/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Opsætning af hjemme-server
Fra : bovsov
Vist : 4912 gange
20 point
Dato : 20-08-02 19:45

hejsa..

Jeg er har lige anskaffet mig en helt almindelig server, som skal fungere som web-server, mail-server, ftp-server. Men jeg vil også gerne bruge den som Hjemme-server (ved ikke hvad det hedder på computersprog) Så at jeg kan logge mig ind på den, når jeg er på mit LAN netværk, så at jeg faktisk kan bruge den som harddisk. Det er intet problev at gå ind i "Andre computere", og gå den vej ind på den. Men jeg vil gerne have at den er inde i "Denne computer" Og at man skal skrive en bestemt kode når man logger ind i Windows, fordi at der er flere computere på mit netværk, som jeg ikke ønsker at dele mine ting med.. Kan det lade sig gøre

På forhånd tak..

Rasmus

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 20-08-02 23:56

Hej Bovsov.

Hvis du har installeret windows 2000 el NT ?? Hvis du har det, så har du en server på dit lan som du også kan bruge. Hvis du går ind i start/programmer/administative værktøjer/ user for domæne kan du oprette eks. antal brugere med de rettigheder, som du vil give dem. Det kan være fuld kontrol, læse rettighed, skrive rettighed el. slet ingen rettigheder.
Og så er det en god idé, at ændre password på den indbyggede guest bruger til et password, som du selv laver og gemmer et godt sted. Det samme gælder for administrator profilen. Når du har gjort dette og f.eks. har oprettet en bruger, som hedder 1 i det domæne du har oprettet kan du med en simpel batfil få tildelt diskområder på din server hvor kun du har adgang. Disse områder vil være tilgængelige for dig uanset hvilken computer du logger på med. Det lyder indviklet men er ganske ligetil hvis man har prøvet det en to tre gange. Jeg vil gerne hjælpe dig via telefon hvis du har problemer. Vi har selv et lille netværk bestående af 3 NT 4 servere, 1 Windows 2000 server og 4-5 arbejdsstationer.

Mvh. Kristines

Accepteret svar
Fra : Kristines

Modtaget 20 point
Dato : 20-08-02 23:58

Hej Bovsov. ( det var jo egentlig et svar og ikke en kommentar ) *G*

Hvis du har installeret windows 2000 el NT ?? Hvis du har det, så har du en server på dit lan som du også kan bruge. Hvis du går ind i start/programmer/administative værktøjer/ user for domæne kan du oprette eks. antal brugere med de rettigheder, som du vil give dem. Det kan være fuld kontrol, læse rettighed, skrive rettighed el. slet ingen rettigheder.
Og så er det en god idé, at ændre password på den indbyggede guest bruger til et password, som du selv laver og gemmer et godt sted. Det samme gælder for administrator profilen. Når du har gjort dette og f.eks. har oprettet en bruger, som hedder 1 i det domæne du har oprettet kan du med en simpel batfil få tildelt diskområder på din server hvor kun du har adgang. Disse områder vil være tilgængelige for dig uanset hvilken computer du logger på med. Det lyder indviklet men er ganske ligetil hvis man har prøvet det en to tre gange. Jeg vil gerne hjælpe dig via telefon hvis du har problemer. Vi har selv et lille netværk bestående af 3 NT 4 servere, 1 Windows 2000 server og 4-5 arbejdsstationer.

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : gromit

Dato : 21-08-02 15:05

Hvis du vil have sharen til at fremstå i denne computer kan du åbne stifinderen og vælge funktioner -> opret forbindelse til netværksdrev.
Derefter bliver du guidet resten af vejen.

Gromit

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 21-08-02 18:06

Jeg glemte hvis at sige at det er en 133 mhz der er server, og derfor kan man ikke installere NT eller 2000. Jeg kører win 98 SE. Er der andre måder at gøre det på?? Eller er der nødvendigt at have en NT eller 2000 server??

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 21-08-02 23:35

Hej igen bovsov.

Det er rigtigt nok det gromit skrev, du skal så bare lige huske, at du absolut ingen sikkerhed har og ikke har mulighed for at lave mapper - filer, som kun du kan se !! Der er ingen sikkerhed i win98.

