/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
ITT HiFi 8041?
Fra : SqUaSh
Vist : 2892 gange
200 point
Dato : 13-01-05 16:25

Jeg har købt en gammel forstærker, ved navn ITT HiFi 8041 Integrated Amplifier... Jeg købte den af en ven og han vidste ikk rigtig noget om den, andet end at han købte den på et loppemarket.. Men jeg ville gerne vide hvor mange Watt den er på... Jeg har søgt alle mulige steder, og spurgt inde i Hifi klubben.. Men der er ikk ret mange der kender mærket åbenbart... Det er vist en gammel tysk forstærker fra 80'erne.. Jeg har haft den sat til de nye Cerwin Vega CLSC-215, og dem kunne den sagtens trække højt nok... Men jeg ville gerne vide hvor mange watt den er på... Omme bag på den står der 410 watt, men har fået af vide at det ikke havde noget med det at gøre..

Mvh. Torben.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 16:53

410W er unit'ens totale forbrug.

Som forsigtig tommelfingerregel, vil jeg skyde den ca 2 x 100W, idet man forsigtigt kan antage at 50% af den indfyrede effekt bliver til varme og der bruges jo også en smule i de andre kredse i amp'en.

Kommentar
Fra : samson04

Dato : 13-01-05 17:45

Har desværre hellere ikke kunde finde ret meget på google, udover at ITT før hed Graetz, og at din forstærker er fra 1979. På nedennævnte link er der dog en mail adresse til en tysker, der har skrevet flere ting om din forstæker, det var da en mulighed at prøve at skrive til ham.

http://www.geocities.com/radioflier.geo/graetz.htm.

Håber det lykkedes

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 13-01-05 18:55

Jeg forstår bare ikke hvis det kun er 2 x 100W, at den så kan trække de Cerwin Vega'er der så godt.. Vi har også prøvet at sætte 4 Cerwin vega til, og det trak den også meget fint... Og det var ret så højt egentlig.. Også uden at det forvrængede..
Ang. hjemmesiden, har jeg selv været inde på den, men fandt ikk ud af andet end hvad år den var fra.. Og nu er jeg ikke så godt til tysk så ved ikke hvor meget han forstår hvis jeg skriver til ham.. hehe..
Forstærkeren har 8 udgange, 4 alm. og 4 andre stik, til noget der vist blev brugt i gamle højtalere.. og der står 4-16 Ohm..
Kan man få det målt på en måde? Og hvordan..

Mvh. Torben.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-05 08:39

2 x 100 ægte Watt, vil være en øresønderrivende oplevelse i et par CV'er, idet disse almindeligvis har en temmelig høj virkningsgrad. Det er da muligt den kan præstere lidt mere - måske 120 - 140W pr kanal, men er det ikke underordnet. Hvis det spiller godt er al andet jo bare nogle tal. Jeg har selv et par DC12. Hælder du 100W fra en Marantz ind i dem, begynder tingene at falde ned inde i stuen. Spænder du min HH VX1200 (i omegnen af 2 x 650W) foran, er det helt vildt og direkte smertefuldt.

Det med opnåede lydtryk, med en given forstærker er noget underligt noget. Min gamle NAD 3020 har spillet til vildt mange fester med et par FANE PA højttalere. Dette ved særdeles gode lydtryk, og NAD'en er immervæk kun opgivet til 2 x 20W. Faktisk har jeg en nyligt anskaffet JBL Urei forstærker på 2 x 75W der spiller væsentlig højere og med mere pondus, end en 150W'er baseret på Phillips OM 961 kredse (2 stk brokoblet). Så mange gange vil du opleve at paireffekterne er "skulderwatt" og visse små amps egentlig "lyder" højere. Se bare NAD med deres power envelope og ligeledes Protons forstærkere.

En god radiomand vil kunne læse meget, bare ved at kigge ind i kassen.

såehhh, vær glad for dimsen......

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 14-01-05 14:25

Det er jeg skam også! Jeg har kun givet 100 kr. for den.

Hvis jeg nu skulle komme i tanke om at sælge den, hvad vil du så tro at jeg kunne få for den? Er blevet budt 1000 kr. af ham der havde Cerwin Vega højtalerne. Da jeg spurgte inde i HiFi klubben sagde han at jeg nok ikk kunne få mere end 500-800 kr. for den. Og at som ny havde den kostet omkring 8000..

