/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jerner familien frem til i dag og hvor
Fra : svendgiversen
Vist : 1570 gange
100 point
Dato : 12-01-05 22:38

Efter flere måneders hårdt arbejde har vi fundet de danske aner til min kollega i USA: Mark Peterson:
Hovedsageligt "Jerner" familien på Mors, (hvorfra kommer mon dette kaldenavn?).

Næste gang han kommer til Danmark vil vi gerne vise ham, ikke kun landsbyerne,
men også gårdene/husene hvorpå/i hans forfædre boede/levede?

Og om muligt også præsentere ham for nulevende danske slægtninge??
Hvem kender Jerner familien og vil hjælpe???

Her er i første omgang de to ældste generationer, som vi kender til i øjeblikket:
flere vil følge, Svend
"
Tip tip tip tip tip oldefar:
Johan Henrik Birth: About 1773 Todso-Morso, , Thisted, Denmark

Sikkert hans kone fra FT-1834? Eller ham selv???
Navn: Henrich Jerner. Køn: M???
Alder: 70 Civilstand: Enke
Erhverv: Aftægtsmand
Sogn: Flade Herred: Morsø Nørre
Amt: Thisted Stednavn: Flade Bye
Husstands-/ familienr: 64Matr.nr/adresse: Et hus

4TIP: Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner
Birth: 19 JUN 1803 Nykobing, Thisted, Denmark
Marriage: 19 MAR 1824 / 19 APR 1824 Galtrup, Thisted, Denmark.
Death: 19 JUN 1873 Toving, , Thisted, Denmark ; Burial: 25 JUN 1873

Mrs.4TIP: Else Marie Larsen…
"

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-05 22:59

Alder: 70 Civilstand: Enke skriver du - enke er en kvinde - enkemand en mand

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-05 08:35

Sådan står der i folketællingerne,
og man bliver ikke meget klogere ved at se "vis husstand"
"
thisted, Morsø Nørre, Flade, Flade Bye, , Et hus, 64, FT-1834

Maren Kirstine Christensdatter, 3 , Ugift, , Deres børn,
Ole Christian Christensen, 1 , Ugift, , Deres børn,
Henrich Jerner, 70 , Enke, , Aftægtsmand,
Christence Henrichsdatter, 20 , Ugift, , Hans datter,
"
Enke og aftægtsmand i samme linie,
fordi kvinder oftest lever længst antog jeg enke var rigtigt,
men der står jo også Hans datter?

Måske er det Henrich selv?, den ældste Jerner vi kender.
og en efternøler til datter, hende har jeg ikke med som efterkommer,
og de to øverste børn, er det hendes som 20 årig??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-05 10:29

Det må være vor 4TIP, se ovenfor; selv om han er et par år ældre?
"
Kilde: FT-1845
Navn: Jacob Jerner Køn: M
Alder: 46 Civilstand: Gift
Erhverv: Dagleier og Fattiglem Fødested: Nykøbing
Sogn: Galtrup Herred: Morsø Nørre
Amt: Thisted Stednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36 Matr.nr/adresse: et Huus
"
Med husstand
"
thisted, Morsø Nørre, Galtrup, Tøving Bye, , et Huus, 36, FT-1845
Jacob Jerner, 46 , Gift, , Dagleier og Fattiglem, Nykøbing
Else Marie Larsdatter, 47 , Gift, , hans Kone, her i Sognet
Joh. Henrich Jerner, 20 , Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Ole Chr. Jerner, 17 , Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Lars Chr. Jerner, 15 , Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Ane Elise Jerner, 12 , Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Ane Jacobsdatter Jerner, 10 , Ugift, , deres Barn, her i Sognet
Poul Jacobsen Jerner, 7 , Ugift, , deres Barn, her i Sognet
"
Den ældste søn Johannes er den der fører videre til Mark Peterson, vor 3TIP
men han har jo så hele 5 yngre søskende, heraf 3 brødre; mange slægts muligheder??
"
3TIP: Johan Henrik Jacobsen Jerner
Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark
Christening: 23 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark, Death: 1900

