/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pengene tilbage??
Fra : Birgitta
Vist : 679 gange
339 point
Dato : 12-01-05 17:52

1. december 2004 købte jeg et par vinterstøvler i en sportsforretning. Jeg var ude efter et par solide vandtætte støvler. Har tidligere brugt termostøvler eller forede gummistøvler, men overlæderet går for hurtigt i stykker, så denne gang ville jeg betale noget mere for at få nogle støvler, der var mere holdbare.
Støvlerne hedder Vin-tex. Det nederste er sort gummi med forskellige riller, og det øverste er læder med snørebånd.
I går så jeg så, at der var en 5 cm lang revne midt i gummidelen, -én af rillerne er nærmest gået op på det stykke, så man kan stikke fingeren lige ind til foret.
Selvfølgelig går jeg ned i forretningen i morgen med støvlerne. Men problemet er jo, at hvis jeg afleverer støvlerne til reparation, så har jeg jo ikke noget fodtøj når nu der kommer sne og slud i næste uge.....
Når støvlerne kun er 1½ måned gamle, kunne man så ikke forvente (har man ret til) at få byttet varen eller evt. få pengene tilbage?
Støvlerne kostede 500 kr. Og jeg har bon'en.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 349 point
Dato : 12-01-05 18:04
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-01-05 18:09

Du har som udgangspunkt valget mellem omlevering, reparation, afslag i prisen eller ophævelse af købet. Der gælder dog en række begrænsninger.

Du kan ikke kræve at hæve købet eller få afslag i købesummen, hvis sælger tilbyder omlevering/reparation eller hvis manglen er uvæsentlig. I den forbindelse er det min opfattelse, at hul i sålen er en væsentlig mangel.

Du kan ikke kræve omlevering hvis sælgers omkostninger ved omlevering i forhold til reparation er uforholdsmæssige, og såfremt reparationen kan ske uden væsentlig ulempe for køber. Umiddelbart vil jeg sige, at det bedst må kunne betale sig for sælger at omlevere, men jeg kender ikke de konkrete tal, så det modsatte kan også være tilfældet.

Så du må ned og snakke med sælger, og høre hvad han siger. I og med at støvlerne ikke er ½år gamle, skal du huske, at det er sælger der skal bevise, hvis han mener, at der ikke foreligger en mangel.

Jeg håber det hjalp lidt på spørgsmålene - ellers uddyber jeg gerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 18:34

Når støvlerne ikke er ældre, og hvis de i butikken kan se, at der ikke ligefrem er noget der har skåret hul på støvlen, vil jeg tro du enten bliver tilbudt et par andre eller penge tilbage.

Ellers har du sådan set fået svar om reglerne på området fra anden side.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-05 18:40

Tak for jeres svar.
Hvis nu sælger ikke vil ombytte eller give pengene tilbage, -hvad gør jeg så, -rent praktisk?

Afslag i prisen kan ikke komme på tale, da jeg har købt støvlerne for at være vandtætte. De skal kunne holde til daglige lufteture på mudrede -og snart sjappede- marker.

Men tager jeg støvlerne med ud af butikken eller hvad?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-01-05 18:40

Tja..
Det hele afhænger af tolkningen af ordene "væsentlig mangel" og "rimelig tid".
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html#køberens%20mangelsbeføjelser

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-01-05 18:43

Eller øv dig på det her, http://www.kandu.dk/dk/spg/58177
og hvis der bliver problemer skal du bare slå i bordet, og sige, at du skal have pengene tilbage. - dobbelt

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-01-05 19:22

Det er svært at sige, om du i det konkrete tilfælde kan nægte reparation på grund af at det vil være til væsentlig ulempe for dig, men det praktiske problem er i og for sig større. Hvis butikken nægte at omlevere/give pengene tilbage, så har du jo mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet, og forhåbentlig få din ret ad den vej. Men det tager jo flere måneder at få en afgørelse, og når den foreligger, er der jo ingen der siger, at forretnignen vil vælge at følge den. Imens sagen bliver behandlet, får du i hvert fald ingen nye støvler. Der er dog utallige eksempler på, at alene det forhold, at sagen indbringes for nævnet, har fået den erhvervsdrivende til at makke ret. Så har man jo også den mulighed, at gå direkte til domstolene, men medmindre man kan klare det selv, så er det jo ikke nogen videre anvendelig løsning.

