FAT32.

Som sagt - lad Maxtor formatteringen med FAT32 være på disken, og så god fornøjelse med brugen af den.

Lars

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-01-05 08:27

Lige en bemærkning til FAT32 formatering - Opdel den i partitioner på 30-35GB - Så undgår du at der går koks i filallokationatabellerne når du fylder den.

Brug fuld formatering - Ikke "hurtig"

mvh
JensT

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-01-05 08:29

OK Det var sagt før - men det skal ikke overses!!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-01-05 08:43

Hej gorgor,

et USB drev bør ikke opdeles i partioner.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-01-05 09:56

Spørgsmål til gorgor: Hvorfor bør man ikke opdele et USB-drev i partitioner? Det har jeg da aldrig haft problemer med. Og desuden kører den jo også FireWire.

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-01-05 09:57

Ups, det var vist det forkerte navn der kom på der. Forrige spørgsmål er selvfølgelig til IBM760.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-01-05 09:59

Det er i hvert fald stensikkert at en FAT32 USB disk går i FAT koma når den fyldes med 40-60GB.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-01-05 10:05

Mig bekendt anbefaler Maxtor, at deres Onetouch skal benyttes som et drev.

Jeg har selv en 250 GB Maxtor og den fungerer uden problemer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-01-05 13:06

Jeg fatter ikke at der skrives at en FAT 32 går i koma med 40-60 GB. Min300GB har ca. 270 GB lager af diverse filer/billeder etc., og den funker fint også som ghost back-up drev for min XP installation

Maxtor anbefaler generelt ikke at der pilles ved deres formattering af externe USB diske - men man kan godt, også uden problemer omformattere den til mindre GB diske og/eller NTFS, men hvad er formålet med mindre diske?????

Jeg har ca. 560 biblioteker på min harddisk, og alt er sorteret efter anvendelse/navn etc., så det er nemt at finde, med mindre diske skal man først huske hvilken disk det var på, og derefter hvis man har flere biblioteker søge dem igennem for at finde filen. Meget nemmere med en stor partition og underbiblioteker.

I gamle dage var det sådan at jo flere diske man arbejdede med jo større performance var der - men en stor disk opdelt i mindre diske er jo bare de samme hjul som søger på flere områder, og dermed går den gamle filosofi helt fløjten.

Jeg vil helt klart køre med format som Maxtor har lavet den, hvis du vil pille, så NTFS for at få plads til ISO DVD image, men generelt ville jeg lade den være som den er.

Lars

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 14-01-05 14:11

Har lige modtaget dyret og skal til og igang. Det ser ud til at der er to "religioner": en der siger ingen FAT32 part. større end 32Gb ellers problemer! er der nogen der kan forklare mig hvor i problemerne består?
Så er der en anden side der siger noproblemo brug den som den er!
Hvad er fordelen ved at bruge NFTS? og hvad er et ISO DVD?
På forhånd tak
Carsten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-01-05 17:37
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-01-05 17:40
Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-01-05 17:47

NTFS er nyere, vistnok lidt hurtigere og har bedre pladsudnyttelse, især når det kommer til små filer. Fordelen er at der ikke er problemer med store filer eller store partitioner. Ulempen er at det ikke er specielt kompatibelt med andet end Windoze XP og NT.
FAT32 er ikke helt så god til det med store filer og partitioner, og især ved små filer er der en del spildplads. Men til gengæld kan det som regel læses af andet end Windoze XP og NT.

Sådan kort fortalt.

En ISO-fil er et filformat der indeholder en DVD-skive.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-01-05 17:48

Virker heller ikke! Nå men essensen er at winxp ikke kan formattere mere end en 32 gb fat32 partition, men den kan godt læse større fat32 partitioner som man f.eks kan lave med Partition Magic!! Fat32 kan teoretisk blive op til 8 Terrabytes, men den enkelte fil størrelse kan kun være på 4 GB hvad der ikke er nok til kopiering af DVD'er som der som regel er på omkring 4.5 gb og der udover!

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-01-05 18:08

Det er nu som regel ikke noget problem mht. DVD'er, da som regel kun fylder en GB pr. stk., med mindre der er tale om image-filer.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 14-01-05 18:10

Tak for hjælpen alle sammen - har besluttet mig for en FAT32 part. på 30Gb og resten som NTFS - man burde kunne dele poingene - men de tilfalder så Dreyer.
Carsten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-01-05 18:11

Hvad er det for nogle DVD'er der kun fylder 1 GB, dreyer? Hvis du skal kopiere en DVD film fylder det mindst 4.5 på din harddisk i midlertidig fil!

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-01-05 18:47

De fylder ikke kun 1 GB, men den maximale filstørrelse på en DVD er typisk 1 GB.

Hilsen
Dreyer

Godkendelse af svar
Fra : gorgor

Dato : 14-01-05 19:05

Tak for svaret dreyer.