Du kan sagtens installere en NT 4 på en 133 MHz maskine. En NT 4 kræver en 486 DX 66 MHz processor, min. 48 MB Ram og 250 MB Harddisk plads. Vi har selv haft en NT 4 kørende på en AMD K5 133 MHZ med 64 MB Ram og en 6 GB Harddisk og det fungerede fint. Fordelen ved, at installere en NT 4 er, at du kan oprette brugere og brugergrupper, samt hvis du kører dit dataområde op med NTFS så vil du kunne sætte adgangskontrol/sikkerhed på katalog og filniveau.

Enhver kan omgå sikkerheden på en win98 ved, at bruge ESC knappen !!!!!! Det er muligt, at nogle password på Internetforbindelse ikke vil være, at finde, men alle filer og mapper vil være tilgængelige på maskinen.

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 21-08-02 23:37

Hej igen bovsov.

Det er rigtigt nok det gromit skrev, du skal så bare lige huske, at du absolut ingen sikkerhed har og ikke har mulighed for at lave mapper - filer, som kun du kan se !! Der er ingen sikkerhed i win98.

Du kan sagtens installere en NT 4 på en 133 MHz maskine. En NT 4 kræver en 486 DX 66 MHz processor, min. 48 MB Ram og 250 MB Harddisk plads. Vi har selv haft en NT 4 kørende på en AMD K5 133 MHZ med 64 MB Ram og en 6 GB Harddisk og det fungerede fint. Fordelen ved, at installere en NT 4 er, at du kan oprette brugere og brugergrupper, samt hvis du kører dit dataområde op med NTFS så vil du kunne sætte adgangskontrol/sikkerhed på katalog og filniveau.

Enhver kan omgå sikkerheden på en win98 ved, at bruge ESC knappen !!!!!! Det er muligt, at nogle password på Internetforbindelse ikke vil være, at finde, men alle filer og mapper vil være tilgængelige på maskinen.

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 00:10

Hej Bovsov,

jeg vil bakke op om det Kristines har skrevet... du sku' godt ku' ha' en NT server kørende på en 133 Mhz, jeg har haft en NT server kørende på en 100 Mhz med kun 32 mb ram...

faktisk så kørte Win NT serveren noget hurtigere og bedre på den maskine, end Win 98 SE gjorde da den var installeret på den...

men hvis du vil ha' sikkerhed som du skriver, er det NT du ska' bruge og ikke Win 98...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 00:32

Hej Bovsov,

jeg glemte helt at der også er en anden mulighed... du ka' f.eks. også bruge Linux som Server, f.eks. Red Hat 7.1 kører ihvertfald ok på en 133 Mhz... men det ka' selvfølgelig være noget mere bøvlet at sætte op og konfigurere, men det er da absolut et alternativ til Windows, desuden ka' du med samba (en slags Windows Workgroups bare for Linux) få dine Windows maskiner til at funke i samarbejde med din Linux server...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 22-08-02 13:18

Tak for alle svarene!!

Jeg vil høre om win 2000 er ligeså godt som NT.. Jeg har nemlig 2000 på cd-rom, og så er jeg fri for at invistere i NT..

Rasmus

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 14:41

Hej Rasmus,

tja... jeg vil nu mene at Win 2000 er en del bedre en NT... og hvis du ikke har NT vil det nok være lidt træls at gå ud at investere i et "Dødt" produkt... hvorfor jeg siger "Dødt" er fordi Microsoft har erklæret den for død, og er påbegyndt nedtrapping af Support, jeg mener også den sidste Service pack er udkommet til NT idet der ikke kommer flere...

men hvis du ska' ha' din 133 Mhz til at fungere som Server, er Win 2000 nok ikke lige styresystemet du ska' bruge, jeg tvivler ret kraftigt på du overhovedet ka' få den til at kører ordenligt på den... men du ka' jo prøve...

ellers vil jeg foreslå dig Linux det er "Gratis"

der er her et godt dansk sted med hjælp til Linux... -->
http://www.sslug.dk/
hvor de har en del "bøger" online, samt disse også ka' downloades og læses offline... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/

og her ka' du bl.a. se hvor du ka' downloade Linux, i form af Mandrake, Red Hat eller SuSe... -->
http://linuxshoppen.dk/download.php

mht. til Red Hat er de bl.a. ISO filer, dvs. at det er et "billede" af en CD-rom...

