/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Renew dynamisk ip adresse
Fra : bimbobo2
Vist : 1927 gange
100 point
Dato : 21-08-02 07:57

Hej alle,
jeg har en forbindelse via webspeed 265/64 fra Oncable og bruger en IBM Think Pad 390X bærbare med windows 2000pro
og 192mb ram.
Når jeg sætter min bærbare på standby om aften uden at slukke for kabelmodem. mister jeg forbindelsen dagen efter, når jeg tænder min maskine igen.
Jeg kan ikke forny ip adressen via ipconfig... af mystiske årsager, og jeg kan heller ikke bruge aktiver/deaktivere i min pcmcia trendnet kort. Når forbindelsen virker står der i ipconfig at rettighederne er opnået på et bestemt tidspunkt og udløber som regel efter 24 timer..! Hvad kan jeg gøre for at undgå at miste forbindelsen + at skulle reboote pc'en hver gang?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-08-02 11:09

Under "Enhedshåndtering" i Windows XP kan man annive at netkortet slukkes (ikke slukkes) ved standby! Prøv og tjek om der ikke er en lignende funktion i Windows 2000 m.h.t. strømstyring af netkortet.

Om det er nok at angive, at netkortet ikke skal slukkes ved standby ved jeg ikke!

Mvh
Bjarne H

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-02 12:07

Der er ikke så meget at gøre......
Når du sætter maskinen på standby fjerner du strømmen til alt andet end RAM'ene. Det der så sker er at DHCP-serveren sender en request til din maskine, med en forespørgsel på om du stadig har brug for din IP-adresse, og når din computer ikke reagerer må DHCP-serveren jo så gå ud fra at det har du ikke !!!!!!

Men hvis du slukker for din skærm, og du ikke har masser af programmer kørende, så er det begrænset hvor meget strøm den bruger speielt med win 2000 da den er i stand til at slukke strømmen på de enkelte dele (hvis hardware understøttes af ACPI/APM) )

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-08-02 12:34

Jeg takker begge 2 for svaret, jeg vil prøve at tjekke det med strømstyring på netkortet, men jeg mener ikke, at det var.
MHT svar fra e.p. det er måske en god løsning! Det jeg ikke kan forstå er, hvorfor hvis standby er kun til nogle minutter, så mister jeg ikke forbindelsen, men hvis det er hele natten, så er den væk næste dag, 8 gange ud af 10.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-08-02 12:36

Jeg takker begge 2 for svaret, jeg vil prøve at tjekke det med strømstyring på netkortet, men jeg mener ikke, at det var.
MHT svar fra e.p. det er måske en god løsning! Det jeg ikke kan forstå er, hvorfor hvis standby er kun til nogle minutter, så mister jeg ikke forbindelsen, men hvis det er hele natten, så er den væk næste dag, 8 gange ud af 10.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 10:17

Hej

Prøver at lave en ipconfig /release for at slippe den ip den har nu, og der
efter en ipconfig /renew, Det skulle gerne få det til at virke.

René

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-08-02 14:47

Allerede prøvet, jeg kan ikke renew dem, og er nødt til at boote pc'en op igen!
Dette problem havde det jeg ikke med win98se! Nu med Windows 2000 pro (ntfs) kan jeg ikke forny dem mere....men jeg kan release dem!
Er det ikke underligt!
Tak for alle jeres svar.
Håber, at I kan give mig flere muligheder

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 17:17

Hej Bimbobo,

har du stadigvæk problemet?

og er det nødvendigt at forny din IP, er der f.eks. ikke mulighed for at tildele den en fast IP?

forresten så ka' René Nielsen ikke læse dit svar/kommentar, idet han er nyhedsbruger, og disse ka' kun læse dit Stillede spørgsmål (det første), samt det andre nyhedsbruger har skrevet... eller hvis man trykker på "skriv til nyhedsbruger" ved siden af "kommentar fra nyhedsbruger"... alt det andet der er skrevet herinde fra Kandu ka' nyhedsbrugerne ikke læse...
bare et lille Tip...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-08-02 17:45