Kilde: FT-1845
Navn: Joh. Henrich Jerner Køn: M
Alder: 20 Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: Thisted Stednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36 Matr.nr/adresse: et Huus
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-01-05 12:00

Du skal i kirkebøgerne online for at finde Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner født , gift osv.
derudover har de måske været fæster til et af de store godser på Mors.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-05 22:14

Kirkebøgerne findes ikke online i Thisted amt, udover Thisted by, men der er andre muligheder:

Ved at se i sognetræf, kom jeg i tanke om en animation som Bjarne Damgaard har lavet,
hvor hans slægt bredte sig ud fra samme område på Mors...
Med mulighed for at Bjarnes familie og Jerner familien har fælles aner?

Det fik jeg bekræftet ved at kontakte Bjarne Damsgaard, der bekræfter ,
at han og Mark Peterson er fælles efterkommere efter degnen Sejer Olesen Leth.
(Ifølge Filtenborgs "Slægtsbog for Sognedegn Sejer Olesen Leth og hustru Ida Nielsdatter).

Bjarne sendte mig også uddrag fra denne slægtbog,
med Jerner slægtninge, herunder denne vigtige sætning:

>b) Else Marie Johansen Jern, rejste som ung til Amerika.

Vi ved nu at vi har fundet den rigtige tip tip oldemor til Mark Peterson,
(trods 2-3 års difference i fødselsdata mellem F.S. og indskriften på hendes gravsten).

"Slægtsbog for Sognedegn Sejer Olesen Leth og hustru Ida Nielsdatter). er fra 1938.
Den indeholder mange efterkommere i familien "Jerner" senere "Jern" frem til denne dato.

Er der nogle nævnt i denne del af slægtbogen?
(eller som har forældre nævnt der)
som vil hilse på jeres langt ude fætter Mark??

Så kontakt mig, sv.giversen@mail1.stofanet.dk

Og i slægtbogen står:
"
Jacob Jerner og Else Marie Larsdatter levede det meste af deres Tid i Tøving i megen Fattigdom;
boede i et Hus nord i Tøving, som Sønnen Ole Jern siden fik.
"
Er der nogen der kender adressen på dette hus??
(hvis det eksisterer endnu, vil jeg vise det til en mere velhavende Mark; deres tip tip tip tip oldebarn).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-05 20:43

Nyt fra Mark Petersons tante,
lidt blandet, mest om Marks norske tipoldefar Louis Peterson (Pederen) fra Bergen,
(vi har tidligere efterlyst hans familie uden held, med de nye oplysninger tager vi det måske op igen).

Og det ser ikke ud til, at Sejer Olesen Leth har mange slægtninge, der ser denne del af kandu?
Men Tøving kan da ikke være ret stor, hvordan finder vi detail oplysninger, matrikler etc, herfra??
Svend
"
Hi
I guess I was assuming Jens Christian was a brother but don't have any evidence to back that up. He must have been some relation though .
I have a lot of names in the Anton Peterson family tree. There are some stepchildren and divorces. Do you want all of those or just the direct connection people?
The California cousin sent some newspaper clippings with conflicting information. Only info regarding Louis Peterson is that he was 44 years old when he died in 1937 and he was born in Bergen, Norway. Hopefully they can come up with some more info. There are 2 different dates for his immigration 1893 or 1888. He was Lutheran faith but most scandanavians were Lutheran, weren't they. Other paperwork shows birth date August 27, 1870 and date of death April 12, 1937. Doesn't jibe with the clippings.
Janice
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-05 19:41

Lidt mere fra tante Janice...

den gren hun omtaler er efterkommere efter det uægte barn Annie' s ældste søn.
Min kollega Mark Peterson' s farfar Einar var den yngste af 4 brødre.

Annie og hendes norske mand Louis Peterson,
(det hed han nok ikke i Bergen, se ovenfor)
er skyld i mindst 100 amerikanere af Skandinavisk afstamning.
Alene denne Anton "Tony" gren er på over 50 Peterson efterkommere:
"
Hi
I am going to attempt to send the very long Anton Peterson family tree.
If it is too confusing just delete it and I will try to do it different.
Janice
"
Det var indviklet, men ikke så galt at det ikke kunne tydes,
og jeg har returneret et meget stort Peterson familie træ i Excel
til Janice og Mark' s søster Julie.

