/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Rockford Fosgate bilhøjtalere
Fra : Jesperkg
Vist : 358 gange
50 point
Dato : 11-01-05 23:19

Jeg skal have købt mig et par højtalere til min nye bil, men er i tvivl om hvilke jeg skal vælge.
Jeg har tænkt på enten:
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=387&kategori=4&maerke=7
eller:
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=397&kategori=4&maerke=7

Ved i om de er gode, eller er der nogle andre i samme prisklasse som i kan anbefale?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-05 00:44

Der kunne skrives en masse mere end jeg gør her, men jeg skriver kun lige kort for at give det bedste overblik.
Når jeg skal kigge på højttalere og specielt til bilen, kigger jeg på hvilken frekvensområde de spiller i.
FRC4269'erne spiller i området 40-22000 Hz.
T1692C'erne spiller i området 50-22000 Hz.
Den lave værdi fortælle hvor dyb en tone de kan spille med, det er for mig meget vigtig, da jeg synes det giver mig den bedste lyd og kapacitet når jeg ikke spiller vildt højt.
Så er der jo også Watt'ene, men de fortæller mest om hvor meget nakkehår du skal have i panden, altså hvor højt du vil spille. Her vil jeg dog sige at det er din forstærker/radio der har den langt største betydning, dog kan man som hovedregel sige, at Forstærker/radioens ikke må overstige højttalernes kapacitet. (watt tal).
Jeg tror det er en udemærket højttaler du har fundet der, men jeg vil dog foreslå en PAS DECADE T595 i stedet. Den er overlegen i alle henseender, og koster det samme.
Den købes her:
http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=189&pk=
Held og lykke. Husk at få dig en god radio også, det betyder mindst lige så meget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 09:56

Glem alt om Watt'ene. I Car-Fi sammenhæng er det kun løgn, løgn og meget løgn. Mere interessant er enhedernes følsomhed. En normalt god head-unit, der iflg levererandøren er på f. eks. 4 x 40 eller sågar 4 x 50W, yder for det meste max 4 x 12W. Dvs du har ved anvendelse af en normal headunit slet slet ikke effekter til rådighed, der yder noget nævneværdig farligt. Derfor er følsomheden en vigtig parameter. Højest mulige db-tal ved 1W i enten 1/2 meter eller i 1 meter. Husk at være sikker på det er i samme afstand hvis du sammenligner.

Det lyttemæssige kan du ikke læse ud af nogle data. En ligeledes meget vigtig parameter er højttalerens faseforløb og impendansgang. Er disse ikke rare, vil headsettet ikke yde sit optimale, selvom højttaleren måske har en finere frekvensgang. Om enheden rækker til 40 hz eller 50 hz vil almindeligvis være bimlende ligegyldigt. Oplevelsen af bas er fint tilstede hvis du har et tåleligt output ved 70 - 80 hz. Regulær subbas er da fedt, men det kræver en anderledes installation.

Iøvrigt ser private's forslag lækkert ud. Og meget vigtigt +4 - 5dB i virkningsgrad. Dvs den spiller væsentlig højere med samme input som Fosgaterne. Watt'ene er uden tvivl noget bavl. Antagelig vil der gå ild i så lille en svingspole, hvis den skulle håndtere mellem 300 og 600 W. Men det ligner en bette fed enhed, og prisen er jo fin.

Kommentar
Fra : Jesperkg

Dato : 12-01-05 13:18

Jeg har tænkt på at min cd-afspiller skal være en Rockford Fosgate 9220, jeg har hørt den spille i en butik, og den lyder virkelig godt.

Men hvilke af de to højttalere vil i anbefale, hvis jeg skal have en af dem?
(http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=387&kategori=4&ma erke=7)
(http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=397&kategori=4&ma erke=7)

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-05 13:30
Kommentar
Fra : Jesperkg

Dato : 12-01-05 13:55

okay, tror også det bliver dem jeg køber..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 14:09

Jeg ville entydigt vælge http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=189&pk=

Iflg data'erne skal den spille 5db højere ved samme input som Fosgate'en. Og det er dæleme noget der er til at forstå.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-05 14:16

LOL. Point taken. :)
Det ville jeg da også helt klart, men den mulighed blev jo udelukket i det sidste spørgemål.
Synes også selv jeg havde fundet en rigtig god højttaler til prisen, men jeg fornemmer at Jesperkg vil have Rockford Fosgate, og ud fra det valg ville jeg tage FRC4269

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-01-05 14:17

LOL. Point taken. :)
Det ville jeg da også helt klart, men den mulighed blev jo udelukket i det sidste spørgemål.
Synes også selv jeg havde fundet en rigtig god højttaler til prisen, men jeg fornemmer at Jesperkg vil have Rockford Fosgate, og ud fra det valg ville jeg tage FRC4269.
Hvis du bor i nærheden af en C.A.R. Sound Butik, så smut da lige ned og få øre for sagen.
Du finder dem her: http://dev5.sites.dk/side.asp?navn=carsound%2Edk+%2D+Menu+%2D+Butikker

Kommentar
Fra : Jesperkg

Dato : 13-01-05 14:40

det kunne da godt være at jeg skulle køre ud og kigge på dem, C.A.R. Sound ligger ikke så langt herfra.
Jeg vil lige overveje det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-05 14:51

Giv lige en melding om hvod'den de lyder!