/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Hvilket program??
Fra : Klift
Vist : 495 gange
50 point
Dato : 13-01-05 17:33

Hej

Jeg er begyndt at interessere mig for at kode så derfor vil jeg gerne lære et progtameringssprog men jeg ved ikke hvilket så er der ikke noget som vil fortælle lidt om de forskellige sprog

Det jeg søger er:

Det der er "lettest" at lære
Der der findes mest dansk materiale til
Et som er gratis at kunne (altså ingen betalings programmer eller sådan noget)
Det skal kunne lave små spil og små programmer (må gerne kunne lave store hvis man er blevet od til det)

Håber der er noget der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 13-01-05 18:14

Hej Klift

Det du spørger om, er måske ikke så let at svare på, som du forventer. Hvilket sprog du bruger afhænger fuldstændig af formålet, som jo kan være alt lige fra netværk til microcontrollere. På mange af de højere læreanstalter startes der dog oftets med C++ eller Java som et grundlæggende sprog, og det koster ikke spor at komme igang med dem. Du kan f.eks. gå ind på www.netbeans.org og downloade netbeans som er et meget seriøst program, men som kræver en del tilvending. Inden du går ud og køber nogle dyre bøger, skulle du tage og prøve de små edb hæfter som kan købes hos boghandlen, de er rigtig gode og godt skrevet. Jeg har engang bestået en c++ eksamen på sådan et hæfte.

mvh

Frederik

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 13-01-05 18:33

Som Frederik_Gren siger afhænger det meget af formålet, men istedet for at starte med C++ eller Java ville jeg foreslå at starte med C.
C er nemlig ikke objekt-orienteret som C++ og Java. Når du har lært C, så er C++ meget nemmere at forstå, synes jeg.

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 13-01-05 19:04

Jeg ville nu starte med C++ istedet for C (hvis det absolut skal være C baseret), men forskellen er nu til at overse, da man selvfølgelig ikke skal starte med at lave objekt orienteret programmering helt fra starten. Det følger dog ret naturligt efter et stykke tid.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-01-05 09:02
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-05 09:48

Trenden går mod en moderne version af C/C++ der hedder C# (udt. see sharp) der bruges intensivt i .Net udvikling.

C# er objektorienteret, men er bygget over C, hvorfor næsten al kode til C også kan compileres af C# kompileren.

Læs mere om C# her :

1.) http://msdn.microsoft.com/vcsharp/
2.) http://www.hitmill.com/programming/dotNET/csharp.html
3.) http://genamics.com/developer/csharp_comparative.htm
4.) http://csharp-source.net/

Et alternativ er du begynder i en helt anden boldgade. Nemlig alm. webprogrammering i Javascript. Derved behøver du ingen IDE (Integrated Development Enviroment), interpreter (fortolker)/compiler (oversætter) og du kan finde rigtig mange steder på nettet med kurser og kodeeksempler : http://www.echoecho.com/dk/javascript.htm

Et overblik over, hvorledes javascript 'arbejder' sammen med HTML, CSS og DOM kan du læse i mit lille introkursus her :

http://home20.inet.tele.dk/friheden/temp/DHTML_kursus.rtf

Det er i *.rtf (Rich Text Format) og kan læses i Wordpad eller Word.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 14-01-05 13:03

Molekyle >> Jeg har prøvet JavaScript men jeg syntes at de tutorials man ser der lærer man bare at lave en "Alert-Box" og det syntes jeg ikke rigtigt jeg kan bruge til noget (syntes nemlig det er irriterende at komme ind på en side med sådan en)

Men tror jeg vil ikke på En af de 3 forskellige C typer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-05 15:43

Hvad med Java ? Du kan både lave stand-alone applikationer som *.exe filer eller net applets som *.class filer ?

http://javabog.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 14-01-05 16:28

Molekyle har prøvet men fatter Nada af det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-05 17:00

Klift -> Der er INTET programmeringssprog det er 'let' at lære. Alle sprog har deres stærke og svage sider, men konceptuelt handler programmering i store træk om logik !

Der findes Procedurale sprog : BASIC, Pascal, C, FORTRAN mv.

Maskinkode pnemonics : ASM, MASM osv.

Aritmetriske- og logiksprog : APL, Miranda, Haskell, LISP, PC-SCHEME mv.

Database : PROLOG, SQL, 4 GL. mv.

Objekt-orienterede : Smalltalk, C++, Snobol4, ADA mv.

Stack-orienterede : FORTH

Natural : Natural, Lingo mv.

Parallelle : ORCA, NESL, ZPL, MSI osv..