De højtalere jeg selv har til den er 2 "lux:time LT 150" på 100W power handling, og 150W music power og så står der: Sensitivity [96db/1m] 3W.. Hvad betyder alt dette? Og eftersom de også er på 100/150W hvordan kan det så være at de ikke kan spille ret højt?
Kører hvert mærke med forskællige Watt eller hvordan er det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-05 15:00

Sensitivity er følsomhed. Det betyder at der skal puttes 3W i kassen for at præstere 96db. CV'erne skal antagelig have mindre, dvs spiller højere med samme givne effekt.

Kan du få en tus brugt, er det nok ikke så ringe for sådan en gammel børge, omend den ellers har været dyr nok. Men der er lidt liebhaveri i sådan noget, og finder du ham der liiige ønsker sig sådan en, kunne den måske drive lidt mere ind.

Lux:time'rne, er det sådan nogle kupon hæfte nogen? I så fald, skal du ikke regne med fuld power fra sådan en spille som du har fat i der. En god tommelfingerregel er, det er ikke watt'ene der umiddelbart dræber højttaleren, men overstyringen hvis du spiller for højt. Selvfølgelig kan du tæske en basmembran i stykker, men almindeligvis brænder spolen i diskant eller mellemtone, fordi skidtet har været skruet så højt op at forstærkeren har overstyret. Så sker der det at tonerne ligesom passerer delefiltret og de små diskanter for mere effekt en de kan tåle.

Der findes kun en slags W, fysisk udtrykt som W=ampere x spænding. Der er så til gengæld en hel del leverandører der omgås sandheden ganske lemfældigt - især i carfi, computerhøjttalere og ikke mindst kuponhæfter.

Ofte ser du mærkelige opgivelser som Peakpower, PMPO og musikeffekt osv osv. Disse er kun til at bluffe og snyde med. Kig på Carfi og se at alle headunits er på mellem 40 og 50W pr kanal. Det kan man ikke lave vha 12V uden at bruge en switchmode strømforsyning og sådan en kan ikke være i en headunit. Derfor findes ingen headunits der i praksis kan gå højere end omkring 15W og dette opnås endda med brokoblede udgange, ellers ville mulig udgangseffekt være så lav som 4,5W.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-05 15:05

Two 15-inch woofers / 6.5-inch midrange / 1-inch dome tweeter / Frequency response: 24Hz - 20kHz / Peak power: 500 watts

CERWIN-VEGA CLSC-215 -- Quite simply the biggest, baddest Tower loudspeaker in your valley or anyone else's, the CLSC-215 is armed with two cast frame, high excursion 15-inch woofers, and delivers earth-shaking Bass all the way down to 24Hz.
Frequency response: 24Hz - 20kHz
Peak power: 500 Watts (RMS @ 400 Watts)
Sensitivity (1w/1m): 97dB
6.5-inch midrange with fiber impregnated cone
1-inch soft dome Tweeter with ferro fluid
Dual 15-inch cast frame high excursion woofers
Proprietary mid and high frequency waveguide
Fuse protection
Elegant Black Ash finish
Dimensions: 51.5"H x 16.5"W x 19"D
Weight: 111 pounds

Her var dataerne på CV'en. som du kan se præsterer den 97db ved 1 W ind. Det svare i runde tal til at du skal have en 3 - 400W smidt i lux:timen for at spille lige så højt som CV'en spiller vha 100W. Derfor vil selv en lille forstærker kunne få Cervin Vega'er til at spille stinkende højt.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 17-01-05 22:38

Hvad mener du med kupon hæfte?
Og hvad er carfi?
Kan du sige hvorfor det er at man bruger de Watt som man så bruger i højtalere og sådan.. Har hørt at det watt man skrev på tingene før i tiden betød væsentlig mere end idag.. Fx hvis man havde en gammel forstærker på 20 watt, ville de svare til det de skrev som 100 watt idag..
Jeg er måske lidt langsom til at skrive tilbage i tiden, har lige et problem med min com.

