/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Antik
Fra : Nooben
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 12-01-05 14:51

Hej.
Jeg har lovet en studie kammerat, som om mulig er mere computer ignorant end mig, at kigge på den. Vi taler en gammel bærebar compaq, en eller anden processer, 28 mb rab og 4 GB hardisk. Han har i de par år han har haft aldrig opdateret anti virus, windows (98), driver o.l
Så alt dette er først på listen, men jeg tænkte om der er nogle instillinger jeg kan rode lidt med, evt slå nogle funktioner fra, som vil gøre den lidt bedre ? Der må vel være nogle funktioner eller uoverflødige funktioner som fx ligger og sluger ram? Hvordan er det iøverigt at jeg ændre på start menuen ?
på forhånd tak

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 12-01-05 15:30

du kan bruge defragmatering og scandisk! inde i tilbehør og sytemværktøjer!

Kommentar
Fra : Internetnoerd

Dato : 12-01-05 15:38

Windows 98 har et ret godt program kaldet Microsoft Konfigurations Editor. Denne Startes ved at gå ned i Start og Kør, skrive "msconfig" og trykke OK. Her vil jeg anbefale at du går hen under fanen start og fjerne hvad der ikke burde ligge i opstarten. Min personlige preference, er at fjerne alt andet end Antivirus programmer og Firewalls fra opstarten.

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 12-01-05 15:38

jeg fandt lige denne artikel:

Få Windows til at glide bedre

Det er ikke unormalt, at man som Windowsbruger af og til har lyst til at ændre på visse dele af programmet. Man er måske utilfreds med opstartsbilledet, Startmenuen, Tilføj/fjern programmer-menuen med mere, og for at ændre på disse ting, kræver det næsten at man har forstand på registreringsdelen i Windows – næsten…
Man kan nemlig også løse problemerne på anden vis. På Internettet findes en række programmer, som kan finindstille netop din version af Windows, så den opfører sig, som du gerne vil have den til. Nettips.dk har kigget på to af programmerne, som begge er gratis at benytte.

Tweak UI
Det meste kendte program til at »tweake« Windows, er et program, der hedder Tweak UI. Det er udviklet af Microsoft selv, og naturligvis anbefaler firmaet, at man anvender dette program.
Når programmet er downloadet (64 KB), skal man installere programmet. Dette gøres ved at højreklikke en inf.-fil, og det kan virke en anelse forvirrende. Det samme kan siges om opstarten af programmet. Her skal man ikke (som mange andre programmer) starte op via en ikon eller via Startmenuen. I stedet opstartes programmet fra Kontrolpanelet – en ting, som kan virke en smule irriterende.
I det øjeblik programmet er startet op, vil 12 faneblade guide en igennem processen, når Windows skal finpudses. Her får man hurtigt et overblik over de dele, der kan justeres: Skrivebordet, Kontrolpanelet, Mus, midlertidige filer og meget andet.
Programmet indeholder en Hjælp-fil, som kan hjælpe én på vej, hvis man mister overblikket. Vi anbefaler at man anvender Tweak UI med omtanke, idet en anderledes indstilling pludselig kan medføre en »underligt fungerende« Windows. Generelt må det siges at Tweak UI er rimeligt brugervenligt og så er det hurtigt at hente ned fra nettet.

X-Setup
X-Setup er et andet program, som har lignende funktioner som Tweak UI. Det er lidt »tungere« at hente ned fra Internettet (3.73 MB), men ved nærmere eftersyn kan programmet også en hel del mere, end konkurrenten fra Microsoft.
Der er indbyggede Wizards (guider), og de hjælper én igennem de forskellige indstillinger. Eneste ulempe her er at det hele foregår på engelsk, så man skal tænke sig grundigt om, inden man foretager nogle bestemte valg.
X-Setup startes op via en ikon eller via Startmenuen, og man kan endda vælge at få anbragt en genvej på Skrivebordet ved installationen af programmet. Grundlæggende tilbyder X-Setuo det samme som Tweak UI og mere til. Det er et særdeles fyldigt program, som kan ændre på mange indstillinger i Windows. Desuden er programmet meget velegnet, hvis man har mod på at ændre på nogle af de »langhårede« indstillinger i Windows, og dette kan kun anbefales hvis man mener, man har godt styr på styresystemet. Ellers kan det gå grueligt galt, og maskinen vil måske ikke starte ordentligt op.

Derfor anbefaler Nettips.dk at man regelmæssigt tager back-up af sine vigtigste data, og hvis man vil arbejde lidt med registreringsdelen af Windows, kan det anbefales at man tager en sikkerhedskopi af system.dat og user.dat, inden man får lavet alt for megen ravage. Skulle det gå helt galt, kan man altid vende tilbage til udgangspunktet.

