/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Vandet er for varmt
Fra : kejap
Vist : 1976 gange
100 point
Dato : 20-08-02 21:37

Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er det ikke?
jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det. Er der andre gode ideer ?

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 20-08-02 21:54

Ja, dæk eventuelt væggen, bag ved akvariet til, med noget staniol, det er som bekendt ikke varmeledende.

Prøv måske at lade amaturet været slukket et par dage eller lad det stå åbent og læg noget over hullet.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 22:07

Hvis fiskene ser ud til at trives, må temperaturen være ok - og trives fiskene ikke, må du have installeret et kølelegeme af en eller anden art.

Under alle omstændigheder synes jeg, du skal forelægge problemet for din dyrehandler.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 20-08-02 22:30

jeg havde akvarie for mange år siden, og under en hedebølge i 94 ringede jeg til min Akvariefisk forhandler og han sagde jeg skulle putte isterninger i *SS* ( seriøst ) indtil temperaturen er som den ønskes.
havde godtnok ikke cichlider, men andre akvariefisk ( scalarer, neonfisk, Black Molly etc etc. ) men det samme tip kan vel bruges når det drejer sig om cichlider.....

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 20-08-02 22:44

Åbn armaturet efter at du har dækket til med noget tyndt net (tyl fra en stof-forretning f.eks.)
Jeg har selv haft problemer med en Japansk Kampfisk der gik på land!

Bye
Gennie

Accepteret svar
Fra : kpm10

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-02 08:04

Hej

cichlider har det bedst omkring de 27-28 grader, så det er lidt for høj en temp, men så længe fiskene er aktive behøves det ikke at betyde noget, men hvis du vil sænke tempen skal du være opmærksom på om akvariet står i sol lys og hvor varmt der i det hele taget er i det rum det står i!

Kommentar
Fra : krakemut

Dato : 21-08-02 13:03

Jeg skifter vandet jævnligt (2 gange om ugen) efter jeg skiftet ca. 25% med kun koldt vand, er temp. faldet 3-4 grader.
Jeg har prøvet med en frosset 1.5 L flaske med temp. faldt ikke synligt. Det skal lige siges jeg har et 530L.

(Mine ansistrus maller + diamant tetra yngler godt når de får et temp. fald. jeg har fået 10-20 overlevende unger i akv gennem sommeren, det er da ok!)

de køle systemer der er på markedet stater ved 5000,- og op, så jeg har valgt at skifte vandet.
Mvh Jeppe

Kommentar
Fra : krakemut

Dato : 21-08-02 13:04

Jeg skifter vandet jævnligt (2 gange om ugen) efter jeg skiftet ca. 25% med kun koldt vand, er temp. faldet 3-4 grader.
pas på fiskene ikke svømmer ind i den kolde stråle, det kan have fatale følger!!!

Jeg har prøvet med en frosset 1.5 L flaske med temp. faldt ikke synligt. Det skal lige siges jeg har et 530L.

(Mine ansistrus maller + diamant tetra yngler godt når de får et temp. fald. jeg har fået 10-20 overlevende unger i akv gennem sommeren, det er da ok!)

de køle systemer der er på markedet stater ved 5000,- og op, så jeg har valgt at skifte vandet.
Mvh Jeppe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 10:29

> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?

Hvad med at skifte 30-40 % af vandet til noget der er koldere og regulere
temperaturen på denne måde?

Lene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 11:00

"kejap" <kejap.news@kandu.dk> wrote in message news:<kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk>...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?

