/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvide Hundelorte ?
Fra : Trinethk
Vist : 6066 gange
50 point
Dato : 12-01-05 22:20

Hej
Kan i huske at der var engang hvor man kunne se hvide hundelorte ligge langs fortovet ?
Dem syntes jeg ikke man ser mere ? Hvordan kan det være ?
har det evt noget at gøre med det hunde mad man for nu til dags ?
Og hvorfor blev de hvide den gang ?

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-05 22:25

Hej Trinethk

Ja du har helt ret i at det skyldes fodderet. De hvide hundelorte skyldes det kalk man gav sine hvalpe. Dvs. det var tegn på at hvalpen fik rigeligt kalk, idet kroppen kun tager hvad den skal bruge og lukker resten ud. I dag har man jo hvalpefodder som indholder alt hvad hvalpen skal bruge og i de rigtige mængder. Så det er meget sjældent at folk giver kalktilskud.

Med venlig hilsen Jspi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 22:33

Trinedhk - det er da typisk dig at lægge mærke til sådan noget - hahahahahah

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-01-05 22:43

Ja,ja har man en hund er det meget godt at lægge mærke til dens afføring. Det kan man udnytte til at se om hunden er sund og rask og om den får den rigtige ernæring.
Mange hunde får eksempelvis lys afføring,hvis de har ligget og gnavet i et stort knogleben uden kød.Det meste af det de får ned kan ikke omsættes.Ligeledes kan du af det du bære væk fra hundegården se hvor meget din hund omsætter.Noget købefodder er simpelthend så fyldt med fyldstoffer som ikke omsættes og man bære næsten lige så meget væk,som man giver hunden at spise - tænk på det...

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 12-01-05 22:44

Ja ik´

Nej da jeg fik min første hund for 20 år siden bestod fodderet af kogte grøntsager, valset korn, kalun samt kalk og levertran. Det var noget besværligt at koge og mose alle de grøntsager (hunden optager ikke vitaminerne hvis grøntsagerne her hele), men hundene elskede det. Der lærte jeg af min dyrlæge at jeg skulle holde øje med høm-hømerne, for som hun sagde "det er spild af penge at give for meget kalk". Fornuftig dyrlæge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 22:50

De hvide hundelorte skyldtes at hunden fik alt for meget protein ved forkert fodring.

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-01-05 22:50

Helt enig med dem der holder et øje med efterladenskaberne fra ens hund, det kan fortælle meget, en af de vigtige er orm, som også af og til, kan ses ad den vej.

Og det er ganske rigtigt at ben kan give hvidlig tør afføring. Så er det tegn på at den har fået for meget ben.
Så denne debat er vist udtømt.
Kan i have en forsat godt jagt på emnet.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-01-05 22:51

Helt enig med dem der holder et øje med efterladenskaberne fra ens hund, det kan fortælle meget, en af de vigtige er orm, som også af og til, kan ses ad den vej.

Og det er ganske rigtigt at ben kan give hvidlig tør afføring. Så er det tegn på at den har fået for meget ben.
Så denne debat er vist udtømt.
Kan i have en forsat godt jagt på emnet.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-01-05 22:51

miritdk< haha...ja..men du må da indrømme at det er underligt..
Nu kender jeg jo så svaret, så det er ikke så underligt mere.

Godkendelse af svar
Fra : Trinethk

Dato : 12-01-05 22:52

Tak for svaret jspi.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 12-01-05 23:03

Tak for accepten Trinethk.

Ja helt enig, det er sgi´ underligt

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 12-01-05 23:49

Hej Trine,

Det kan være at dem med de hvide hundelorte bare skammer sig og samler dem op ? ;) Nej... spøg til side... "mangelen" på hvide hundelorte i dag skyldes at mange fodrer med tørfoder og ikke længere giver deres hunde rå ben.

Mine hunde, der fodret råt (a la BARF-metoden), får "hvide hundelorte" hver gang de får kødfulde ben (i sær svineribben og okseben fremkalder den hvide farve). Kylling giver mere gule lorte, mens de bliver helt "normal farvede" når de får indmad / grønt.

Sikke en lortehistorie....!
Mange "hvide" smil fra
Stine

www.basenji.dk

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 13-01-05 09:47

Det kan også være fordi man ikke ser så mange albinohunde. Det er jo primært dem der lægger hvide lorte.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 14:34

Ja, det er vi vist enige om, -at de hvide lorte skyldes overskud af kalk.

Da jeg købte min første racehund, skulle han have det bedste af det bedste og selvfølgelig fulgte vi kennelens anbefalinger. Så udover at han fik store mængder af skært kød så fik han også masser af kød-og benmel hver dag. -på et tidspunkt bagte jeg endda hundekiks af kød-og benmel til ham. Det holdt jeg nu hurtigt op med, for huset stank i ugevis efter bagningen. Han havde også tit hvide lorte.
Han voksede også alt for meget og fik knoglefejl i både forben og bagben, så han var et levende bevis på, at man skal passe på med at følge diverse ideologier.
-Det er næsten 30 år siden.

I dag fodrer de allerfleste mennesker heldigvis med tørfoder. Selv en billig tørfoder kan ikke lave lige så meget uoprettelig ravage som en sammensat kost, hvor man -for at gøre det ekstra godt- kommer ekstra meget i af de ting, som man ved hunden har brug for.

Og tørfoder indeholder ikke mere store mængder af kalk, fordi producenterne er blevet klar over, at visse hunde heller ikke kan tåle det.
Så hundelorte er næsten altid lortefarvede.

Og husk lige, at den dødsensfarlige hjerte/lungeorm IKKE!!! kan ses i afføringen med det blotte øje.