/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Hvilken database?
Fra : doc
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 22-06-01 11:16

Hej alle sammen,

Jeg står og skal lave en database application, som skal ud hos brugerne, er der nogen af jer som har erfaring med dette?

Jeg ved ikke hvilke databaser som er bedst at bruge, og hvad det kræver på maskinen, håber der er nogen af jer som kan hjælpe mig til det rigtige valg. Datamængden er ikke kendt, men den skal kunne klare hurtige indekserings søgninger.
Jeg er normalt vant til SQL server, men det kan jeg ikke rigtig kræve at brugerne køber og installere, så hvilken af disse kan i forslå?

Interbase, Access, DBase og foxpro.

Doc

Kommentar
Fra : AntonV

Dato : 22-06-01 11:35

Hej Doc
Jeg vil anbefale en Access løsning, der opgraderes til en MSDE (SQL server runtime).
Det betyder at licens mæssigt betaler du for en Access, men får en SQL server (uden triggers og max 2 GB data).

Interbase er vist blevet gratis! Så det kunne også være et alternativ, men da du kender SQL Server...

mvh
Anton

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 10:47

"doc" <doc.news@kandu.dk> wrote in message
news:B0EY6.1123$lf5.158704@news010.worldonline.dk...
> Hej alle sammen,
>
> Jeg står og skal lave en database application, som skal ud hos brugerne,
> er der nogen af jer som har erfaring med dette?
>
> Jeg ved ikke hvilke databaser som er bedst at bruge, og hvad det kræver
> på maskinen, håber der er nogen af jer som kan hjælpe mig til det
> rigtige valg. Datamængden er ikke kendt, men den skal kunne klare
> hurtige indekserings søgninger.
> Jeg er normalt vant til SQL server, men det kan jeg ikke rigtig kræve at
> brugerne køber og installere, så hvilken af disse kan i forslå?
>
> Interbase, Access, DBase og foxpro.
>
Access ville jeg foreslå hvis du er vant til SQLserver ellers er MySQL vist
gratis!!!

Kommentar
Fra : doc

Dato : 22-06-01 11:58

Er der ingen begrænsninger med hensyn til Access, for helt klart er access nem at arbejde med, men efter min erfaring bliver access meget langsom, når der begynder at komme mange dataer inden bords.
My SQL har jeg aldrig prøvet, kan den klare store mængder dataer, og hvad kræver den på klient maskinen, jeg skulle helst kunne bruge den uden, at skulle oprette en ODBC kilde, men gennem ADO hvor jeg direkte kan tage fat i filen.

Doc

"Sony" skrev d. 22-06-01 10:47 dette indlæg :
> "doc" <doc.news@kandu.dk> wrote in message
> news:B0EY6.1123$lf5.158704@news010.worldonline.dk...
> > Hej alle sammen,
> >
> > Jeg står og skal lave en database application, som skal ud hos brugerne,
> > er der nogen af jer som har erfaring med dette?
> >
> > Jeg ved ikke hvilke databaser som er bedst at bruge, og hvad det kræver
> > på maskinen, håber der er nogen af jer som kan hjælpe mig til det
> > rigtige valg. Datamængden er ikke kendt, men den skal kunne klare
> > hurtige indekserings søgninger.
> > Jeg er normalt vant til SQL server, men det kan jeg ikke rigtig kræve at
> > brugerne køber og installere, så hvilken af disse kan i forslå?
> >
> > Interbase, Access, DBase og foxpro.
> >
> Access ville jeg foreslå hvis du er vant til SQLserver ellers er MySQL vist
> gratis!!!
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 11:08

Doc

Du kan frit distribuere en Access mdb-fil med applikasjonen din uten at
brukeren har Access. Dette krever selvsagt at alt skjer via din applikasjon,
og at brukeren aldri åpner basen med en ikke-licensiert Access-versjon. Den
eneste begrensning er at du ikke lager en "Ny Access", men en spesifisert
databaseapplikasjon med spesifikke bruksområder. Access har vistnok en
teoretisk maksgrense på 2G; du bør ikke bruke den på enorme datamengder, og
du bør skrive koder for jevnlig automatisk komprimering via Jet.

