/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvalpetræning
Fra : titti
Vist : 445 gange
20 point
Dato : 12-01-05 15:23

Er der nogen der ved on der eksisterer kurser med hvalpetræning ud fra principerne i bogen "hundelytteren". Gerne i Århus eller omegn.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-01-05 15:52

Vil nok mene, det er en god idé at tage sin hvalp med til almindelig hvalpetræning først, inden man begynder med det mere avancerede. For øvrigt lærer hundeejeren at aflæse hundens kropssprog, hvilket vil være en god begyndelse for ejeren at lære de første elemtære tegn på hunde"sproget" - på den måde lytter man med øjnene. Først der efter kan man begynde med den nye teknik med "hundehviskeren/lytteren". Det er også en god idé at spørge hvalpetræneren, de er nok mest nærliggende i denne viden i form af kontaktpersoner.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 12-01-05 15:53

Ved det ikke, men der findes en bog med øvelser - se nærmere på http://www.borgen.dk/titler/hundelytteren_i_praksis.htm

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-01-05 15:56

PS. Du kunne også købe, eller låne bogen på biblioteket. Der findes også en bog om katte over samme emne.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 12-01-05 17:13

Hej, titti. Det er en rigtig spændende tanke at træne sin hvalp efter principperne i "Hundelytteren". Men jeg tror endnu ikke, at Jan Fennel har beskrevet emnet. -Jeg har dog ikke læst hendes 2. bog.
Men jeg tror endnu ikke, at der er materiale nok fra Jan Fennel til at man kan lave et hvalpekursus udelukkende baseret på hendes principper. Så hvis det er det, du leder efter, så må du nok vente et par år endnu.
Og det er nok mere i Jan Fennels ånd, at dagliglivet leves efter "Hundelytterens" retningslinier. Så har man automatisk de bedste vilkår for at dyrke lydighed med sin hund.

Og hvis du leder efter et hvalpekursus baseret på ros og NUL straf, -heller ikke en skrap stemme- ja, så findes det altså. Der er bare det ved det, at du selv må ud og overvære undervisningen for at se, om den passer til dit temperament.
For alle trænere synes jo, at lige netop DE ikke straffer (mere end nødvendigt), og at DERES træning bygger på bløde værdier.

Hvis du allerede HAR en hvalp, så har du næppe heller de store valgmuligheder. For de bedste forårshold er nok allerede fuldt optagede.

Du skal nok den anden vej: 1) Find ud af, hvad der findes af hvalpetræning i omegnen af Århus. 2) Find ud af, hvor der er ledige pladser, og 3) Find ud af, hvilke af træningsmetoderne, du kan acceptere.

De hvalpehold, jeg har gået på med Silke, de har nu været meget positive.
Vi har gået til babymotivation for halvsøskende i retrieverklubben. Og til "rigtig" hvalpemotivation i DKK. Og det var en rigtig god oplevelse med masser af leg og sjov. Og ingen skrappe stemmer eller ryk i snoren.

Det vigtigste er, at du og din hvalp har det sjovt sammen. Og at I begge kan lide at gå til træningen.

Godkendelse af svar
Fra : titti

Dato : 12-01-05 23:52

Tak for svaret Birgitta.
Måske har du ret at der ikke endnu findes trænere der arbejder ud fra hendes principper. Vi får vores hvalp om 3 uger og jeg har lige læst jan Fennels første og skal igang med hendes 2.bog om praksis. Det glæder jeg mig til.
Vi må se at få fundet et hold der passer os og hvor vi kan tage det vi kan bruge.
Tak for dit svar, mange hilsner til dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-01-05 15:03

Tak for accepten af mit svar.

Hvis du får din hvalp fra en kennel så kan det være, at de kan anbefale dig en hvalpemotivation. Det er jo rigtig sjovt, hvis man kan mødes med kuldsøskende en gang om ugen til træning. --Når nu vi ikke kan lade hvalpene vokse op sammen, så kunne det jo være en slags erstatning, mens de er helt små.

Det først hold, jeg gik på med Silke, blev netop oprettet til hende og hendes søskende. Derfor var det også uafhængigt af kalenderen.

Hvad er det for en hvalp, du venter? --Jeg husker præcis hvordan det var, og jeg glæder mig på dine vegne.