/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvordan får jeg en stikprop af ældre dat~
Fra : steenfibiger
Vist : 1431 gange
120 point
Dato : 11-01-05 18:15

I et hus, der er bygget i 1962, er der enkelte steder installeret stikkontakter forsynet med jordforbindelse. Med alle stikkontakterne er beregnet til stikpropper af den ældre type, hvor ikke blot jord-stikbenet er fladt på oversiden, men også det venstre stikben til 0. Jordstibenet er dog kraftigere end 0-stikbenet.
Hvordan skaffer jeg et sådant stikprop af denne ældre type?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-05 18:25

ring til en elektriker... De har ofte nogle gamle liggende - og så kan man enten få dem gratis, eller for en slik

Vaxen

Kommentar
Fra : H2

Dato : 11-01-05 18:27

hej.

Jeg tror det er et hospital stikkontakt der sidder der.
Prøv at se på http://www1.lk.dk/katalog.jhtml
og søg på "210 A 5275"
Der er et tegning af den

Hvis det er den kan du bestille den ved Søren på www.super-el.dk
Bare send el-nr til ham.

Henrik

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 11-01-05 18:46

Du kan prøve at kontakte http://www.skave-nedbrydning.dk/ - de har lidt af hvert......

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-05 18:53

jeg håber ikk 0/N er det venstre ben i stikk. for det skal være F/L
og er det et hospitalstikk skal du få den skiftet til en fuga stikk.LMJ
"alle jordstikben (230v) er flade på oversiden"

en anden ting mange stikkontakter fra den tid er ikke med jord det ligner det men til at sætte en afb.skrue i

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 18:57

Det er hospitalsstikpropper som vi kalder med flad fase (ej flad nul)
Hospitalerne køber dem specielt hjem - men jeg vil høre vores lagermand hvor han køber dem.
Den ser sådan ud set mod stikkontakten:

Flad Rund

Rund /flad

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 19:01

Den H2 henviser til bruger vi på hospitalet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-05 19:32

eller er den

1.
O O
O

2.
O O
U rund/flad top

3.
= O
U rund/flad top

4.
O O
O
O O

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 19:38

Flotte tegninger rotw.
Det er nr 3 som er hospitals stikprop set mod stikkontakten. (i patientområder)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-05 19:44

det er jo ikke muligt at lægge tegninger og lk har billeder af de gamle/forskellige afb.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-05 19:44

lk har kun billeder af de gamle/forskellige afb

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-05 19:47

men nu kan steenfibiger vælge en "tegning"
alle stikk. er set fra brugerens side når de sidder i væg eller underlag ( også træ underlag)

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-01-05 11:20

Tak for alle jer for mange tips. Jeg er i gang med at prøve de forskellige muligheder I beskkrider, og jeg skal nok melde tilbage, når jeg har den rigtige stikprop i hånden.
Intil videre, tak til jer alle - jeg vender tilbage senere!
Steen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-01-05 17:55

hvordan ser stikkontakten ud 1 - 2 - 3 eller 4 ??

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-01-05 10:32

Hej rotw!
Undskyld min uopmærksomhed med dit forslag og dit spørgsmål. Men det er faktisk din tegning nr. 3. Tak for hjælpen. Jeg er i øjeblikket i gang med at forhøre mig om en sådan stikprop. Tak for din og andre hjælp. Jeg afslutter spørgsmålet, når jeg har fået fat på en sådan stikprop.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-01-05 17:42

du kan køben den hos din lokale el-installatør

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-01-05 17:46

den hedder : hospital 2-pol med jord rund lige type 085 #el nr. 1028 008 876#
eller vinkel type 90 #el-nr. 1028 007 437#

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-01-05 17:50
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-01-05 19:51

Jeg prøver en anden e-installatør. De første jeg prøvede kunne ikke hjælpe mig. Tak for jeres tips. Jeg vender tilbage, når jeg har stikproppen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-01-05 19:52

Jeg prøver en anden e-installatør. De første jeg prøvede kunne ikke hjælpe mig. Tak for jeres tips. Jeg vender tilbage, når jeg har stikproppen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-01-05 19:52

Jeg prøver en anden e-installatør. De første jeg prøvede kunne ikke hjælpe mig. Tak for jeres tips. Jeg vender tilbage, når jeg har stikproppen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-05 17:43

hvor i danmark ??