Ved ikke om den er god, men jeg overvejede at købe nogle
peltier(elektriske køleelementer) og fastsætte dem på pumpe, slange
eller måske direkte på akvariet.
Læs lidt her http://www.peltier-info.com
Her sælges de bla. i England.
http://www.bullnet.co.uk/shops/test/peltier.htm

mvh
Christian H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 11:14

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> skrev i en meddelelse
news:3d635cbd$0$27690$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> > det ikke?
> > jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> > ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> > at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> > Er der andre gode ideer ?
>
> Hvad med at skifte 30-40 % af vandet til noget der er koldere og regulere
> temperaturen på denne måde?
>
> Lene
>
Hej Lene

For mig lyder det meget vovet det du foreslår.
Nu kender jeg ikke specielt Malawi ciklider, men hvis man taler om
selskabsakvarium generelt med Neon, Zebra, mollyer m.m. så er det den rene
vanvid, idet det vil give anledning til forkølelsespletter (hvide pletter).
En temperaturændring så drastisk må slet ikke finde sted.

Hilsen
Jørgen

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 21-08-02 15:35

Hej alle sammen. Tak for alle kommentarene. Jeg har nu åbnet lampen, når jeg er i nærheden af akvariet. og satser på at fiskene bliver i akvariet. Over akvariet har vi sat en stor 5 vinget blæser 120 cm i diameter, købt i OBS for ca 350 kr. Det har nu kørt i ca 2 timer og tempraturen er faldet 0,2 grader i middagsvarmen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 12:43

"Lene Sørensen" skrev i en meddelelse
> > Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> > det ikke?
>

Hvorfor ?

Det er tropiske fisk, så de kan nok klare lidt varme....

Hvis de ikke ligefrem ser ud til at trives dårligt, så er der
vist ingen grund til at spekulere på det !

Jeg har ikke noget specielt kendskab til chiclider, men i mit
selskabsakvarie, der trives de fint selvom temperaturen kommer
op omkring de 30 grader en gang imellem.

> Hvad med at skifte 30-40 % af vandet til noget der er koldere og regulere
> temperaturen på denne måde?
>

Hvis du gør det på en gang, så vil du nok slå dem ihjel med kuldeshocket ?

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men news indlæg bør normalt besvares i gruppen !

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 13:15

Hvad er det der varmer dit vand så meget op, er det temperaturen i det rum
akvariet står, eller lys og pump.
Hvis det er rum temperaturen som varmer vandet op, bliver du nød til at
lukke af for sollys til rummet, og lade være med at lukke den varme luft ind
ude fra, ja, det lyder måske lidt underligt, men hvis vinduer og døre bliver
holdt lukket, kan du faktisk have en lavere temperatur inden for, end uden
for, og så vente med at lufte ud til du kan mærke der er koldere uden for.

Den med at lukke helt op for amaturet, vil jeg nok heller ikke bruge, hvis
dine fisk er lidt vilde, men du må da kunne sætte noget i klemme, så det
bliver løftet en smule, og du derved kan få en lidt stører
overfladefordampning, og af den vej måske sænke temperaturen.

Håber du og dine fisk overlever varmen.

--
Mvh
Leo Vaeversted
http://www.vaeversted.nu
http://www.ruhnstet.dk
http://www.hobbylink.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 16:18

"Christian H" <ch@gimp.dk> wrote in message
news:ae816435.0208210159.fe1a631@posting.google.com...
> "kejap" <kejap.news@kandu.dk> wrote in message
news:<kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk>...
> > Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> > det ikke?
> > jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> > ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> > at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> > Er der andre gode ideer ?
>
> Ved ikke om den er god, men jeg overvejede at købe nogle
> peltier(elektriske køleelementer) og fastsætte dem på pumpe, slange
> eller måske direkte på akvariet.
> Læs lidt her http://www.peltier-info.com
> Her sælges de bla. i England.
> http://www.bullnet.co.uk/shops/test/peltier.htm

I teorien er ideen meget god.

Desværre skal der en stor mængde peltier elementer til for at sænke
temperaturen i et 660 liter nævneværdigt.
Og de bruger extremt meget effekt, så det bliver MEGET dyrt.

--
Med venlig hilsen
Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Dyk på Seattle i Kristianssand den 19-20 September

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 20:36

"kejap" <kejap.news@kandu.dk> wrote in message news:<kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk>...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?

