/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Reperation af BOOTMENU win2000/win98
Fra : NeuRo
Vist : 307 gange
20 point
Dato : 21-08-02 12:36

Hej,

Jeg har fornylig været nødt til at reinstallere min win2000 partition, helt uvidende omkring, at dette ville slette min ellers fint fungerende bootmenu, hvor jeg kunne vælge mellem at starte win2000 eller win98.
Men efter at jeg har reinstalleret min win2000 partition vil computeren ikke vise en bootmenu, når jeg starter computeren op.

Er der en måde hvorpå jeg kan rekonstruerer min bootmenu?????????????????
Helst uden at skulle reinstallerer det hele igen.

På forhånd tak.
-NeuRo

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 12:59

Hej NeuRo,

har du stadigvæk din Win 98 i behold?

hvordan har du inddelt dine partitioner?

samt hvor mange diske, og hvilke af disse har fat32 eller NTFS?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : NeuRo

Dato : 21-08-02 13:02

Hej,

Min gamle Win98 partition ligger på D:\ og er FAT32. (er stadig i behold)
Min nye installerede Win2000 er C:\ og er NTFS.

På forhånd tak.
-M

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 13:19

Hej M,

eh... har du dem på to seperate harddiske, eller er det den samme harddisk bare med to partitioner?

hvis det er på 2 forskellige harddiske vil jeg foreslå at bytte rundt på dem, så Win 98 bliver til C:\ (master/primær) og din Win 2000 til D:\ (slave/sekundær)...

og derefter så "reparere" win 2000 installation, ved at putte Win 2000 CD-rommen i Win 98, og så følge den videre derfra, så den kommer korrekt til at pege hen mod din D:\ disk...

NB! dette her vil kun virke hvis du har det på to seperate harddiske...

problemet med Dual Boot er at Win 98 ska' installeres først hvis det helst ska' gå problemfrit... og umiddelbart ser det ud til at din Win 2000 reinstallation har cuttet forbindelsen til din Win 98 partition, som den ikke har haft kendskab til...

så hvis du har begge partitioner på samme Harddisk bliver jeg nød til at ligge hovedet i blød, for den situation har jeg ikke lige prøvet før...

men måske en win 98 startdiskkette og en "reinstallation" af Win 98 ku' gøre det... men jeg vil ikke garantere det, idet jeg har oplevet en del bøvl når jeg har prøvet at reparere Win 98 på den måde...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : NeuRo

Dato : 21-08-02 13:31

Jeg har næsten fikset min boot.ini fil manuelt nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect /nodebug
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WIN98="Microsoft Windows 98"

Sådan ser den ud nu, og jeg har min bootmenu tilbage, men af en eller anden grund kan jeg ikke boote på win98, vil tro at denne linje:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WIN98="Microsoft Windows 98"

er galt på den???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 14:27

Hej.

Er der en måde hvorpå jeg kan rekonstruerer min
bootmenu?????????????????
Helst uden at skulle reinstallerer det hele igen.

Måske med xfdisk - findes ved at søge på Google.

Meld gerne tilbage, om det virker

Venlig hilsen

Poul

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.381 / Virus Database: 214 - Release Date: 02-08-2002

Kommentar
Fra : NeuRo

Dato : 21-08-02 16:35

Det virkede ikke med XFDISK, den melder bare om en fejl i BOOTMANAGER, når jeg prøver at køre programmet =(

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-08-02 16:46

hvis du booter på win2000 cd-rommen og vælger reparer ---> vælger kommandoen fixboot (jeg ved ikke om det virker når du kører dual med win 98)
Når du får det op at køre, så kopierer du filerne:
* NTLDR (til win 2000)
* Boot.ini (til win 2000)
* NTDETECT (til win 2000)
* bootsect.dos (til win 98)
over på en diskette.....så kan du altid boote fra den en anden gang

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 20 point
Dato : 21-08-02 16:56

Hej NeuRo,

så er jeg kommet hjem igen, jeg vil lige prøve at kigge på det med din Boot.ini fil...

men umiddelbart uden at være sikker vil jeg mene at den måske ska' se sådan her ud... -->

--------------------------------------------------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect /nodebug
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN98="Microsoft Windows 98"

eller muligvis sådan her...

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN98
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN98="Microsoft Windows 98"
C:\="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect

-------------------------------------------------------------------
men jeg er ikke hel sikker... men er dine partitioner på samme disk eller på hver sin seperate disk?

forresten så ka' Snavox/poul ikke læse dit svar, idet han er nyhedsbruger, og disse ka' kun læse dit Stillede spørgsmål, samt det andre nyhedsbruger har skrevet... eller hvis man trykker på "skriv til nyhedsbruger" ved siden af "kommentar fra nyhedsbruger"... alt det andet vi har skrevet herinde fra Kandu ka' nyhedsbrugerne ikke læse...
bare et lille Tip...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-08-02 20:47

Den kan laves meget simplere...

[boot loader]
timeout=30
default=c:\WINNT
[operating systems]
c:\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect /nodebug
d:\WIN98="Microsoft Windows 98"

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
betyder
multi(0) = første harddisk controller (nogen tilfælde SCSI) (startende med 0)
disk(0) = første disk (master)(dog altid 0 hvis det ikke er SCSI) (starter altid med 0)
rdisk(0) = Første disk (master) (bruges kun ved SCSI)
partition(1) = første partition på harddisken (dog tælles primære partitioner først) (startende med 1)

Om der skal stå SCSI afhænger om der er tale om SCSI med eller uden BIOS hvilken det er kan jeg ikke huske

Men stien i Boot.ini kan forenkles på ovenstående måde

Kommentar
Fra : NeuRo

Dato : 25-08-02 12:50

Tak for hjælpen allesammen. Jeg fik løst mit problem.

Godkendelse af svar
Fra : NeuRo

Dato : 25-08-02 12:50

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 25-08-02 23:38

hvordan lavede du det ????

Kommentar
Fra : NeuRo

Dato : 26-08-02 09:31

strarups svar var løsningen, også fandt jeg nogle filer som manglede for at boote win98 igen.