/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æg
Fra : gatethereal
Vist : 1049 gange
20 point
Dato : 13-01-05 18:01

er det rigtigt at man ikke må spise for mange æg? og hvad kan der ske hvis man gør.. og hvormange må man ca spise?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-01-05 18:05

det fremmer produktionen af sekreter siges det
over forbrug af alt mad mm er "farligt" dvs meget af den same type dag efter dag
æg kan give forhøjet kolesteroltal

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 18:07

Ja ikke FOR mange:
Man plejer at sige, man kan få galdesten af for mange æg. Den senere tid snakker man mere om kolesteroltallet. Fra "gammel" tid har man ment at et æg om dagen er ok. Tænk på englændernes æg og bacon til morgenmaden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-05 18:10

Her er en artikel om æg er sundt/usundt

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=61

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 18:17

æg med måde - men hvis der er tale om sukkersyge må der ikke spises for mange ( 2 - 4 om måneden ).
der er kommet mange underlige - måske rigtige - måske forkerte anvisninger på hvad vi kan spise og hvad vi ikke kan spise - og det skifter jo lidt - men lægen - diætister osv ligger som regel inde med den mest sunde forklaring

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 13-01-05 18:49

Min mand på 82 spiser 2-4 æg hver dag, 2 blødkogte til morgen, og spejlæg, hårdkogte æg, omeletter og æggekager så tit som muligt. Og han er sund og rask og knokler som en 60-årig.
Det er vist med æg som med alt mulig anden mad. Nogle kan tåle det ene og nogle det andet.
Jeg selv får kvalme, bare ved tanken om at spise et blødkogt æg, men er vild med en gammeldags æggemad med purløg samt spejlæg m.v.
Prøv dig frem. Din krop skal nok fortælle dig, hvad DEN kan lide.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-05 18:54

Det kommer an på personens kolesteroltal, nogle kan tåle at spise flere æg en andre.

Citat
Er kolesterol i æg usundt?

Et æg giver ca. 450 milligram kolesterol. Du behøver ikke at bekymre dig om kolesterolindholdet i æg, da det faktisk er det mættede fedt i kosten der er farligt for kolesteroltallet. For store mængder af blodkolesterol produceres af leveren ud fra mættede fedtsyrer. Derfor er mere end 4 æg pr. uge kun usundt for personer, der allerede har forhøjede blodkolesteroltal.

fra denne side
http://www.eggsite.dk/eggsite-dk/aggeviden/aggeviden2.asp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-01-05 09:09

Den ene siger det usundt, den anden siger det er ligemeget.

Lyt til din krop og lad den bestemme.

Jeg selv spiser gerne 2 til 4 æg om dagen, nogle dage slet ingen og har ingen problemer med det.

The1best

Kommentar
Fra : gatethereal

Dato : 17-01-05 20:22

alt det med at man kan få for højt kolesorol tal. hvad sker der hvis man får det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-05 20:30

Det er med til at øge risikoen for at få en blodprop

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=147

Hilsen ans