Jeg har selv haft lidt overophedningsproblemer her i sommervarmen. Når
temperaturen er under 22 grader i stuen har jeg aldrig problemer, men
i den varme sommer vi har i år, har vi tit 25-28 grader i stuen.

Som planteakvarist er det vanskeligt at skære ned på lysmængden uden
at invitere problemer indenfor i sit akvarium. Og når 4-x rør båler
ned på kummen i et rum, der i forvejen er 26 grader varmt, skal der jo
blive varmt dernede...

Jeg har selv løst det ved at have en lille blæser kørende, som leder
det fordampede vand væk fra overfladen. Det er en effektiv (og billig)
køleteknik...

Peltier-køling gætter jeg på er en rimelig dyr måde at gøre det på, og
det kunne også gå hen at blive vanskeligt at styre...

Good luck.

hej fra

Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 20:47

Man kan godt høre at de fleste andre der har skrevet noget i denne tråd,
ikke ved noget om cichlider.

Du kan roligt hælde kold vand i hovedet på dem éngang hver 3 eller 4 dag.
Dog max et 33% vandskifte. De skal helst ikke holdes over 26C, og hvis du
holder dem på 24C - 25C er de ikke nær så vilde som ved for eks. 28C.

Når du sænker temperaturen, mon ikke slåsseriet daler samtidig? Desuden tror
jeg dine fisk vil vise deres farver meget mere lige efter et dejlig køligt
vandskifte. Nyt frisk vand, skader dem i hvert fald næppe. Tværtom.

--

Venligst,
Thomas Schreiber
-
www.stall.dk

"kejap" <kejap.news@kandu.dk> wrote in message
news:kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 22:47

> Du kan roligt hælde kold vand i hovedet på dem éngang hver 3 eller 4 dag.
> Dog max et 33% vandskifte. De skal helst ikke holdes over 26C, og hvis du
> holder dem på 24C - 25C er de ikke nær så vilde som ved for eks. 28C.

Mit kører i øjeblikket på lidt over 28 grader og de har gode farver

> Når du sænker temperaturen, mon ikke slåsseriet daler samtidig? Desuden
tror
> jeg dine fisk vil vise deres farver meget mere lige efter et dejlig køligt
> vandskifte. Nyt frisk vand, skader dem i hvert fald næppe. Tværtom.

Jeg skifter et par spande hver dag bare for at holde graderne lidt nede....

Venligst

Lasse
www.cichlids.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-08-02 22:52

Hej

Jeg bruger en ventilator af typen på stativ som så blæser hen over min
overflade, du kan evt gøre det når du er i nærheden hvis du er bange for de
springer op.
Du kan faktisk rykke en 5-6 grader af temmelig hurtigt, jeg bruger det på
mit saltvandsakvarie

Mvh
Martin
webmaster
www.reefers.dk

"kejap" <kejap.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-08-02 13:56

Nu tænker jeg ikke på farverne i forhold til temp., men i forhold til frisk
vand. Når du sænker temp. fra 28C til 25C, er fiskene ikke nær så
vilde/agressive...

God ide med at skifte en spand eller 2 om dagen. Ville selv gøre det samme i
denne hede.

--

Venligst,
Thomas Schreiber
-
www.stall.dk

"Lasse Christiansen" <lassec@email.dk> wrote in message
news:ak3lvd$1kdd$1@news.cybercity.dk...
> > Du kan roligt hælde kold vand i hovedet på dem éngang hver 3 eller 4
dag.
> > Dog max et 33% vandskifte. De skal helst ikke holdes over 26C, og hvis
du
> > holder dem på 24C - 25C er de ikke nær så vilde som ved for eks. 28C.
>
> Mit kører i øjeblikket på lidt over 28 grader og de har gode farver
>
> > Når du sænker temperaturen, mon ikke slåsseriet daler samtidig? Desuden
> tror
> > jeg dine fisk vil vise deres farver meget mere lige efter et dejlig
køligt
> > vandskifte. Nyt frisk vand, skader dem i hvert fald næppe. Tværtom.
>
> Jeg skifter et par spande hver dag bare for at holde graderne lidt
nede....
>
> Venligst
>
> Lasse
> www.cichlids.dk
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-08-02 20:18

"kejap" <kejap.news@kandu.dk> wrote in message
news:kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?