Kun for at motivere:
hvis du er en Sejer/Jerner/Johansen/Kristensen/Peterson slægtning fra Mors,
har du mange Petersen "cousins" som vi gerne vil introducere dig for.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-05 18:26

Bjarne Damsgaard oplyser nu at hans faster boede i Sejer Olesen Leth' s hus i Tøving nord.

Vi kender altså nu et (nok det aller ældste) af de huse, hvor Marks familie boede på Mors.
Og vi har i Bjarne fundet én (den første af mange) nulevende slægtninge i Danmark.

Så ikke ved hjælp fra kandu slægtsforskere, men med Bjarnes hjælp, er spørgsmålet ved at være besvaret.

Vi håber dog stadig at flere slægtninge vil melde sig?
og at andre af familiens hitoriske boliger vil kunne lokaliseres??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-05 18:08

Og har man først fundet én slægtning kommer der flere til;
se her hvad Bjarne skriver, i uddrag:
"
...to af mine naboer i min barndom er nogle af vore venners nærmeste slægtninge.
Samt noget interessant fra helt gamle dage...
"
Nu har vi snart fundet en hel familie til min kollega Mark Peterson på Mors;
jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, hvis flere skulle kende de nye slægtninge?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-05 10:42

Den nye familie er Have familien familien,
efter Frederik Have Nielsen, født i Flade 1882, og gift med Maries søster Karen Johansen Jern,
(der findes en Have slægtsbog).

Er der nogen Have efterkommere der melder sig?
Så er de langt nærmere beslægtet med Mark Peterson fra South Dakota end Bjarne Damsgaard.
Hvem vil vise ham rundt på Mors, næste gang han besøger os i Sauer-Danfoss??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 11:55

Vi har nu også fået kontakt med en anden kendt slægtsforsker på Mors: Hans Engmark.
Han og Bjarne Damsgaard skal nok finde de relevante bygninger og nulevende slægtninge.

Men lidt synd at det meste slægtsforkning nu sker via mail uden om kandu;
måske er problemstillingen blevet for uoverskuelig og langtrukken.

Hvis du ikke ønsker at offentliggøre din Email, er her sidste chanche
for at melde dig som Mark Petersons slægtning og rundviser på Mors:
Send et mail til sv.giversen@mail1.stofanet.dk

Svend, der snart vil lukke dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-02-05 12:01

fjerner lige fluebenet - det er interessant men jeg har ikke noget at komme med

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 21:48

Dette er ikke den rigtige, Else Marie:

>>b) Else Marie Johansen Jern, rejste som ung til Amerika.
>Vi ved nu at vi har fundet den rigtige tip tip oldemor til Mark Peterson,
>(trods 2-3 års difference i fødselsdata mellem F.S. og indskriften på hendes gravsten).

Vi har nu fundet DEN RIGTIGE ELSE MARIE JOHANSEN: født 12 Maj 1860 i Arup, som på hendes gravsten.

Glem alt om Bjergby på Mors, og Sejer, Jerner og Have familierne der; ikke Mark Petersons familie!!!
Vi stiller et nyt spørgsmål i morgen, med den rigtige Else Marie og datter Ane Marie; begge fra Arup.
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-05 21:35

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : aalborgpigen

Dato : 12-11-06 00:48

Jeg mener nu at have fundet Johan Henrik Jerners far paa f.t. 1787 fra thisted, morso sonder, nykobing mors kobstad, holmgaden 129. Nemlig CHRISTOFFER JERN, 60, gift, husfader, pensionist af militair etaten, boer til leye. Dorethe Elisabet, 70, gift, hans kone. Boern: JOHAN HENRIK, 17, ugift, mandens barn af 1. aegteskab (med Mette Maria Johansdatter gift 18 Nov. 1763 i Garnisons sogn, Kobenhavn,) ogsaa Cathrine Maria, 11, ugift, mandens barn af 1. aegteskab) Er der mon militaer records hvor vi kan finde mere ud om CHRISTOFFER JERN? mvh Aalborgpigen