Mvh. Torben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-01-05 12:25

Sorry, men Lux:time højttalerne blev så vidt huskes solgt via kuponhæfter. Dem jeg har hørt har karakter af boom-boxes, dvs spille rimelig højt, men ikke nødvendigvis smukt. Cervin Vega'erne er en helt anden karat og langt mere gedigen.

Carfi = autostereo.

20W er 20W. Problemet idag, og for den sags skyld også for år tilbage, producenter og butikkerne lyver. Det er såmænd det hele. ....og alligevel ikke. 20W og 20W kan lyde vildt forskelligt. Forstærkerens evne til at afgive strøm, altså ampere har vildt indflydelse på forstærkerens evne til at spille højt og "styre" højttalerene. Populært taler man om en nem eller en svær belastning, når man taler højttalere. Den nemme belastning har en ret impendansgang uden de store pukler og fasen er uden de store sving. Den svære har grimme pukler på impendanskurven og måske bølgedale i de lavere frekvensbånd. Sådan en højttaler yder en styg belastning for forstærkeren og en strømsvag forstærker vil ikke kunne yde sit bedste i sådan en ka'l. Væsentligt for dit lytteindtryk er naturligvis også højttalerens effektivitet, altså hvor meget af den indfyrede effekt bliver til lyd og hvor meget bliver til varme. Da drifteffekterne er stygt forskellige på forskellige højttalere kan du opleve nogle skægge eksempler. Tag eksempelvis en hornkonstruktion fra Tommy Hørning og spænd en lille rørslæde på måske 2 x 10W foran og du vil opleve rystende lydtryk. Hvorfor? Fordi Tommy putter de ypperligste enheder i kasserne, hornlader dem og får derved en meget meget lav drifteffekt. Rørforstærkeren er så viseligt indrettet, at selvom du overstyrer en smule lyder det "rart". Resultatet bliver fed lyd ved realistiske lydtryk. Vælger du i stedet en eller anden svært-dreven højttaler af entusiasttype med en drifteffekt på måske 10 eller 20W for at kunne producere 96dBm, vil forstærkerkravet måske være mellem 200 og 300 W, for at nå bare tilnærmelsesvis fedt lydtryk.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 11:13

Og jeg troede jeg vidste bare en lille smugle om anlæg.. :P
Jeg tror nok at jeg har forstået det meste af det indtil videre..

Kan du anbefale et par "billige" højtalere, som spiller godt, kan spille rimelig højt og som har en god gennemtrængene bas?
Og hvis nu jeg ikke vil give mere end ca 2000 kr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 11:24

www.dba.dk

Prøv om du kan finde et sæt DC12 fra Cervin Vega. Sammen med din ITT'er burde det blive den fedeste oplevelse a'la koncertlyd når der ryger en Live Big Fat Snake i spillen.

DC'erne kan sommetider findes brugt til ordentlige priser. DC12'en er den fedeste af DC serien. 8'eren og 10'eren er for brystsvage og 15'eren er for blævret i bassen.

Ellers kunne gamle brugte Jamo Power 500 været et valg, men de er almindeligvis temmelig gamle og slidte.

...igen DBA. Kan du finde et hjemmebyggesæt, der hedder Zomax Take off, bliver det også sjovt, men de er sateme store.

Prøv selv at lede og giv et praj!

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 11:34

Okay.. Jeg prøver lige at kigge.. Men er bare ikke altid så meget for at købe sådan noget brugt.. Man ved jo aldrig hvad det har været ude for..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 11:43

Næh, men højttalere er rimelig nemme at scanne ud. Kig på overfladen. Er den pæn. Frontstoffet ligeså? Nærlyt på hver enkelt enhed at den lyder pænt (og ens for begge sider). Undersøg i særdeleshed bassen (især på Cervin Vega). Bassens kantophæng skal være fint og hel (det kan mørne hvis det får sollys). Spil middelhøjt og lyt grundigt på bassen. Du er ikke i tvivl hvis der er en løs tråd i spolen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 11:46

De totusinde er det pr stk eller ialt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 11:57
Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 12:03

Jamo Power 5000, Sort, 500 W, Spiller perf., meget pæne 600,- .... Jamen det er lidt svært at sige noget til prisen, havde mest tænkt på at vente et halvt års tid og så købe Cerwin Vega CLSC-215.. Men det med prisen har jo meget at gøre med om de er pæne og spiller godt og sådan..

