/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kanin ude og inde
Fra : ppaaske
Vist : 1517 gange
70 point
Dato : 13-01-05 10:27

Jeg har en kæmpe fransk vædder. Han bor inde i stuen og er altid løs, det går rigtig godt. Han følger mig over alt, og nu kommer mit spørgsmål: Når jeg går ude i haven vil han også gerne være med, hvilket også er hyggeligt og intet problem. Men nu har jeg hørt at han kan blive syg af at skiftet fra varme til kulde. Men jeg tænker han går jo selv ud og ind af havedøren, ville han gøre det hvis han kunne blive syg af det? Katte og hunde går jo også ind og ud, men er det en anden sag? Er der nogle der ved noget om det med kaniner?

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 13-01-05 10:46

Jeg tror ikke, at det er et problem så længe han ikke er ude længere tid af gangen og at det ikke er meget koldt, når han er ude.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-05 12:46

Du skal bare være sikker på, at han ikke kan stikke af lige pludselig.
Kaniner er nemme at skræmme, og selv om en stor vædderkanin ligner en doven klumpedumpe, kan de løbe utrolig stærkt, og især hvis den bliver forskrækket over et eller andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil_finde_ud_af_det

Dato : 13-01-05 12:47

Jeg har også haft en (vædder) kanin, der ikke var i bur og kom ud indimellem. Den blev ikke syg af det. Tror at den/de selv regulerer, når de har mulighed for det.
Med venlig hilsen
vil_finde_ud_af_det

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 13-01-05 13:06

Da jeg havde kanin, og den stod ude, tog jeg den aldrig ind når det var frostvejr uden for. Og hvis jeg gjorde, så sørgede jeg for at den ikke var inde så længe at den nåede at ændre markant kropstemperatur. Jeg har læst at en kanin har nemt tilbøjelighed til at få lungebetændelse.

Kommentar
Fra : colette

Dato : 08-02-05 19:17

Jeg har et lignende spørgsmål, for jeg skal på ferie i to uger, og jeg har tilbudt min veninde at passe mine to kaniner. Hun bor på en gård, og siger at de bare kan være ude i stalden i en boks. Men nu har de været inde hele vinteren, og så skal de bo i en boks i en stald i to uger. Kan de klare det, hvis jeg laver en forhøjning, så de ikke skal sove på halm og spåner på gulvet, men så kan hoppe længere op fra det kolde gulv, eller hvad mener i??

Kommentar
Fra : reneac

Dato : 19-02-05 15:52

vi har også en fransk vædder, og vi har fået ivide at den ikke på blive udsat for store temperatur svingninger da den så kan få lungebetændelse og det dør de for det meste af, så jeg ville ihverfalde passe på med det

mvh Rene

Kommentar
Fra : imbjod

Dato : 28-03-05 20:06

Jeg tror problemet er hvis du har din kanin ude hele året og så f.eks. tager den ind i et par timer midt om vinteren, hvor den jo er vandt til kulde og har fået vinterpels. Så kan den blive syg. Men hvis den bare går med ud på nogle ture i haven, så skulle der ikke være nogle problemer i det.

Kommentar
Fra : Lucy84

Dato : 13-06-05 22:02

Hej, jeg har selv en lille tysk vædder lige nu, men har gennem årene haft en del kaniner. De fleste jeg har haft, har altid boet ude, men ham jeg har nu er sådan lidt af hvert. Han startede med at bo ude, og har i nogle år også boet inde. Det er ikke noget problem. Du skal bare være opmærksom på at du ikke laver sådanns skift om vinteren - det skal helst være midt på sommeren, hvor der ikke er den store temperaturforskel, så sker der intet. Det skal bare være, så pelsen kan nå at ændre sig.
Ligenu har jeg ham så fast inde, men han får også lov at løbe frit ude. det er heller ikke noget problem - men hvis det er koldt ude, så mærk på ørene om de er kolde. Der styrer de deres temp. og hvis de bliver kolde, så tag den ind.
Men vær ikke bange for at lade ham komme ud og løbe - det styrker kun dens immunsystem!

Hilsen Lucy

Kommentar
Fra : reneac

Dato : 14-06-05 10:35

bare pas på dine jordbær hvis den går ude vores kanin har lige ædt vores planter

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 26-07-05 01:18

Jeg er en pige på 12 år der selv har kaniner mine kaniner er ude derfor har de ikke godt af at komme ind deres krop kan ikke hele tiden vende sig til noget nyt de kan blive meget syge Du gå ind på denne side dyrebrevkassen.dk og spørge om det der kan du få et godt svar af en dyrelæge ;=) held og lykke

Kommentar
Fra : CoolMac

Dato : 01-08-05 20:20

vores kanin er altid ude hele året og elsker at lege i sne.
der er træk du skal passe på og direkte kule i længer tid.
vi plejer at lade ham lege ude i sneen i 10 min og så tørre vi ham af med et håndklæde.
han skal nok selv løbe ind igen hvis han fryser.
og ja vores løber altid efter os, han skal se hvad der sker.
håber at det hjelp dig.