/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP- på formateret harddisk
Fra : pij
Vist : 449 gange
500 point
Dato : 12-01-05 13:16

Hvordan installerer jeg XP-pro på min computer.
-Jeg har formateret harddisken, da jeg havde hørt at XP cd'en kan bootes. Men det gør den ikke.
-CD-rom drevet lyser når computeren tændes.
-Hvis jeg bruger startdiskette, kan jeg kun komme i kontakt med a: drevet.
-Jeg kan godt finde ud af at ændre indstillinger i BIOS'en.
Jeg har brug for en let forståelig forklaring, da jeg ikke er super-haj.

Hvem kan hjælpe?
PIJ

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 12-01-05 13:21

du skal sætte maskinen til at starte op på cd drevet inde i bios . bagefter skal du slukke maskinen med xp cd-en i cd drevet , og så starte op igen så booter den op på den

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 12-01-05 13:36

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp. (www.bootdisk.com)
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 12-01-05 14:30

du kan også hvis du du har 2 hd.så kopirer xp over på den anden hd,og inst.der fra,du skal bare finde winnt32.exe,doubbelt klik på den,og så kører det,og det er hurtigere

Kommentar
Fra : briani

Dato : 12-01-05 16:59

Hejsa

Formattering / Installering / Repair af Windows XP

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Denne gode side
Er lavet af kandubrugeren catbody

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 12-01-05 17:03

Tillæg

På overstående links er der også links til hvor du kan hente

Startdisketter / Bootdiske til Windows XP

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#bootdiske

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 12-01-05 17:10

vil lige høre om hvor stor er din harddisk? og hvilket styresystem havde du før?
hvis du kan boote på A-drevet og ikke kan se dit CD-rom drev eller harddisk er der noget galt, forsøg at skrive
C:\ (tryk enter) og der efter dir (tryk enter) hvis du kan se din harddisk vil den skrive hvor stor den er.

Accepteret svar
Fra : gril

Modtaget 500 point
Dato : 12-01-05 17:35

Nede i bunden kan du finde 6 boot disketter til xp pro vis du ikke kan boote
fra cd drevet men det kan man fra de fleste nyere pc'er
ellers>

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstaller xp?/FORMAT)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

7)XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471 c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-495 5-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Kommentar
Fra : petura

Dato : 12-01-05 17:59

til frederikshavn .
er det ikke nok hvis man har delt harddisken op i 2 drev ligger xp på det ene drev og så starter fra en boot cd der kan læse nfts

Kommentar
Fra : petura

Dato : 12-01-05 18:26

sorry jeg mener NTFS

Godkendelse af svar
Fra : pij

Dato : 14-01-05 00:42

Tak for svaret gril.