Neurale-Net : http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/3765/neural.html

Et godt sted at begynde vil jeg mene er C, men det er begrænset, hvad du kan bruge det til mht. spil osv... dertil skal der bruges mange inklude biblioteker; til operativsystem (Windows, Mac,Unix), platforms afhængige applikationer ( DOS, Windows, Motif og hva' har vi... ? ), specifikke Grafik standarder (OpenGL, ActiveX, DirectX osv..), men sådan er det i ALLE sprog

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-01-05 17:11

Molo jeg syntes at dit sprogniveau ligger højt.
JAVA er da nemt, syntes du. men det er jo nok ikke lige det første du har prøvet.
Tvivler på at nogen begynder starter med klasser og appletter. tværtom tror jeg at det afskrækker.
C og VBA er da ok. men det er ikke lige ud af landevejen.

Klift-> hvis du har en win95-98 cd så er der en mappe med basic programering Qbasic.exe og Qbasic.hlp
(WIN98SE\TOOLS\OLDMSDOS\) kopier filerne ind i windowsmappen (Windows\command\)
Du kan nu bruge QBasic. Ved at dobbeltklikke på Qbasic.exe (lav eventuel en genvej til skrivebordet)
Qbasic minder lidt om basic til Commondore C64 basic ,og er udemærket til at starte på.
VBA kan bruges hvis du sidder med en officepakke, gør du det kan du start nu.
bruger ikke selv officepakken men mener at det dukker op hvis, man kikker under makro.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-05 17:20

BASIC = (Beginners All-porpurse Symbolic Interpreted Computing) er såmen udmærket at begynde med, men skal man bruge det til 'noget', er C vejen frem at lære progammeringens svære kunst

Javascript ligner iøvrigt C's syntax ...så er man da så langt ..og det er 'let' at komme videre

Der findes masser af dokumentation, guides og eksempler at begynde med ...også på Dansk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 14-01-05 17:27

Ok jeg vil se på en af C teknologierne

Jeg har prøvet med programmet Dev-C++ men jeg kan ikke finde ud af at compile hvordan gør man det??

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-01-05 17:29

Trækker mig

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-01-05 22:04

At kompilere med Dev-Cpp burde være simpelt.
Lav et project: File -> New Project, vælg type project. Den laver et dummy project, du trykker F9 for at kompilere og køre programmet.

C# er ikke en moderne udgave af C eller C++

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 15-01-05 11:23

BertelBrander >> Det vil jeg lige prøve

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 18-01-05 14:59

Hej Kilift
Lige en enkelt komentar fra en gammel programør

Det er selvfølgelig rigtig at du først bør gøre dig klart hvad du skal bruge dit program til - hvis det er web sider vi snakker om - kommer du utroligt hurtigt igang med at lære "programering" hvis du kikker på PHP - kik lidt på www.php.net - der er nogle ok online bøger og introduktion til PHP. PHP brugers også af mange profesionelle web folk - så hvis du tænker på at gå den vej er der ikke noget der er spilt ved at bruge lidt tid på PHP.

Hvis du snakker andre programmer - så er mit helt klare råd at kikke på Java - og for guds skyld glem C# og JavaScript - det er kun for hygge programører og Microsoft freeks.....
Start evnt med at kikke på Borland - de har nogle ok bøger vedrørende JBuilder, ligesom de har et komplet miljø (Jbuilder) der gør det nemt at komme i gang med Java - der forøvrigt er gratis
I dit indlendede spørgsmål snakker du spil - i dag kan man næsten ikke lave spil til PC'er uden enten at blive til grin eller have 4000 programører, 5000 grafiker og multimilioner til rådighed - men spil til mobiltelefoner er lidt nemmere og overskue - simpel grafik - mange freeware eksempler og ingen udgifter for at komme i gang - alle monilproducenter har et hav af hjælpe midler og gratis ting til at komme i gang, samt nogle aktive debat forums hvor der er god hjælp at hente. Men når vi snakker mobiltelefoner snakker vi også JAVA - så start med Jbuilder fra Borland - udvid med Borlands mobil platform og Nokias mobil emulerings værktøjer - så har du sikkert dit første spil inden sommerferien

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 18-01-05 17:25

@bjergtrolden jeg ville frygteligt gerne lære PHP eller ASP men problemet er at jeg ikke må få en hjemmeside et sted hvor dette er til rådighed (har min hjemmeside på Cybercity og der kan man hverken det ene eller det andet)

Ja jeg ville gerne kunne lave spil til mobilen (mon det ville give respect hos vennerne MUHHAHA) ej men så vil jeg da give Java en chance til.

