/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikringsspørgsmål
Fra : BerndJ
Vist : 891 gange
200 point
Dato : 13-01-05 21:31

Min datter på 15 år går til saxofon-undervisning i den kommunale musikskole, hvor hun også låner et saxofon til en månedlig leje. Fornylig tabte hun saxofonet under en undervisningstimen. Saxofonen blev beskadiget og sendt til reparation af musikskolens leder.

Musikskolen påstår at min forsikring skal dække ... mens jeg mener at musikskolen (og / eller kommunen) skal / bør have en forsikring som dækker den slags uheld som eleverne jo af og til kommer ud for. Hvordan skal jeg stille mig til musikskolens krav (har endnu ikke fået beløbstørrelse af reparatíonen oplyst, men bare fået at vide at jeg skal betale ... eller min forsikring). Er der nogen som har oplevet lignende, eller på baggrund af andre erfaringer / viden kan hjælpe?? TAK!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-05 21:44

Det er skolen de skal have en forsikring.
Ved lånte ting gælder reglen ved skader, at såfremt en skade er fremkommet ved et hændeligt uheld, altså at man ikke kan gøres ansvarlig for skaden, er man ikke erstatningspligtig.
og skadelidte må selv bære tabet.

Det er kun hvis skaden er sket forsætligt,altså gjort med vilje, at din datter kan holdes ansvarlig.

Kan findes på Forsikringsoplysningen.dk under "skade på andres ting"

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 21:44

Ja jeg har oplevet noget der lignede lidt. Det dækkede min ansvarsforsikring. Man må vist have en god ansvarsforsikring, hvis man har løsgående børn, mærkeligt at skolen så ikke sikrer sig at børnene er forsikrede, når de nu mener at de er ansvarlige for skolens inventar, sev om det ikke er hærværk. Men hvis ikke du har en selvrisiko, så lad din forsikring om sagen, de kræver nok pengene tilbage, af skolen , hvis det er den der skal betale

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-05 21:44

Af den lejekontrakt, der er. Fremgår de så ikke hvem, der skal betale når uheldet er ude. Hvis det ikke står i lejekontrakten har du så ikke en "folder" fra musikskolen, hvor betingelserne for leje af et instrument er beskrevet.

Af enten lejekontrakt eller information fra/om musikskolen, skal det fremgå hvem, der skal erstatte/betale når et uheld sker.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-05 21:57

Citat
Det forudsættes, at eleven er omfattet af en forsikring, der dækker hvis instrumentet bliver stjålet eller det bliver beskadiget.

fra denne side

http://www.musikskole3000.dk/info/instrumentudlejning.php

Jrg vil mene at du selv/ din forsikring kommer til at betale, men undersøg nu lige hvad det er du har skrevet under på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-05 21:59

Min henvisning var fra Helsingør kommune, men jeg mener at det er meget ens i alle kommuner.

Hvilken kommune bor du i?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-01-05 09:14

Stort set alle forsikringsselskaber erstatter i familieforsikringen - indboforsikring i ansvarsdelen/forsikringen "lejede og lånte genstande i de første 30 dage. Herefter vil der normalt ikke ydes erstatning.
Iøvrigt er det altid sådan, at den som har tegnet det der hedder "første risiko" for en skade, også er den der betaler.
Eksempel: Har du en husforsikring med glasforsikring og naboens børn ved boldspil knuser ruden, er det husejerens glasforsikring der betaler. Hvis husejeren IKKE har glasforsikring, er det børnenes forældres forsikring der skal betale. Har de ingen forsikring, har de stadig et erstatningsansvar, men hvis de ikke vil betale, er det et civilt søgsmål.

hej fra alka

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 200 point
Dato : 14-01-05 13:03

Skolerne har normaltvis ikke en forsikring, da det vil blive for dyrt.

Selvfølgelig er skolen/bygningerne forsikret imod brænd m.m.

Hvis en elev smadre et vindue eller noget dyrt materiale i fysik lokalet (ved uheld) har skolen ikke en forsikring til at betale den slags, det vil være din egen "indbo" forsikring som dækker den slags.

Din forsikring vil også dække det uden problemer, du skal selvfølgelig betale en evt. selvrisiko.
Det er den samme forsikring som hvis du f.eks. spilder rødvin på naboens gulvtæppe.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-01-05 17:51

Til invisible: Det er ikke korrekt, at det er den samme forsikring, "som hvis du spilder rødvin på naboens tæppe". Der er tale om et frivilligt forsikringsprodukt, der går under navnet "gæsteskadeforsikring" og har ikke noget med et erstatningsansvar at gøre. Accept af risiko er også et begreb. Hej fra alka

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 14-01-05 19:01

Tak for svaret invisible.