/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
krudt
Fra : krudtkongen
Vist : 10140 gange
100 point
Dato : 13-01-05 12:54

er der nogle der ved hvordan man nemt kan lave noget krudt der brander meget hurtigt

ps. kun seriøse svar

Kommentar
Fra : t2o_acid

Dato : 13-01-05 13:08

Bland trækul, svovl og salpeter.

Forholdet skal ca være:
1 del svovl
1 del kul
5 - 6 dele salpeter

Så har du simpelt sortkrudt....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 13:11

Helt seriøst, du kan læse mange steder på kandu hvordan man laver krudt!
Der mangler kun kuglerne, dem plejer man at støbe af bly, det er blevet forbudt at bruge bly , til at skyde dyr-jeg ved ikke med mennesker?

Kommentar
Fra : legind

Dato : 13-01-05 13:12

skal man ikke lige tilføje at det er yderst farlig at lave krudt selv da det er let antændeligt

Kommentar
Fra : krudtkongen

Dato : 13-01-05 13:15

jeg ved godt hvordan man blander sort krudt 75% salpeter
10% svovl
15% trækul

Kommentar
Fra : legind

Dato : 13-01-05 13:20

????? jamen hvorfor så spørge

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 13:41

Jeg håber sandelig, at I nøjes med at sprænge jer selv i luften, og husk at i er milimeter fra at kunne blive sigtet efter antiterror lovgivningen!

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 13-01-05 13:43

BjarneD - hmm... nu afslørede du det jo... Sad ellers lige og ventede på det

Kommentar
Fra : krudtkongen

Dato : 13-01-05 13:43

jamen er der noget der brænder hurtiger

Kommentar
Fra : legind

Dato : 13-01-05 13:43

det er vel ikke forbudt at skrive om ????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 13:47

Om det er forbudt, at fortælle hvordan man fremstiller noget der kan anvendes på så farlig vis vil nok afhænge af hvad ham du fortæller det gør og tør du/I tage den chance?

Kommentar
Fra : legind

Dato : 13-01-05 13:48

nååå så var det godt det ikke var mig

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-01-05 14:23

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh så er det måske også forkert at fortælle hvordan man laver knive og økser, for de kan bruges til at slå folk ihjel med!!!!!!!

DU SKAL IKKE SPØRGE OM KRUDT, HVIS DET DU VIL VIDE ER MERE GENERELT; NEMLIG, HVAD MAN KAN BRUGE SOM SPRÆNGSTOFFER.

Hvis du opløser Jod i sprit, og tilsætter amoniak (3-Dobbelt Salmiakspiritus) får du udfældet noget sort bundfald, som du kan rense. dette bundfald er Jodkvælstof, det eksploderer ved berøring. lav meget små portioner. berøring af det tørre jodkvælstof med en fjer, er nok til at udløse en eksplosion.

Kaliumpermanganat (KMnO4) og magnesiumpulver (Mg) vil i det helt rigtige blandingsforhold give et blitz-glimt, hvis det antændes i en åben skål, men vil, hvis det pakkes i en lukket dims under pres, give et brag. Der må under ingen omstændigheder være hverken olie eller andet organisk materiale, eller varme tilstede, da det vil kunne starte en selvantændelse. Pres eller tryk, kan danne varme; og gnister er forbudt.

du kan spalte vand med strøm, og lede begge luftarter op i samme beholder, dermed får du en ideel knaldgas, der kan tændes med en gnist.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 14:43

A.C. der mistede du min respekt, totalt. Føj!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 14:51

By the way, så er knive forbudt, at bære over en vis længde og det er der jo en grund til.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 13-01-05 15:07

hvad med en knust brusetablet + vand + kinder-æg eller film-beholder...... det kan satme blive godt!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 16:10

Her er noget der virkelig duer

http://www.akraft.dk/bomber.htm

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-05 16:32

Krudt baser på kaliumpermangenan og alu pulver er yderst ustablt hvis det udsættes for fugt.

Det krudt som anvendes i f.eks. hæresn blålyn er 70% kalium perchorate og 30% aluminiums pulver. (kaldet flash)

Ovenstående blanding er også en smule ustabilt over for fugt, det er en af grundene til at hærens blålyn er lavet i en "vandtæt" plastic kappe.

Hvis du skal lave ovenstående blanding vil, jeg forslå at du laver små mængder, som bruges med det samme.
Ikke noget med at blande 2kg og lave som står i en lukket metal bøtte i et fugtigt skur.

Personligt har jeg selv lavet en hel del sortkrudt, hvis du skla have det til at virke skal det koges sammen, og tørres, så du får en homogen masse.
Blander du det bare sammen får du en forholdvis langsom forbrænding.

Jeg har også lavet en del flash krudt, i små mængder af gangen, som er blevet hældt i paprør, som lukkes i enderne. tændes helst med en elektrisk lunte.
Fungerer rigtig godt.

A.C. nævnte kaliumpermangenan, det kan faktisk bruges til noget rigtig fedt.
Hvis det blandes sammen med hydrogeperioxid, udvikler det sidsygt medget gas.

Så hvis du fylder en 1½ L cola flaske med kaliumperm. og sætter en plasticbægre i med hydrogenperoid (30%), så de ikke kommer i kontakt før flasken rysten.
Låg på flasken og kast den.
Når du kaster vælter bægret med H2O2 og det blandes med et kampebrag til følge.

Begge dele kan købes for under 20kr i Matas.

Min holdning er lidt at hvis man ikke selv har interessen eller gider lægge lidt energi i at finde de rigtige opskrifter så er man farlig, da du ikke har sat dig ind i hvad de forskellige kemikalier gør i en eksplotion. Men det er dine fingre og dit liv.

Jeg ved godt at når man er 12 - 15 år er man dum og udødelig. (når det gælder krudt) 18 - 25 er man dum og udødelig i en bil.

Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : krudtkongen

Dato : 14-01-05 09:51

tak for tippet invisible.