Jeg gør som der er andre der har foreslået i denne tråd, men nu skal man
også huske på at jo større akvarium jo længere tid tager det for vandet at
ændre temperatur.

Jeg undlader at tænde mit lysarmatur i mit 325 L og derved holder
temperaturen sig på ca. 26,5 grader. Lyset i stuem fra vinduet er nok til at
holde gang i algeproduktionen. Hvis temperaturen kommer for højt op
alligevel åbner jeg den bagerste låge og lader en bordventilator blæse i
akvariets længderetning. Derved kan jeg sænke temperaturen ca. 2 grader på
omkring 2 til 3 timer.

Jeg laver et stort vandskift én gang om ugen på ca. 30%, Derved kommer
temperaturen ned på 24 grader.

Det skal siges at jeg også har ciklider, nemlig Tropheus.

Vi kan trøste os med at det snart er efterår og så har vi ikke de problemer.

Mvh
Nikolaj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-08-02 14:53

Jeg fryser vand i store fryseposer og lader det flyde i overfladen, de kan
lide det for de går op til isen, det varer bare ikke længe før det er tøet
op.
mvh Inga
"Christian H" <ch@gimp.dk> skrev i en meddelelse
news:ae816435.0208210159.fe1a631@posting.google.com...
> "kejap" <kejap.news@kandu.dk> wrote in message
news:<kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk>...
> > Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> > det ikke?
> > jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> > ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> > at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> > Er der andre gode ideer ?
>
> Ved ikke om den er god, men jeg overvejede at købe nogle
> peltier(elektriske køleelementer) og fastsætte dem på pumpe, slange
> eller måske direkte på akvariet.
> Læs lidt her http://www.peltier-info.com
> Her sælges de bla. i England.
> http://www.bullnet.co.uk/shops/test/peltier.htm
>
> mvh
> Christian H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 21:27

Hejsa
Har selv et 660L, også med Malawi,,jeg skifter da bare noget af vandet,
10-20 eller 30 %,,, betyder intet, så kommer jeg lidt "fransk
middelhavssalt" i også, i år har det ikke været på 30 grader, men var det
sidste år, og de lever da endnu. *SSSS*

mvh
Stefan
"kejap" <kejap.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 09:21

"Nikolaj" <nikolaj@jalokin.dk> writes:

> Vi kan trøste os med at det snart er efterår og så har vi ikke de problemer.

Nej, så bliver vi nok nødt til at bytte med en stor varme eller
el-regning :(

/Esben
--
ZenCrafters: Total Enlightenment in about an hour.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 18:59

Hej.

Jeg har læst diverse forslag til hvordan du kan sænke temp. i akvariet, og
vil lige komme med et lille forslag.

Som du skriver så er du ikke så meget for at åbne armaturet pga., at fiskene
kan springe op, hvad med at smutte en tur ned i det lokale byggemarked og
købe noget fintmasket voliere hegn som kan lægges dobbelt 2 eller 3 gange så
maskerne bliver meget fine, så fiskene ikke kan springe op.

det kan godt være at det ikke ser så smart ud, men hvis det virker og du kan
få luftet vandet så temp. falder så er det vel udmærket og du skal vel ikke
udlufte hele dagen .

Hilsen Fisken

"kejap" <kejap.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:kMw89.8629$ww6.1315169@news010.worldonline.dk...
> Vandet er for varmt ? 30 grader til Malawi cichlider er da for varmt. Er
> det ikke?
> jeg har et 660 liters akvarie med heldækkende amatur, hvor lyset i den
> ene halvdel er slukket. Der er ingen varmelegme. der er blevet sagt før
> at man kan åbne amaturet, men fiskene slås for meget til at jeg tør det.
> Er der andre gode ideer ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>