/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvordan får man yngel til at overleve
Fra : jko
Vist : 11820 gange
100 point
Dato : 13-01-05 11:54

Hej ....
Min søn på 6 år bliver ulykkelig hver gang hans guppy'er får yngel da de meget hurtigt bliver ædt af de store fisk. Der er udover guppy'er også sværdrager, mollyer, slørhale og en sugemalle i et 54 l. akvarie ! Da akvariet jo er et lille begynder-akvarie er det jo svært for de små at skjule sig selvom der er en del planter og lava-sten ! Vi har købt en plastic-kasse til at komme ned i akvariet, men det kræver at man fanger moderen inden den "føder" og kommer den ned i denne kasse - men - vi har svært ved at se hvornår det er lige op over !!?
Er der noget andet man kan gøre for at få de små til at overleve ??

Mvh
jko

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 11:56

flydeplanter er gode - det har vi da måttet sande - i det hele taget beplantning i akvariet der gør at yngel kan gemme sig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-01-05 11:57

Prøv evt. at kigge på http://www.hojleddet.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-01-05 12:00
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-05 12:50

Det er faktisk umuligt at undgå at yngel bliver ædt når der er fisk i et akvarie der vil æde dem. Selv om der er masser af gemmesteder, skal de andre fisk nok finde dem.
Og ungerne skal være temmelig store før de undgår at blive ædt.
Så medmindre I ligefrem anskaffer et akvarie mere til at opfodre yngel, er den enste mulighed at undgå de fisk der æder ungerne, og de arter du nævner der, er det kun guppy og sugemalle der ikke æder yngel.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 13:01

Som sagt af andre flydeplanter!
Mine gubbier få mellem #0 og 70 unger, i løbet af de første døgn forsvinder broderparten De ti tyve stykker der så er tilbage de har lært at smutte ind mellem plantern, de er så hurtige at ingen kanibaler får fat i dem

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 13-01-05 14:02

Guppyer æder ofte deres eget yngel, det oplever vi tit. Men vi har osse en del guppyer der overlever. Lige fortiden, har vi ca 300-500 guppyer, og masser af planter og alligevel bliver ungerne ædt.Vi har et lille akvarie med samme vand i som der er i guppyakvariet. Vi gør det at når guppyerne/platyerne får en fødeplet ved gatten, så holder vi øje med den, og når pletten er så stor at gatåbningen næsten udvider sig, bliver de sat i fødekassen som er plaseret i det lille akvarie.. Og der kan godt gå et par dage, før den føder. Når hun er færdig med at føde fjerner vi hunnen (tilbage i det store akvarie), og ungerne bliver lukket ud i det lille akvarie, hvor der er nogle planter i, luft/filter, samt det bliver fodret med artemia.

Hvis du vil kan jeg sende billeder til dig.. bare send din mail eller din msn så sender jeg gerne billeder

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : jko

Dato : 17-01-05 12:03

Tak for Jeres svar og gode ideer !
Der er nu sket det at vi var så heldige at se at een af sværdragerne snart skulle føde - denne kom vi op i det lille føde-akvarie og dagen efter var der 12 søde små sværdrage-unger ! Disse lever nu alene i det lille fødeakvarie og vi smuldrer nogle flager ned til dem så de kan vokse sig store og stærke ! Men hvornår er de store nok til at klare sig i det store akvarie ???
SKAL man give dem speciel føde - som Cirkeline skrev - artemia ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-05 12:19

Jeg vil mene de skal være ca. 1 cm. inden de kommer over i det store akvarium. De lever fint nok på samme foder som de gamle.Alligevel kan jeg da ikke afvise at de trives endnu bedre på specialfoder,

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-01-05 12:21

vi har altid i starten investeret i speciealfoder og så langsomt blandet det op med normalfoder - og det er gået glimrende

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-01-05 14:19

miridtdk! Jeg tror dig gerne. De par kroner kan da være givet godt ud.

Kommentar
Fra : mini_porno

Dato : 21-01-05 12:03

vi har haftsammeproblem her hjemme med min lillebror.. vi købte simpelthen endnu et akvarium smed et par sugemaller der over så der ikke kom for mange alger.
så smed vi den fisk som var klar til at yngle ned i sådan en plastik kasse så når hun havde født kunne vi smide dem i akvariumet og moderen over i det store akvarium sp hun ikke spiste nogle af de små.. senere gjorde vi det samme med en anden fisk og anden art..
de små har det stadig godt og der er rigtig mange af dem. de er dog stadig små.. vi giver dem bare normal foder men vi smuldrer fladerne så det passer til deres små munde

Kommentar
Fra : jko

Dato : 26-01-05 10:40

Hej igen
Nu er vores 12 små sværdrage-unger og 1 gubbi-unge efterhånden blevet lidt over 1 cm lange - fra halespids til "snude" og vi overvejer snart at slippe dem løs/fri i det "store" akvarie - men bør vi vente lidt endnu til de er blevet større endnu ? Vi frygter jo at de store sværdrager straks vil kaste sig over dem og æde dem !!!
Nogle gode råd søges !

Mvh
jko

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 23-02-05 01:28

Hejsa jeg håber jeg kan hjælpe dig nu skal du høre for det første har man ikke koldvand,s fisk sammen med vamvand,s fisk og det har du .. SLØRHALER er koldvansfisk og går ikkke sammen med guppier + mollier Neej jeg gjor sammen fejl desvære ..! men nu til problemet jo du skal jo først tjekke om du har nok ting de kan gemme sig i bla mannnnnnggggggggeeeeeeee-------> Sten det ik altid det ser pænt ud .. men vil i have jeres fisk tila t verleve må i gøre det der er rigtigt man kan bruge føde akvia meen det er så besværligt desuden er det ikke sikkert det altid går godt slørhalerne synes jeg du skal komme af med hvis du vil have akvaiet til at løbe rundt som det skal håber du synes om mir svar .. jeg har haft mange unger og jeg har mange fisk nu;) og gubbier er dejlige til at føde unger såå det er rigtg fint o jeg vent til dine unger er 2 cm før du slipper dem løs du skal også huske at putte den i en pose og lade posen ligge i akviet .. ind til da god fornøjelse ;)

Kommentar
Fra : Nuggetrold

Dato : 09-04-05 22:19

Hej, jeg har haft samme problem på et tids punkt (Ungerne bliver ædt), jeg købte Javamos og lagde ned i hjørnet af akvariet, det hjalp ungerne kunne gemme sig og havede en chance for at komme væk hvis en af de lidt større prøvede at komme i gennem mossen, resultatet blev et overbefolket akvarie.