Er der nogle der kender nogle gode guide/artikler til Java

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 18-01-05 17:54

Nå ja så her jeg el kommentar til det med at C# og JavaScrip kun er for Hygge programmører og Microsoft Freeks

Godt hvis det er for Microsoft freeks holder jeg mig væk :) Er nærmest modstander af Microsoft men det er lidt svært at undgå dem ;)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-01-05 20:04

Hvis du er til java kunne du starte her:

http://www.netbeans.org/

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-01-05 21:22

Kom i gang med PHP
her er et gratis webhotel hvor du kan bruge det http://www.frac.dk/
der er flere, men det var den første jeg fandt i mine genveje.
fuld online manual til PHP http://dk2.php.net/manual/da/
Til programering af sider bruger jeg html-kit fra http://www.chami.com/html-kit/ det er gratis
og der er en masse 'Plug-in' til programmet, bla. PHP som nemt tilføjes efter instalation.

lidt blandet links, jeg syntes er værd at kende.
http://www.solutions2all.dk
http://www.php.dk
http://www.phpuniverset.dk
http://script.dk
http://www.udvikleren.dk
http://www.webcafe.dk
---
Mobil og xml
http://www.wapforum.org

her fik jeg mit første kendskab til wap / gprs / xml
http://jonroig.com

Natmaden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-05 18:03

Hvordan går det Klift ?

Fremad ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 13-04-05 18:09

har lige fået hentet eclipse (det eneste program som ville virke uden at skulle udfylde dit og dat :p så jeg håber det virker)

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 15-04-05 18:21

jeg har læst lidt i javabog.dk og jeg har lavet et eksempel som dem men den melder fejl, kan i se fejlen i denne kode:

public class alder2
{
public static void main(String[] arg)
{
int alder;
alder = 15;

if (alder >= 18)
System.out.println("Du er myndig.");
else if (alder >= 13)
System.out.println("Du er teenager og ikke myndig.");
else if (alder >= 2)
System.out.println("Du er et barn og ikke myndig");
else
System.out.println("Du er et spædbarn!");

System.out.println("Du er " + alder + " år.");
}

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 15-04-05 18:33

Sorry det virker nu :p

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 03:40

Tillykke Klift.

Så er du jo godt igang

..og så lige : Javascript har intet med Microsoft at gøre. Faktisk blev det udviklet af browserfabrikanten Netscape.
Mange af programmørerne forlod Netscape efter version 7.1 da AOL. købte netscape og stod så for udviklingen af Mozilla Firefox. Så jeg har sgu svært ved at se, hvor Microsoft kommer ind i billedet

Citat
Browserkrigen
Netscape blev en afgørende hovedkraft i udviklingen af World Wide Web. Det såkaldte World Wide Web Consortium <http://www.w3.org/> (W3C) havde til formål at skabe fælles og åbne standarder, men gjorde det i et tempo som svarede til de akademiske traditioner og gav tid til væsentlige diskussioner. Netscape afventede ikke W3C's standarder, men skubbede udviklingen i gang ud fra en klar fornemmelse af brugernes behov.

Netscape Navigator version 2.0 introducerede eksempelvis frames, java, javascript og brugen af plug-ins. Dermed satte Netscape nye standarder, som andre browsere blev nødt til at tilpasse sig. Siden har mange været irriteret over Microsofts <http://www.microsoft.com> lyst til at udvikle egne løsninger til Internet Explorer udenom de almene standarder. Microsoft har ikke været duksedrenge i forhold til forsøg på at fastholde fælles åbne standarder - men Netscape var bestemt heller ikke duksedrenge i det spil.

Da Microsoft lancerede Windows 95, satsede softwaregiganten også på Internet Explorer, som også nød godt af at blive distribueret med Windows og andre Microsoft-programmer som på mange felter havde monopolagtig status. Microsofts browser kunne ikke konkurrere på kvaliteten, men den blev givet gratis ud og derfor fik Microsoft bredt sit produkt ud.

I årene fra 95-98 blev de to browser-giganter ved med at lancere nye versioner af browserne. På 4 år lancerede Netscape 19 nye versioner!

Internet Explorer blev ved med at vinde markedsandele, så i januar 1998 blev Netscape nødt til også at give sin Navigator ud gratis. På det tidspunkt så Netscape fortsat ud til at være en god forretning og i november 1998 blev Netscape købt af America Online for 9 mia $ (ja, milliarder!).

Kvaliteten af Netscapes browser falder, der meldes om urimeligt mange fejl og ustabilitet. Først fra 7.0 (2002) vurderes Netscape at have fået fod på udviklingen igen, afsluttende med den aktuelle version 7.1, som vurderes at være den hidtil bedste og mest stabile browser fra Netscape.

Men version 7 har været det afsluttende værk. I 2002 annoncerede ejeren America Online store afskedigelser, maj 2003 besluttede America Online at distribuere Microsofts Internet Explorer i stedet for den egne Netscape og 15. juli 2003 var det slut med programmører til at udvikle browseren.

Aktuelle statistikker, eksempelvis fra Google <http://www.google.dk/>, viser, at Microsoft har en markedsandel på 80-90%, Netscape 1-3%, Opera <http://www.opera.com/> 1-2%.

Netscape findes nu i en version 8 : http://www.kandu.dk/dk/tip/10762

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-04-05 10:34

Det kan godt være at det var Netscape der først brugte Java i en browser, men java er udviklet af Sun.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 16:03

BertelBrander -> Korrekt!!!

</MOLOKYLE>