/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
LAN problemer i XP
Fra : Jellerhimself
Vist : 392 gange
100 point
Dato : 13-01-05 16:55

Hej..

Jeg har 3 computere i et netværk. Der er et problem med den ene. Den vil ikke acceptere et logon forsøg fra de andre maskiner. Jeg kan altså ikke få adgang til at se delte mapper etc. Når jeg skriver \\computernavn og forsøger at logge på får jeg følgende besked:

\\computernavn er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne computer.

Computeren kan fint oprette forbindelse til de 2 andre computere.
Maskinerne kører med samme Undernetmaske. Og deres IP ligger meget tæt på hinanden.

Maskinerne kører med WinXP SP2.

Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt?

MVH

Jesper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-01-05 17:38

kkan du gå på nettet med denne com???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 17:39

Kører de i samme arbejdsgruppe og er der lavet undtagelse i firewall?

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 13-01-05 17:47

Jeg kan godt gå på nettet.

Der er kun Windows Firewall, og denne kører med standard indstillingerne.

Jesper

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 13-01-05 17:47

Og de er i samme arbejdsgruppe, ja... ;)

Jesper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 17:59

Prøv at deaktivere Windows firewall og se om det gør en forskel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 18:00

Hvilken protokol anvender du for at etablere forbindelse i lokalnetværket?

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 13-01-05 18:16

Der er ingen forskel hvis jeg deaktiverer Firewall.

Der blive bare brugt en TCP/IP protokol.

Jesper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 18:25

Prøv, at installere NWLink Netbios (IPX/SPX) på alle maskiner i netværket.
Det sker endda meget ofte, at TCP/IP protokollen der også anvendes til WAN (Internet) ikke kan magte det og så kan man med fordel installere den anden protokol og hvis man så samtidig deaktiver netbios over TCP/IP i Egenskaber, Avanceret, Wins i TCP/IP protokollen vil du opnå bedre sikkerhed i forhold til angreb udefra fordi netbios på NWLink.... er dedikere ttil internt netværk og derfor er mere sikker..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 18:31

Kommer lige til at tænke på, at du skal have aktiveret Fil og mappedeling ved hjælp af den indbyggede netværksguide, det er ikke nok at installere servicen. Kunne jo være smuttet, måske?

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 13-01-05 18:40

Det hjalp ikke. Har installert IPX protokollen på maskinerne, genstartet, kørt "Guiden Netværksinstallation", genstartet.

Ingen fremskridt.

Jesper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 19:02

Uhh.. nu bliver det svært for så har du lavet en eller anden fejl.
Det eneste jeg kan foreslå nu er, at du afinstallerer netkort og starter forfra og stadig med NWLink protokollen for den er god.
Prøv lige, at læse disse glimrende artikler inden du fortsætter http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 13-01-05 19:17

Ingen ændring... :(

Jeg har haft problemet i et stykke tid, og har iløbet af denne tid skiftet til at bruge netkortet på bundkortet, istedet for et PCI netkort. Så tror ikke det er netkortet den er gal med.

Jesper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 20:31

Du har en blokering et eller andet sted og da kombinationsmulighederne på netværksfejl er mange er mit eneste og bedste råd, at du læser Netværksguiden på Wintip og derefter starter forfra med alle maskiner for der er en fejl.
Har alle maskiner unikt computernavn, de må nemlig ikke hedde det samme medens arbejdsgruppen bør være den samme.
Prøv at lave deling uden begrænsninger i første omgang og bruger du router med switch er det ikke noget problem.
Tjek at alle netkort er opsat på samme måde bortset fra IP adresser og du kunne forsøgsvis sætte TCP/IP til automatisk at søge IP adresse i stedet for fast IÅP adresse hvilket ikke burde være noget problem hvis du har NWLink Netbios protokollen på til LAN forbindelse.
Husk, at der kan være flere problemer og derfor er det ikke godt nok at sætte firewall igang igen før problemet er løst. Hvis du har SP2 installeret kan firewall nemt blokere og har du andre firewalls skal du deaktivere den indbyggede.

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 14-01-05 10:52

Har du tänkt på at med service pack 2 sä ligger der en firewall og sikkerheds grej inde i kontrolpanelet som jeg ikke så i förste hand når jag installerede service pack 2.pröv at kolla der.jag har samma problem som dig men med en mac hos min datter og vi hitter ikke problemet har provet alt de skriver herinde.

Kommentar
Fra : naebet

Dato : 14-01-05 15:55

Prøv at oprette den bruger du er logget på pc1(den du vil have fat i pc2 fra) på pc2(den du ikke kan få lov til at komme på)