/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skærmopløsning og netforbindelse driller~
Fra : pece
Vist : 422 gange
60 point
Dato : 21-08-02 11:07

Nu har jeg i halvanden uge haft en underlig amputeret Compaq Presario 5170 som kun vil kendes ved skærmopløsning 640 x 480 og som ikke vil connecte til min adsl-forbindelse. Inden jeg - for første gang i mit liv - vil forsøge at rydde hele dynen og geninstallere min Windows 98, vil jeg gerne høre om nogen har været ude for noget lignende eller i øvrigt har forslag eller kommentarer. I korte træk er der sket følgende:

1) I en 14 dages periode kunne pc'en finde på at gå helt i stå under opstart - nogen gange allerede i det røde Compaq-billede og andre gange i Windows-start billedet. Når jeg tog strømmen og tændte igen fik den som regel hakket sig i gang. Nogle gange i 'fejlsikret tilstand' - men så kunne jeg dog altid genstarte og den så normal ud.

2) En dag tænkte jeg at harddisken måske trængte til at blive defragmenteret så det gjorde jeg. Det gik uden problemer. Næste gang jeg startede op gik den stadig i stå og ved en efterfølgende genstart mente styresystemet pludselig at jeg havde fået installeret ny hardware (!) og den geninstallerede en driver til mit netkort (ethernet 10/100).

3) Tja - og lige siden har jeg ikke haft forbindelse med omverdenen, og lige siden har det samtidig været mig umuligt at sætte skærmopløsningen til 600 x 800 som jeg normalt har brugt. Når jeg klikker rundt i 'System' 'Enhedshåndtering' siger den at alle enheder fungerer korrekt. Jeg har prøvet at fjerne netkort-driveren og så installerer den selv en ny ved næste opstart men lige meget hjælper det. Jeg har dog ikke turdet forsøge det samme med video-driveren som hedder noget med ATI RAGE PRO ...

Er der mon andre udveje end en geninstallering og vil det mon så virke bagefter? Eller er der noget galt med hardwaren eller andre enheder, således at det er det skal skal skiftes?

Jeg er stille og roligt ved at blive ret desperat - hvor er man henne uden internet-forbindelse.

Hilsen Flemming

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 21-08-02 11:29

Hej
Jeg kan ikke lige greje den med adsl-forbindelsen. Men det lader til, at du skal have indstalleret dit grafikkort igennem, via den driver der hører til. Det lyder som om den ikke kan findes nu, da du ikke kan få opløsningen højere op. Har du lige skiftet til adsl, eller har den funget før?
Mvh
Nocom

Accepteret svar
Fra : kpm10

Modtaget 70 point
Dato : 21-08-02 11:34

Hej, med hensyn til skærmopløsningen lyder det som om at du ikke installeret den rigtige driver til grafikkortet. da du ikke har skrevet hvilket grafikkort du har, kan jeg desvære ikke hjælpe dig med at finde den, men ´den ligger helt sikkeret på en af de cd-romer du fik med til pc'en.

Med hensyn til net forbindelsen kan det være flere ting, men du skal nok også her tjekke at det er den rigtige driver du bruger til netkortet og evt checke om der er noget der er slået til eller fra forkert i bios'en. eller måske er det dit netværks kabel den er gal med!

Med hensyn til at den fryser, kan du prøver forskelige ting, men at køre en scandisk vil nok være en god start og herefter ville jeg nok opdatere bios'en.

mvh

Kristian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 11:46

Hej Flemming,

har du fået installeret de tilhørende protokoller mv. til dit netkort... samt fået indtastet de oplysninger om gateway, DNS-server osv.?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-08-02 11:51

Hej Flemmimg!

Jeg tror at det nemmeste, bedste og hurtigste på baggrund af dine forskellige problemer vil være at geninstallere Windows 98 igen.

Husk lige at tage en backup af dine vigtige filer først, det kunne jo gå galt. Jeg mener, at du først skal prøve at lade Windows 98 selv at rette systemmet.

Det kan du eks.v. gøre således: Sæt din Windows CD i og installer (install.exe) fra denne oveni det der ligger på maskinen. Hvis CD'en starter op automatisk så vælg "Gennemse denne cd" og dobbeltklik på "install.exe" ellers brug "Kør" kommando og d:install.exe (d = CD-drev).

Windows vil herefter selv forsøge at rep. dit system.

Årsagen til at du kun kan bruge 640x480 er at du mangler at installere dine ATI Rage skærmdrivere.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-08-02 13:49

Hej Flemming,

har du fået det til at funke, eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : pece

Dato : 21-09-02 19:16

Måske skylder jeg at fortælle en status for mine fortrædeligheder - det viste sig at være to helt separate problemer:

Skærmopløsningen fik jeg løst vha. en gut fra compaq - det kostede så vidt jeg husker 3 genstarter før det var på plads. Compaq-fyren indrømmede at det var 'lidt trickyt' den måde det skulle løses på. Husker det ikke nøjagtigt, men først ændrede man een parameter, så genstart så een parameter til og så genstart osv. Men det virker nu.

Værre er det sådan set med min adsl-adgang. Den er også kommet til at fungere men det på bekostning af realplayer som åbenbart er synderen. Jeg afinstallerede en hulens masse programmer, inklusive min Norman firewall og antivirus og også en realplayer som jeg havde hentet umiddelbart før problemerne begyndte at opstå. Pludselig fungerede min forbindelse igen.

Forleden hentede jeg så realplayer igen og alt virkede stadig. Men efter en nedlukning var den gal igen! Den laver altså et eller andet ved min opsætning. Så nu har jeg afinstalleret den igen og prøver at få et liv uden realplayer. Ærgerligt når jeg nu godt kunne lide at se en sen tv-avis og såd'n. Men jeg aner ikke hvad der er galt.

Hilsen Flemming