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-01-05 14:20

Jeg bor i Risskov, men har også prøvet i Bauhaus - som sædvanligtvis har et stort sortiment. Jeg prøver at spørge en hospitalselektriker.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-05 14:40

http://elstore.dk/elstore.html vælg elartikler / tilbehør / stikprop / LK / side 2 / hospital 2-pol med jord rund lige type 085 45.69dkr lige eller 46.23dkr vinkel

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-05 14:43

du skal prøve en elinstallatør foretning
silvan/haraldnyborg olign har ikke disse special vare

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-05 14:50

http://www.degulesider.dk/vbw/firma/fb.do?compCity=Risskov&compTrade=El-installat%F8rer&hitsPerPage=10&hitsPerPageSitemap=10&compInfHitTypeID%3A1.x=35&compInfHitTypeID%3A1.y=6

freks. Torben Vestergaard / Niels C Jensen / Smedegårds El-service / Risskov El & VVS ApS
de andre tror jwg ikkw der er nogen grund til at prøve

Kommentar
Fra : H2

Dato : 17-01-05 18:28

Hej igen

Hvis du giver dette el nr til enten www.super-el.dk eller www.greenline.dk så vil de ga´ranteret sende dem til dig.

Hvid
EL nummer 10 28 008 876

Lysgrå
EL nummer 10 28 009 024

På hvis du giver dette nr til din elektriker skal de også kan skaffe dem.

H2

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-01-05 17:15

Tak for hjælpen, jeg er i gang med at forhøre mig. Jeg giver besked senere, når jeg har stikproppen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 24-01-05 10:50

Jeg spurgte en el-installatør, som fortalte mig, at jeg bare skulle bore det flade hul, i stikkontakten ud til et rundt hul - efter at have slået strømmen fra. Så ville mit problem være løst! Der er tale om at bore i bakelitten. Jeg var ikke hurtig nog til at spørge om mine andre stikpropper med et fladt ben til fasen, så kan passe i den udborede stikkontakt? Vil de gamle stikpropper så komme til at sidde løse? eller er der en fjeder, der holder det venstre flade ben på plads i stikkontaktens fasehul? Grunden til at man havde denne type stikkontakter var, at man tidligere havde "teknisk strøm" på hospiatlerne - fik jeg forklaret!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-05 17:18

det kan man gøre men det er ikke optimalt. har du prøvet elstore som jeg har skrivet??
hvilken ahverv har du ?? kan du evt. en bliktyd??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-05 17:20

stave john Erhverv

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-01-05 11:55

Jeg har ikke boret, så da dette ikke er optimalt går jeg videre med sagen, som du har anbefalet. Det haster ikke. Jeg er ikke håndværker og jeg ved ikke, hvad en bliktyd er, men en bliktud er en blikkenslager eller bliksmed. Jeg kan godt bruge de fleste værktøjer til småopgaver i et hus.
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-01-05 11:55

Jeg har ikke boret, så da dette ikke er optimalt går jeg videre med sagen, som du har anbefalet. Det haster ikke. Jeg er ikke håndværker og jeg ved ikke, hvad en bliktyd er, men en bliktud er en blikkenslager eller bliksmed. Jeg kan godt bruge de fleste værktøjer til småopgaver i et hus.
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-01-05 12:05

bliktud =blikkenslager = AO = STIKPROP
nogle jobs kommer man tættere på håndværkerne

hos AO som er en af de største vvs krosister kan den også fåes (så derfor ang. bliktuden

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 120 point
Dato : 25-01-05 12:19

men som sagt kan den fåes her http://elstore.dk/elstore.html vælg elartikler / tilbehør / stikprop / LK / side 2 / hospital 2-pol med jord rund lige type 085 45.69dkr lige eller 46.23dkr vinkel

det er en special elartikel og kan derfor ikke fåes alle de nomale steder hvor man køber el-artikler

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-01-05 14:45

Hej rotw,
Tak for dine mange og ihærdige svar og gode råd til mig. Nu lykkedes det mig at skaffe den pågældende stikprop. Den er ikke i almindelig handel, men bruges i dag på sygehuse til patientrelateret elektrisk apparatur for at sikre patienterne mod elektrisk stød.
Mange og venlige hilsener fra Steen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-01-05 15:22

det er får at der ikke kommer fremmed el-artikler på installationen på hospitalerne som kan give fejl mm.