Hej Strarup og alle andre,
jeg er lige kommet hjem (kl.17.30) og min maskine har været på standby siden kl. 08.00 imorges.....
Forbindelsen er ikke mistet og jeg fatter det ikke mere, hvorfor andre dage i samme situation skulle jeg reboote
pc'en for at starte forbindelsen igen.
Det er ubegribeligt for mig....
Er der nogle kommentarer, er I alle welkomne.
MVH
Bimbobo

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-08-02 17:45

Hej Strarup og alle andre,
jeg er lige kommet hjem (kl.17.30) og min maskine har været på standby siden kl. 08.00 imorges.....
Forbindelsen er ikke mistet og jeg fatter det ikke mere, hvorfor andre dage i samme situation skulle jeg reboote
pc'en for at starte forbindelsen igen.
Det er ubegribeligt for mig....
Er der nogle kommentarer, er I alle welkomne.
MVH
Bimbobo

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-08-02 20:33

Jeg skal nok forklare hvorfor senere....jeg er lige kommet hjem fra skolen (og det er en længere forklaring)

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-08-02 14:28

Hej e.p.
jeg er meget intersseret i din eventuel forklaring.....
I morgen fredag har jeg en tid med en Oncable supporter.... hvis de ikke kan løse problemet,
er jeg parat til at skifte til ADSL og en lidt mere "professional" løsning med fast ip og så videre.
Jeg glæder mig til at læse dit svar og andres kommentar!
MVH
Carlo

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-08-02 20:13

Hej alle,
en glædelig nyhed.... problemet med at fornye ip adresserne var min firewall Zone Alarm, som var konfigureret forkert!
Efter en grundig afinstallation og reinstallation, så kan jeg release/fornye ip adressen samt deaktivere/aktivere pcmcia kortet....
Nu vil jeg se, om stadigvæk er der ingen forbindelse, når pc'en er på standby natten over!
Hvis der er nogen som havde det samme problem, så kan I prøve det, jeg har gjort!!!
Jeg vender tilbage, hvis der er noget nyt om sagen!
MVH
Bimbobo

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-08-02 20:14

Hej alle,
en glædelig nyhed.... problemet med at fornye ip adresserne var min firewall Zone Alarm, som var konfigureret forkert!
Efter en grundig afinstallation og reinstallation, så kan jeg release/fornye ip adressen samt deaktivere/aktivere pcmcia kortet....
Nu vil jeg se, om stadigvæk er der ingen forbindelse, når pc'en er på standby natten over!
Hvis der er nogen som havde det samme problem, så kan I prøve det, jeg har gjort!!!
Jeg vender tilbage, hvis der er noget nyt om sagen!
MVH
Bimbobo

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 25-08-02 00:31

Hmm..der er et eller andet galt med kandu's e-mail, da jeg ikke har modtaget noget om ovenstående indlæg....Det er godt at høre at det er lykkedes dig at få det ordnet......

Som aftalt har jeg hermed lavet en "lille" forklaring til DHCP-funktionen
Allerførst skal det siges at DHCP servere's indstillinger er konfigureret forskelligt, men jeg prøver at opridse alle grund-principperne, som er ens for alle DHCP-servere

Lille illustration af hvad der sker
D <---1---- C
H ----2---> L
C <---3---- I
P ----4---> E
N
T

1) Clienten tænder for sin computer (eller på anden måde initialiserer TCP/IP), og der sendes en DHCPDISCOVER til IP-adressen 255.255.255.255 med IP-adressen 0.0.0.0 som afsender.
Da clienten endnu ikke har en IP-adresse, indeholder DHCPDISCOVER clientens Navn, og MAC-adresse (unik-adresse brændt på netkortet)

2) Alle DHCPservere der modtager en DHCPDISCOVER sender en DHCPOFFER indeholdende følgende
* Clientens MAC-adresse
* Et "tilbud" på en IP-adresse
* Subnet maske
* en tidsangivelse på hvor lang tid IP-adressen er lånt
* IP-adressen på DHCP-serveren
DHCPOFFER bliver broadcasted, hvilket vil sige at den bliver sendt på IP-adressen 255.255.255.255 og alle på netværket modtager den.
DHCP-serveren, laver en midlertidig reservation, så IP-adressen ikke vil blive tilbudt andre.
Når Clienten så modtager IP-adressen kigger den på MAC-adressen, og hvis det er den samme som den selv har ved den at det er til den

