/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor er mit bakgear?
Fra : tlpgud
Vist : 877 gange
50 point
Dato : 12-01-05 13:43

Jeg har fået et problem med min fiat tempra, jeg kan ikke få den i bakgear men de andre gear virker udmærket, hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : mcbanana_club2

Dato : 12-01-05 13:47

prøv at presse ned på gear-stangen og prøv igen.. virker på nogle biler

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-01-05 13:52

Nu er det sådan at når du (i langt de fleste gearkasser) kobler dit bakgear ind, så er det "blot" en ekstra aksel med et tandhjul på som går i indgreb med dit 1. gear der herved kommer til at virke som bakgear, altså vender omløbsretningen på hovedgearakslen. Det kan så med 90% chance være denne aksel eller tandhjul som er defekt på en eller anden måde?
Det er ikke lige noget man som "lægmand" selv kan kontrollere...så en tur forbi dit FIAT værksted er nok det bedste råd....desværre!

Mvh
palle Jensen

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 12-01-05 14:07

I gamle dage da der var noget som hed FIAT 127, da kunne den gøre det samme, men det var kun en justering hvor gearforbindelserne går ind i gearkassen, - På disse var det lige under hjelmen, og ovenpå gearkassen, der var der mulighed for at justere,- ganske simpelt, - jeg kunne godt tænke mig at det måske var noget lignende stadigvæk.
God fornøjelse. MVH stilke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 14:08

Er der ikke et bakgear, eller kan du bare ikke få gearstangen i bakgearsposition??

Mange gange viser problemer med koblingen sig ved, at bilen ikke kan sættes i bakgear.

Men hvis gearet er helt væk, kan der være knækket et eller andet i forb. med geraskiftervælgerne , enten på gearkassen, eller de stangforbindelser der måske er uden for gearkassen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 12-01-05 17:01

Det kan være dine motorophæng der er trætte så forbindelsen til gearkassen derved bliver forrykket.
Jeg har ingen erfaringer med Tempra, men det er et almindeligt problem på Tipo.

Godkendelse af svar
Fra : tlpgud

Dato : 13-01-05 09:59

Tak for svaret BjarneD.