Forresten.. Jeg har 2 små bas højtalere på 6-7" som vist nok er nogen JBL højtalere, jeg fik de 2 højtalere uden kasse eller noget, og har selv bygget en "lille" kasse, (som jeg nok tror er for stor) til dem.. Men jeg fik af vide at det ikke kunne lade sig gøre at springe dem, og hvis det var så kunne spolen hoppe ud af magneten og så kunne man sætte den i igen uden problemer, han sagde at han havde prøvet det.. Ved ikke helt om jeg skal tro på det? Og nogen gange når jeg spiller halv højt i længere tid begynder de at sige en slags "Knald-lyd" når der er bas.. Og det er ikke bare en skratten, men lidt som en hundeprop pistol eller sådan... Men jeg kan bare skruge ned igen lidt tid og så efter spiller de fint igen..
Og han mente forresten også at de var "oliekølede" eller noget i den retning.. Ved ikk helt om jeg skal tro på det.. Synes mest af alt bare det lød som en gang fis hvad han sagde.. Men har før hørt om noget med at der var en slags olie i magneten så de ikke blev varme så hurtigt..
Der står AV på højtalerne i midten..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 12:23

Hvis højttaleren er ude at sige dok, ryger den på endestoppet og vil snart være fortid. Kabinettet kan jeg ikke spå om, størrelsesmæssigt. Oliekøling bruger du aldrig i basser, men i diskanter, hvor du anvender magnetisk olie i spolen. Var det ikke magnetisk, ville det ryge ud. Den med "bare lige at skifte" tror jeg bestemt er løgn. Det eneste der er nogenlunde bare lige er når du skifter spole i mellem og højttone horn. På basser skal du have både centrerfjeder og alt mulig skiftet. Jeg kender ikke nogen fuskere, for hvem det er lykkedes. Hvis enheden var JBL stod det garanteret højt og larmende på den! 6 - 7" får du ikke noget realistisk lydtryk ud af.

Jamoprisen er pænt billig. Bassen er antagelig en 12" Peerless på ungefær 150W. Spiller normalt pænt, med ganske rimelig drifteffekt. Ofte lidt fasefejl i diskanten når du flytter hovedet, idet du har mange diskanter monteret i en såkaldt bessel-bro (ved siden af hinanden). En af vennerne fik engang en enhed dækket af brandforsikringen i sådan en power. Der gik simpelthen ild i spolen. "Ildspåsættelsen" lavede han med en Z504.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 12:26

Det var ikke JBL.. det var JVC, der er en lille ekstra magnet bag på, som er 1 cm tyk og som en cirkel på 5 cm...

Det lyder til at du har rigtig meget forstand på hvordan tingene skal stå og sådan til at få go lyd.. Er det dig man skal have fat i hvis man skal holde en kæmpefest med fed lyd..

Men hvis nu jeg kan købe de der CLSC-215 til 4-5000 er det så et godt køb? Jeg synes selv de spiller kanon godt, men ved ikke om de kan holde til nogen fester og sådan..

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 12:33

Han snakkede ikke noget om at skifte spolen.. Bare at skubbe den på plads igen... når man tænker på deres størrelse spiller de faktisk ret godt ellers..
Men nu har jeg en 15" axton sat til som bas i stedet..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 12:55

CLS-215 "ser" ud til at være fede. Har ikke hørt dem, men CV plejer at yde smæk for skillingen.

Hvis du spiller så højt at spolen ryger ud af gabet, er enheden normalt fortid. Kender ikke den der JVC. Som du forklarer det kunne det lyde som en COAX-enhed, dvs der er boret en diskant igennem spolekernen.

Er ikke aktiv mere, hverken som DJ, musiker eller lydmand. Leger kun lidt i hjemmestudiet.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 13:15

Okay.. Kan du lave beregninger for hvor stor kassen skal være til en bas.. Den Axton 15" der er i et kæmpe kabinet og tror den er ret meget for stor, det var en min storebror havde i hans bil, og det er ham som har lavet kassen, og den er både stor og grim.. Kassen kunne kun lige gå ind i hans golf 2.. Den er bygget sådan at der er en væg inde i kassen hvor højtaleren sidder på, og der er 3 lufthuller foran højtaleren og 2 bag på.. Hullerne er ca 7 cm...