3) Når Clienten har modtaget en DHCPOFFER fra mindst en DHCP-server, broadcaster den en DHCPREQUEST indeholdende en IP-adresse på den DHCP-server den ønsker at låne fra. Denne server ændrer den midlertidige reservation, og sætter tiden på "lejetiden" alle andre DHCP-server sletter den midlertidige reservation, så andre kan benytte den

4) Hvis DHCP-serveren godkender clientens DHCPREQUEST så broadcaster den en DHCPACK, og når clienten modtager den bliver TCP/IP endeligt initialiseret og IP-adressen bliver "bundet" til netkortet
Hvis DHCP-serveren ikke godkender clientens DHCPREQUEST så broadcaster den en DHCPNACK som er en afvisning, og clienten må starte forfra
DHCPNACK sendes i tilfælde af:
* At clienten prøver at forlænge lejetiden, og den ike længere er ledig
* At IP-adressen ikke længere er gyldig, dette kan skyldes hvis computeren flyttes til et andet subnet

Hvis en computer har flere netkort, så gåes alle trinene igennem for hver enkelt kort

Fornyelse af "lånetiden"
Hver gang en computer genstartes, og når 50% af "lånetiden" er gået sender clienten en DHCPREQUEST (trin 3) og hvis fornyelsen lykkedes opdaterer den sin konfiguration, hvis ikke fornyelsen lykkedes fortsætter den med at bruge sin IP-adresse.
Når 87,5% af tiden er gået sendes en Broadcast til alle DHCP-servere i et forsøg på at andre kan fornye den aktuelle IP-adresse.
Når tiden er udløbet eller der modtages en DHCKNACK vil clienten smide IP-adressen væk, og der startes forfra (fra trin 1)

Der står i mine skolebøger (microsoft MCSE training) at alle microsofts operativsystemmer beholder deres IP-adresse selvom de lukkes ned. Og jeg mente helt bestemt at det var DHCP-serveren der prøvede at fornye IP-adressen når der var gået 50% af tiden, men det er det ikke....al kommunikation bliver startet af clienten !!!!!!

Eric

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 25-08-02 12:37

Hej Erik,
tak for det meget grundige og professionelle svar.... Det er rart at vide, hvordan det hænger sammen!
Som sagt var min Zone Alarm, der skabte problemer og siden jeg rettede fejlen, har det virket perfekt.
Jeg har også skiftet fra NTSF til Fat32, fordi jeg havde nogle andre problemer med Norton Antivirus 2002 og nu er også dette problem væk!
Jeg stiller et nyt spørgsmål i en anden gruppe om defragmentering...
Har du et godt bud, så læs det under operativsystemer.
Tusind tak.
Carlo

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-08-02 17:27

Hej Carlo,

hva' med evt. at give det med Zonealarm som et tip...

det ku' jo være der også er andre der har eller vil komme til at døje med det...

jeg forstår nu ikke helt at Nortons Antivirus sku' gi' problemer med NTFS, idet jeg selv har det kørende på en Win 2000 med NTFS, og der køre det uden problemer... jeg tror nærmere problemet har været noget andet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 29-08-02 21:17

hmmm......jeg kunne heller ikke forestille mig at NTFS skulle kunne konflikte med Norton AV

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 30-08-02 11:43

Hej e.p.,
det kunne jeg heller ikke, men efter at have prøvet/formatteret 3 gange, uden at jeg kunne
finde en løsning, så gider jeg ikke mere.
DET VAR IKKE KUN NAV, jeh har prøvet AGV, F-SECURE og det var det samme! AGV har jeg haft i flere år, uden bøvl... indtil jeg har skiftet til WIN 2000 Pro.
Det kan være, at jeg en dag har mod til at prøve igen.... men som sagt, det kører skide godt, stabilt og hurtigt også med FAT32!
Tak for din kommentar.
MVH
Carlo