du ka' så evt. på denne side downloade et program der hedder "Deamon Tools"... -->
http://www.daemon-tools.org/downloads.htm
programmet funker på den måde at det simulere et eller flere CD-rom drev, (den nyeste version ka' også simulere DVD-drev), og derved ka' du læse din ISO fil/ CD rom billede ind i Deamon Tools så det bliver opfattet som en CD-rom, herefter indlæsningen ka' du så med dit brænder program lave en CD til Cd brænding...
en manual til programmet ka' findes her... -->
http://www.daemon-tools.org/daemon.htm

eller denne artikel som også er blevet postet i et andet indlæg... "Få egen billig server via ADSL"... -->
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500
hvor de bl.a. også har lidt mere om programmet/serveren i denne artikkel... "Gratis alt-i-en server til små og mellemstore"... -->
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2677&SegmentID=6849

men du ka' bruge Linux som server til dine Windows maskiner, det ka' godt kræve lidt extra arbejde og virke lidt mere besværligt... men det er gratis også ka' du beholde din 133 Mhz som server, istedet for at investere i NT eller en ny computer...

men hvis du vil bruge Win 2000 som server, vil jeg nok hellere anbefale dig at købe en billig 400 Mhz maskine til formålet...

men det er som sagt kun forslag... nu ved jeg ikke lige hvilke krav og behov du ellers har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 23-08-02 00:59

Hej Rasmus !

En win 2000 får du aldrig nogensinde til, at køre på en 133 MHZ. Den kræver en Pentium III og mindst 400 MHz og mindst 1 GB plads.

Linux kan jeg ikke sige noget om, da jeg intet kender til Linux.

I vores øjne er NT stadig mere stabilt og mere driftsikkert end win 2000 er for den er meget ustabil. Det er i hvert fald vores erfaringer !

Men held og lykke med det hvad end du vælger.
Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-08-02 20:59

> Jeg er har lige anskaffet mig en helt almindelig server, som skal
> fungere som web-server, mail-server, ftp-server. Men jeg vil også gerne
> bruge den som Hjemme-server (ved ikke hvad det hedder på computersprog)
> Så at jeg kan logge mig ind på den, når jeg er på mit LAN netværk, så at
> jeg faktisk kan bruge den som harddisk. Det er intet problev at gå ind i
> "Andre computere", og gå den vej ind på den. Men jeg vil gerne have at
> den er inde i "Denne computer" Og at man skal skrive en bestemt kode når
> man logger ind i Windows, fordi at der er flere computere på mit
> netværk, som jeg ikke ønsker at dele mine ting med.. Kan det lade sig
> gøre
>
Du tænker sikkert på en domæne controller.
Du skriver ikke noget om hvilket styresystem du foretrækker, men PC World
har lavet en glimrende artikel om e-smith, - et gratis styresystem bygget på
linux, men som ikke er svært at sætte op.
Jeg har selve kørt med det et stykket tid.
Hvis du kigger under "senere arikler" er der også en artikel om Sambar til
Windows. Denne har jeg dog ingen erfaring med.

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500

Hilsen Heini Guttesen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 11:02

Vil du have nogen som helst form for adgangskontrol skal du enten køre en NT
variant (NT4, 2000, XP).

Er det win9x/me (hvad det godt kunne lyde som idet de default tillader
enhver at komme ind) sætter du tilladelser på hvert enkelt share mht hvilke
brugere der tillades. Det er dog ikke meget værd for enhver bare nogenlunde
kyndig bruger der måtte ønske at trænge ind.

Vil du have drevene inde i "denne komputer" skal de mappes ("map netværk
drev" i "andre komputere")

Mvh
Kim Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 15:09

Kan warmt anbefale e-smith fra www.e-smith.org
Den er nem at installere og konfigurere!