Det med COAX enhed.. Vil de sige at der sidder en diskant inde i bassen, så den også kan spille diskant..?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 13:28

Coax, yes, hvis der er sådan en.

Beregning ja, hvis du har enhedens VAS, egenresonans, Q, altså Thiele Small parametrene!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 13:30

http://www.acr.ch/axton/woofer/woofer-tech-data.html er det en af dem her (du skylder mig snart maaange point)

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 13:56

nix det er ikke en af dem.. Hvordan finder jeg ud af alt det? Og hvad betyder det? Jeg ved ikke noget om den ellers... Men kan da nok finde ud af det..

Ja jeg ved det godt! har tænkt på flere gange at lukke spørgsmålet.. Men der bliver sq ved med at dukke spørgsmål op..
Kan jeg egentlig give dig flere point end de 200 spørgsmålet er værd? og hvis ja, så hvordan?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 14:02

Du kan forhøje poængerne (pyt nu med det - joke).

Det er vigtigt man kender dataerne, idet en eksakt enhed har et eksakt idealkabinet, jvf Thiele og Small terorier. Derfor ville det være dejligt at vide hvad der står bag på enheden - altså type.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 14:12

Bag på magneten eller..?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 14:27

Der plejer typen at stå!!!!!!!

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 14:31

Okay.. Jeg vender lige tilbage.. Der sidder kun en halv million skruer i den jo..

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 14:59

CAW 305 4 ohm står der bagpå...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 15:06

Sikker på det ikke er 306?

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 15:11

Næsten ja.. Hvorfor?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 15:11

Fordi jeg ikke kan finde 305'eren

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 15:20

Hmm.. mærkeligt.. Kan godt være jeg har set forkert.. Synes bare der stod 305.. Skal jeg til at skille den ad igen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 15:22

Umiddelbart kan jeg ikke finde en Axton 305. Til gengæld var der så vidt huskes 302, 307 og 308. Alle med vildt forskellige data.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 15:33

Kunne heller ikk finde noget på google.. Jeg prøver lige at tjekke igen så.. Skriver tilbage om 1 times tid

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 16:17

Jeg så rigtigt.. Der står 305.. Alt hvad der står på bagsiden: Axton Car subwoofer series CAW 305 4 ohms high performance...
Den har sådan en lille "si" eller et filter i midten af magneten.. Foran står der Axton med rød skrift i midten.. Og den der ting som normalt bugler ud på andre højtalere går ind ad.. Ved ikke lige hvad det hedder.. Kan vist ikke skrive meget mere om den end det..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 17:03

Jeg ka' stadig ikke finde den. Det har umiddelbart ingen værdi at regne på CAW 302, CAW 307 og CAW 308. Vi kan ikke vide hvorvidt 305'eren er en pang-dang til en af dem.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 17:10

Hvad mener du med pang-dang? En slags efterligning?
Jeg synes bare det er mærkeligt at man ikk kan finde den nogen steder på nettet heller..
Og mærket som sidder på højtaleren ligner heller ikke dem som man kan finde på nettet... Der er skriften med blå..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-05 17:17

med Pang-dang mener jeg "ligesom". Når vi slet ingen anelse har om enheden, er der ikke meget ved at lege med beregningerne, og alligevel........

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 20-01-05 17:25

Nåh... Der er vel nærmest ikk så mange måder at finde ud af det på? Eller hvad.. Jeg Kan bare ikke forstå at man overhovedet ikke kan finde noget som helst om den.. Og at den ikke ligner de andre Axton..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-01-05 08:06

Hvis du kan finde den danske importør, kan man forsøge at spørge ham! Problemet er nok det er en lidt ældre ting.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-05 08:40

http://www.acr.ch/acr/index.html du kan jo prøve at skrive til dem.

Det du gerne skulle vide er: Thiele/Small parametrene. Især VAS (ækvivalent luftvolumen), FS (egenresonas), Qt (total Q)

Godkendelse af svar
Fra : SqUaSh

Dato : 02-02-05 15:21

Tak for svaret 3773... Jeg fik meget bedre svar end forventet.. Jeg skriver måske et nyt indlæg engang hvis jeg lige finder ud af noget med den bas der...

Mvh. Torben ..