/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lambdasonde??
Fra : rover600_valby
Vist : 1371 gange
50 point
Dato : 12-01-05 12:08

Hej med Jer. på min motor (Rover 600) er der to følere, den ene er lambdasonden, men hvad er dens funktion???
Der sidder endnu en føler tæt på og hvad hedder den , og hvad er dens funktion??
Er der nogen der kan svare på de to spørgsmål???

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 12-01-05 12:24

ilt indholdet i udstødningen måler lambdasonden

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-01-05 18:39

Du har nok 2 lambdasonder en før og en efter katalysatoren. Det er en del biler der har det i dag.
alimak

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 13-01-05 19:08

Som kpm10 siger: Ilt-indholdet, eller rettere co2. Den sender målingerne videre til motorens ECU, (computer) som beregner hvor meget brændstof motoren præcist har behov for, i fht. en mængde andre mulinger, som fx motor temp., luft temp. omdrejninger, tændingsforskydning osv.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 14-01-05 07:50

Kunne det så være muligt at det er den der kan være årsagen til at den godt kan gå ud når det omkring frysepunktet, for når jeg starter og køre få hundrede meter og kobler ud, så er det som om den ikke får nok at leve af, og så går den ud, der har jeg hørt at det kunne være lambdasonden som ikke fortæller at motoren er kold, eller noget i den stil....
Eller hvad???

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 14-01-05 13:28

Nej, det er sansynligvis en temperaturføler på motoren. Få et værksted til at lave en elektronisk diagnose på motoren, så får du at vide, hvad der galt.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 14-01-05 13:30

DET ER MÅSKE DEN ANDEN FØLER DER SIDDER TÆT PÅ LAMDASONDEN PÅ MOTOREN??? BARE SÅ JEG VED DET???

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 14-01-05 15:12

Nej, den føler der måler temperaturen på motoren sidder i motorblokken, og kan godt være den samme som bruges til instrumentbordet. Det er det bare ikke altid, der kan godt være to.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 14-01-05 15:17

Motoren vil sansynligvis gå på nødprogram, når lambda-sonden ikke virker, og der vil lyse en lampe i instrumentbordet. Så nej, det er sansynligvis ikke den. Prøv med den med diagnostikket på et værksted, så får du præcis besked. Det er lidt dyrt at prøve sig frem ved at bytte dele ud

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 14-01-05 15:26

JA DET ER RIGTIGT JEG HAR BARE IKKE VÆRET HELT TILFREDS MED ROVER VÆRKSTEDET.. JEG HAR LIGE VÆRET UDE OG SE PÅ MOTOREN OG DER SIDDER EN FØLER PÅ MOTORBLOKKEN DEN ER LIDT MINDRE END "LAMDASONDEN" HVOR DEN ANDEN ENDE AF FØLER-LEDNINGEN CA. 20 CM. ENDER VED SIDDEN AF MOTORBLOKKEN HVOR DER OGSÅ LØBER KØLERVÆSKE IGENNEM, MEN DET ER LIGE SON EN VANDPUMBE, MEN ER DET IKKE KUN STØRRELS MESSIGT...
KAN DET VÆRE DEN???? LIDT INDVIKLET MEN HÅBER DU KAN FORSTÅ DET...

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 14-01-05 17:07

Jo, det kan det godt være. Nu kan det godt være en af de rover-modeller, der har en del til fælles med Honda, men det er jeg ikke så stiv ud i. Men det kan vel undersøges? ? ?. Hvis du er utilfreds, er det da en mulighed med et sådant værksted.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-01-05 18:21

Du trænger ikke køre til Rover værksted for og få taget en elektronisk diagnose. Mange ikke mærkeværksteder har diagnoseudstyr i dag.De er også biligere.
alimak