MySQL kan du derimot IKKE distribuere. De krever at brukeren selv laster ned
og installerer selv. Så du får ingen kontroll med installasjonen eller
oppsettet selv. Den er også meget verre (nærmest umulig) å sette opp for
brukeren -men om alt stemmer så er det en langt bedre database som kan det
hele.

HTH. Beste hilsen Harald

doc <doc.news@kandu.dk> skrev i
news:cEEY6.1132$lf5.159894@news010.worldonline.dk...
> Er der ingen begrænsninger med hensyn til Access, for helt klart er
> access nem at arbejde med, men efter min erfaring bliver access meget
> langsom, når der begynder at komme mange dataer inden bords.
> My SQL har jeg aldrig prøvet, kan den klare store mængder dataer, og
> hvad kræver den på klient maskinen, jeg skulle helst kunne bruge den
> uden, at skulle oprette en ODBC kilde, men gennem ADO hvor jeg direkte
> kan tage fat i filen.
>
> Doc
>
> "Sony" skrev d. 22-06-01 10:47 dette indlæg :
> > "doc" <doc.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:B0EY6.1123$lf5.158704@news010.worldonline.dk...
> > > Hej alle sammen,
> > >
> > > Jeg står og skal lave en database application, som skal ud hos
> brugerne,
> > > er der nogen af jer som har erfaring med dette?
> > >
> > > Jeg ved ikke hvilke databaser som er bedst at bruge, og hvad det
> kræver
> > > på maskinen, håber der er nogen af jer som kan hjælpe mig til det
> > > rigtige valg. Datamængden er ikke kendt, men den skal kunne klare
> > > hurtige indekserings søgninger.
> > > Jeg er normalt vant til SQL server, men det kan jeg ikke rigtig
> kræve at
> > > brugerne køber og installere, så hvilken af disse kan i forslå?
> > >
> > > Interbase, Access, DBase og foxpro.
> > >
> > Access ville jeg foreslå hvis du er vant til SQLserver ellers er MySQL
> vist
> > gratis!!!
> >
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 11:54

On Fri, 22 Jun 2001 09:16:12 GMT, "doc" <doc.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg er normalt vant til SQL server, men det kan jeg ikke rigtig kræve at
>brugerne køber og installere, så hvilken af disse kan i forslå?
>
Du kan bruge MSDE, som er en slags run-time modul af SQL Server og som
kan distribueres gratis. Du kan sikkert finde et installationssæt på
Microsofts sider.
--
Bo Larsson

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 12:36

"doc" <doc.news@kandu.dk> wrote in message
> hvad kræver den på klient maskinen, jeg skulle helst kunne bruge den
> uden, at skulle oprette en ODBC kilde, men gennem ADO hvor jeg direkte
> kan tage fat i filen.
Hvis der ikke er M$ Access installeret på klient maskinen skal du installere
MDAC som kan henten gratis på M$ hjemmeside, så kan du køre ADO uden
problemer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 17:04

Det er svært at svare hvis du ikke kender datamængder. Alle de har hurtige
indexer . Hvor mange SAMTLIGE brugere du snakker om? For en mindre
database og mindre end 50 brugere anbefalder jeg M$ Access eller Paradox -
jeg ville bruge Access da har man alt i en fil. Snakker du om større
datamængder (mere end 500Mb) brug Oracle, MS SQL Server, Sybase SQL server
eller DB2. Personlig, har jeg arbejdet meget med Access og Oracle (VB som
Front-end eller middle-tier) uden besvær.

BG

"doc" <doc.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:B0EY6.1123$lf5.158704@news010.worldonline.dk...
> Hej alle sammen,
>
> Jeg står og skal lave en database application, som skal ud hos brugerne,
> er der nogen af jer som har erfaring med dette?

> Jeg ved ikke hvilke databaser som er bedst at bruge, og hvad det kræver
> på maskinen, håber der er nogen af jer som kan hjælpe mig til det
> rigtige valg. Datamængden er ikke kendt, men den skal kunne klare
> hurtige indekserings søgninger.
> Jeg er normalt vant til SQL server, men det kan jeg ikke rigtig kræve at
> brugerne køber og installere, så hvilken af disse kan i forslå?
>
> Interbase, Access, DBase og foxpro.

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-01 08:31

MySQL er gratis og kan det samme som MSSQL (stort set) som koster en bondegår. Ulempen ved Access er at den er så ressource krævende.