Tweak UI:
Læs en dansk omtale af programmet på www.wintip.dk/tweakui.htm. Her gives der gode råd til anvendelse af programmet.
Det kan hentes direkte fra Microsofts hjemmeside. Adressen er en anelse lang, og det nemmeste er at besøge www.microsoft.com, klikke på Search og skrive Tweak UI i søgefeltet. Herefter er det nemt at finde den rette side og downloade derfra. Man kan også bruge dette link: http://www.microsoft.com/NTWorkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp
Størrelse: 64 KB

X-Setup
Amerikansk program, som kan hentes fra www.xteq.com.
Størrelse: 3.73 MB

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-01-05 15:40

Jeg syntes du skal tage og lave HiJackThis på den..
instruktionerne finder du inde på www.arlet.dk den må være så fyldt med skidt og skrammel at selv Arlet kommer på over arbejde..
så burde du nok kører samtlige online scannere inde fra hans side..
hvordan du frigør mere kraft i den ved jeg ikke...

Junior...

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 12-01-05 15:42

Ellers ryd op i den! Fjern alt du ikke har brug for; som: Spil, musik og meget andet der fylder!

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 12-01-05 15:57

takker for de mange respons. Kørte en framentering+ scan disk for et par uger siden da vi var i studie gruppe sammen (det var der jeg fik ham overtalt til at jeg skulle ha den under kærlig behandling. Jeg er pt i gang med antivirus programmer og windows opdateringer (hold da kæft der er mange når man ikke har opdateret i 4 år)
jeg prøver nogle af de andre forslag i kommer med

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 12-01-05 16:00

Husk!, at det nok ikke er en god ide at hente windows service pack 2, fordi at den fylder god og vel 500 mb! eftersom det er en gammel computer med lidt plads!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 16:12

hmmm jeg ville køre fuld restore på den og fravælge alt der ligner noget man ikke vil have - nemlig spil osv -og så se at få maskinen opdateret - så er den jo som ny

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 12-01-05 17:22

@ internetnoerd.
Har lige checkket start menuer og der ligger jo ca 30 programmer og roder rundt i en sand blanding. Jeg vudere at han lige som dig kun har brug for firewall og antivirus, så kan jeg fjerne alle de andre flueben uden det har den store katastrofale efekt (læs: vil skidtet stadig starte ?) hvis bare det starter og kan bruge de noprmale windows funktioner så er alt vel.
Spybot fandt som i rigtig gættede en en ordentlig håndfuld af skrammel, det er væk nu.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 12-01-05 18:02

Er der nogle der ved om jeg kan fjerne alle programmer i start menuén uden at "ødelægge" windows ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 18:05

har du tænkt over hvor meget tid du bruger på det du laver ??????? Ville det ikke kunne betale sig at køre den restore ??????

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 12-01-05 18:09

garanteret, men hva er en restore? er jo lidt grøn her

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 18:12

genindlæsning - recovery - osv osv - der må da være disketter eller cd rom - hmm - den er jo rimelig gammel siger du - men genindstallere windows

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 18:13

NU er jeg sikker på at jeg er træt af at lave stavefejl - slåfejl -

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 12-01-05 18:14

hvad vil det gøre ved de filer han har ligende?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 18:22

slette alt ......... så hvis noget skal gemmes skal det lige over på diskette - cdrom osv

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 12-01-05 18:24

hhmmm ok, det kan jo godt være det er det der skal til, for det er sku et være bøvl det her

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 12-01-05 18:27

tjaaaaaah Nooben - alt i alt så er det både mere sikkert og PLONG så har pc´en det godt hvis den ellers ikke fejler noget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 18:29

ps hvis det er en gammmel compaq pressario så er det også en god ide at bestille nye restore disketter - og cd rom - nu ved jeg jo ikke hvor gammel den er - men for nogen få år tilbage var der fejl - så de fandt ud af at sende dem gratis til folk med lige de modeller

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 12-01-05 22:35

jeg havde selv engang en dell 600 latitude som kostede 19000 kr. da min far købte den og senere arvede jeg den!

Den havde 1 gb, og meget lidt ram! Den gjorde jeg det ved at jeg slettede Alle de programmer som jeg kunne!

Kørte en scanning med ad-awre (spyware kan gøre din computer langsom) og så brugte jeg dette program: http://www.hdtune.com/ og dette: http://www.panterasoft.com/ og kørte en defragmentering og en scandisk! Og så genstarte computeren!

Og det gik hurtigt! Men efter 10 års brug af dell latitude gik den i stå! DAMN! så jeg måtte investere i denne computer som jeg sidder og skriver fra! MEN BÆRBAR STYRE FOR VILDT! ( er bare en del dyre)

Godkendelse af svar
Fra : Nooben

Dato : 13-01-05 19:32

Tak for svaret miritdk. det blev lige det der reddet dagen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-05 13:38

lyder godt Nooben