/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Hvad er "fast søm"?
Fra : tsissa
Vist : 767 gange
200 point
Dato : 12-01-05 13:48

Jeg er i gang med en strikkeopskrift hvor der til sammensyningen af skuldersømmene skal bruges en "fast søm". Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad det er?? og hvordan jeg gør det???

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-01-05 14:12

i meget strik bruges det at sy et stykke bændel i sammensyningen, så den færdige søm ikke kan trække sig i brug.
...aase

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 12-01-05 14:14

Glemte at skrive at opskriften er fra Ingelise 11/03 - måske nogen har bladet og derfra kan hjælpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 14:15

Det er bare en måde at sy det sammen på, så sømmen ikke bliver elastisk, og evt. som aase skriver ved at sy et bændel med ind.

mvh dova

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 12-01-05 14:15

Bændel - syes det i, i hånden eller på maskine. Sættes det hele vejen i skulersømmen?? Er lidt ny i dette....

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 12-01-05 14:16

Jeg ved godt at det er en måde at sy det sammen på........ men HVORDAN????

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 12-01-05 15:29

det kan bedst syes i (bændlet) på maskine. det skal strække sig over hele skuldersømmen. held og lykke. åh ja, det ses mindst, hvis du syr i sømmen, du i forvejen har syet skuldersømmene i trøjen sammen med.
hilsen tpjevser

Kommentar
Fra : eln

Dato : 12-01-05 15:29

til tsissa
jeg syr altid først skuldersømmen normalt sammen derefter syr jeg et stykke fast bånd med små sting så tæt på den føste syning som det kan lade sig gøre
på vrangsiden af blusen selvfølgelig det betyder meget at det faste bånd har den længde som skuldersømmen skal have,man kan også sy båndet fast med symaskine hvis det er en bluse i stof syr jeg båndet på samtidig med at jeg syr skulderen sammen

mvh.eln

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-05 15:41

husk lige at måle ud, så de bliver ens - jaja, det har du selvfølgelig tænkt på.
en anden måde at gøre det på er at hækle stykkerne sammen, det giver også en fast kant. på samme måde, som når du hækler luftmasker.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-01-05 17:36

Fastmasker

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-01-05 17:58

luftmasker!

hvis sømmen skal se ud som den gør, når man sædvanligvis syr stykkerne sammen, hækler du luftmasker, nemlig.
på den anden måde med fastmasker, hækler du jo i yderkanten "rundt om" kanterne.
er du med nu, camillasmoster hanne?

det er godt med vågne kandu'er

Godkendelse af svar
Fra : tsissa

Dato : 12-01-05 18:08

Tak for svaret aasenissum.
Altså hækle med luftmasker - det kan jeg forholde mig til. Bange for at det andet med båndet bliver lidt for besværlig - ja jeg er altså ikke så velbevandret inden for dette. Er først rigtig begyndt at strikke her i vinter (eller hvad man kan kalde dette vejr...). Skal jeg bruge en bestemt størrelse hæklenål?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-01-05 19:22

tak for din bedømmelse.
str. kommer an på garnets tykkelse. men prøv dig frem. når du trækker garnet igennem, så pas på ikke at stramme alt for meget til, og afpas samtidig størrelsen (længden) af luftmaskerne. hvis du er meget usikker, så ri skidtet sammen først - brug en tråd i en afvigende farve. man kan næsten få maskerne på for- og bagstykke til at se ud, som om de er strikket i forlængelse af hinanden.
held og lykke, håber du bliver bidt af det med at strikke.
...aase

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-01-05 22:06

måske står størrelsen på banderolen?

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 13-01-05 23:54

du skal bruge hæklenålstørrelsen, der ligger 1 under de pinde du har strikket trøjen med.
hilsen tpjevser.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-08-09 01:27

Til aasedemaskernissum. Når man hækler skuldersømme sammen hedder der kædemasker. Luftmasker bruges til at slå masker op når man hækler, laver hæklede knaphuller og picotter. malmin