/ Steffen

"Heini Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:akbcvf$gev$1@sunsite.dk...
> > Jeg er har lige anskaffet mig en helt almindelig server, som skal
> > fungere som web-server, mail-server, ftp-server. Men jeg vil også gerne
> > bruge den som Hjemme-server (ved ikke hvad det hedder på computersprog)
> > Så at jeg kan logge mig ind på den, når jeg er på mit LAN netværk, så at
> > jeg faktisk kan bruge den som harddisk. Det er intet problev at gå ind i
> > "Andre computere", og gå den vej ind på den. Men jeg vil gerne have at
> > den er inde i "Denne computer" Og at man skal skrive en bestemt kode når
> > man logger ind i Windows, fordi at der er flere computere på mit
> > netværk, som jeg ikke ønsker at dele mine ting med.. Kan det lade sig
> > gøre
> >
> Du tænker sikkert på en domæne controller.
> Du skriver ikke noget om hvilket styresystem du foretrækker, men PC World
> har lavet en glimrende artikel om e-smith, - et gratis styresystem bygget

> linux, men som ikke er svært at sætte op.
> Jeg har selve kørt med det et stykket tid.
> Hvis du kigger under "senere arikler" er der også en artikel om Sambar til
> Windows. Denne har jeg dog ingen erfaring med.
>
> http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500
>
> Hilsen Heini Guttesen
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 02:20

"Steffen Fog Sørensen" <steffen@digisource.dk> skrev i
> Kan warmt anbefale e-smith fra www.e-smith.org
> Den er nem at installere og konfigurere!

Det er jo meget godt
Men kan den bruges af en Netekpress aDSL, som man jo skal logge sig ind
på??

Angelos.

>
> / Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 02:22

Ups, sorry!

Det var måske ikke så dumt at nær læse dokumentationen, hvor der stod man
kunne
endnu engang sorry!!

Angelos.

"Angelos" <angelos@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
news:3d892636$0$7383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Steffen Fog Sørensen" <steffen@digisource.dk> skrev i
> > Kan warmt anbefale e-smith fra www.e-smith.org
> > Den er nem at installere og konfigurere!
>
> Det er jo meget godt
> Men kan den bruges af en Netekpress aDSL, som man jo skal logge sig ind
> på??
>
> Angelos.
>
> >
> > / Steffen
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 10:53

"bovsov" <bovsov.news@kandu.dk> wrote in message
news:s7v89.8562$ww6.1297328@news010.worldonline.dk...
> hejsa..
>
> Jeg er har lige anskaffet mig en helt almindelig server, som skal
> fungere som web-server, mail-server, ftp-server. Men jeg vil også gerne
> bruge den som Hjemme-server (ved ikke hvad det hedder på computersprog)
> Så at jeg kan logge mig ind på den, når jeg er på mit LAN netværk, så at
> jeg faktisk kan bruge den som harddisk. Det er intet problev at gå ind i
> "Andre computere", og gå den vej ind på den. Men jeg vil gerne have at
> den er inde i "Denne computer" Og at man skal skrive en bestemt kode når
> man logger ind i Windows, fordi at der er flere computere på mit
> netværk, som jeg ikke ønsker at dele mine ting med.. Kan det lade sig
> gøre
>
> På forhånd tak..
>
> Rasmus

Hej Rasmus,

Ja det kan sagtens lade sig gøre, har selv gang i præcis det samme, kører
dog ProAccess fra TDC, men forskellen er den samme. Du skal dog bruge en
håndfuld IP'er til dit formål...de kan købes for 800kr uanset antal, men du
er meget velkommen til at kontakte mig for udveksling af erfaring....

--

Tweaki
MCSE i WinNT & 2K

ICQ 1002873

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 11:00

> Du tænker sikkert på en domæne controller.
> Du skriver ikke noget om hvilket styresystem du foretrækker, men PC World
> har lavet en glimrende artikel om e-smith, - et gratis styresystem bygget

> linux, men som ikke er svært at sætte op.
> Jeg har selve kørt med det et stykket tid.
> Hvis du kigger under "senere arikler" er der også en artikel om Sambar til
> Windows. Denne har jeg dog ingen erfaring med.
>
> http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500
>
> Hilsen Heini Guttesen
>

Det, han beskriver, er ikke en Domain Controller *s* DC er en
valideringsserver, ikke en Resource Server *s*

--

Tweaki

ICQ 1002873

Kommentar
Fra : Bloodsnake

Dato : 06-05-08 22:13

hej kristines kan du hjlæpe mig jeg har samme problem som bovsov