Når alt kommer til alt, kan det meget vel være, at du har ret til omlevering, men hvis butikken ikke er enig, så er du ilde stedt, når du har brug for støvlerne i præcis dette øjeblik, og du derfor nok opnå det mest gunstige resultat ved at føje butikken. Det kan dog også være, at der ingen problemer er. Der findes trods alt stadig anstændige forretninger med god service.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-05 19:36

Hvis jeg ikke får enten byttet eller pengene tilbage, så vil jeg helt klart klage til forbrugerklagenævnet, for støvlerne kan IKKE bruges når vejret bliver vådere. Men jeg kan jo ikke undvære støvlerne her og nu. -Står jeg dårligere hvis jeg tager støvlerne hjem og bruger dem til der ligger en afgørelse?

Lige nu er det jo ikke så vådt, så hullet betyder ret meget.

Når der kommer sne og sjap, så bliver jeg under alle omstændigheder nødt til at anskaffe mig nogle nye støvler hvis de ikke bliver byttet....

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-01-05 19:44

Ja, du må ikke forværre skaden under sagen. Jeg kan udmærket forstå dit problem, og det er muligt, at ekspedienten gør, og giver dig en ny støvle.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-05 20:55

Birgitta, det minder mig om en bonde, der var ungkarl.
Han havde netop også fået en sådan flænge på sin ene støvle.
Så han havde fundet et hygiejnebind, han lagde ind i støvlen, når han skulle i møddingen.
Da bindet så var ved at blive lidt for ulækker, gik han hen i brugsen få at få et nyt.
Han lagde bindet op på disken, og spurgte om de havde sådan en.
Æææ sagde brugsmanden, hvad skal du bruge det til.
A ska såmæn bare have tætnet en stur beskidt revn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-01-05 20:59

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-05 21:00

nåja, det kunne jeg jo osse prøve...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-01-05 23:08

Der er ikke så meget at gøre, de har lov til at sende støvlen til rep. Tro mig, jeg taler af erfaring. Har en datter der er ekspert i at ødelægge støvler på rekordtid, lige ved at tro hun har verdensrekord.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 14:48

Hej, -så har jeg været nede i Sport Master butikken. Ekspedienten kikkede én gang på støvlen, -sagde "støbefejl" og "pengene tilbage". Og så gik vi sammen i gang med at finde et par andre støvler. Jeg havde ikke lyst til at prøve lykken med et par magen til... -der i mellemtiden var blevet sat ned til 350 kr. Så hellere betale lidt ekstra og få et par i bedre kvalitet.
Jeg endte med at gå ud af butikken med et par Ecco-støvler med Gore-tex, -til 1300 kr. En AV! pris, men det føltes jo ikke så slemt, da jeg allerede havde betalt de 500.
Nu er jeg så spændt på, om DE holder vinteren over. De er blevet imprægneret og om lidt skal de ud og gå i mudder, når jeg skal eftermiddags-lufte min hund. ---Ét er sikkert: Jeg passer godt på bon'erne i de første mange måneder..
I skal have tak for hjælpen, jeg læser lige tråden én gang til inden jeg lukker.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-01-05 14:53

Det glæder mig, at det gik så nemt.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 14:55

Tak for svaret ElseR.
Du får pointsene for dit link. I situationen var det nok vigtigst for mig at vide præcis hvad der står i købeloven og hvilke rettigheder, jeg har.
Men også tak til alle andre for jeres kommentarer.