/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Forlængelse af netkablet, og win2k shutd~
Fra : ether.dk
Vist : 1705 gange
50 point
Dato : 20-08-02 16:20

Hejsa..
1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til en anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de forskellige ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da jeg ikke gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en lille ting der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er muligt?

2. På min server, som kører Windows2000 adv. server, kører der en WinVNC server, som jeg har adgang til fra min anden computer, da jeg ingen skærm har til min server. Så er problemet bare, at når jeg genstarter serveren, så skal jeg til at sætte en skærm + tastatur til serveren, så jeg kan logge ind. Så ville jeg høre om det var muligt at genstarte den, så den automatisk logger ind, men mit un + pass, da det andet er for besværligt?

På forhånd tusind tak.
Mvh. Tommy Jacobsen

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 20-08-02 16:59

Mht netkabel, så kan du købe en adapter, så du kan sætte netkabler sammen. Den kan købes i flere PC-butikker.

Kommentar
Fra : ether.dk

Dato : 20-08-02 17:16

Okey, ved du hvad sådan en ca. koster?

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 20-08-02 17:19

Ikke præcist, men den kan ikke koste ret meget, måske op til 100.- ?

Kommentar
Fra : guffy

Dato : 20-08-02 18:01

Hej

Du kan købe en på nettet her 40 kr, koster nok ikke meget mere i en velasorteret edb butik

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-kab/kabel39/kabel4910.html

Mvh
Guffy

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 20-08-02 18:22

Jeg anbefaler at du køber den i en butik, da du ellers skal af med forsendelse- og gebyr, med mindre du alligevel skal skal købe EDB-udstyr.

Accepteret svar
Fra : jrnmeyer

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-02 21:41

HejTraic,
jeg er ikke selv glad for at læse manualer, men når du er inde i disse grublerier, så er der ingen vej udenom.
På den blå skærm udenfor iconer på skrivebordet, tryk på [F1] og du får nu hjælpedatabasen og i den lagde jeg søgeordet "logon" og valgte linien "Gennemgang af et scripteksempel i filen Switch.inf"
Og her finder du svaret, men læs det grundigt og ikke mindst afsnittet i bunden med henvisninger til
(Klik på Sådan aktiveres et logonscript,hvis du vil have flere oplysninger om aktivering af et script i filen Switch.inf Klik på Automatisere logonprocessen ved opkald med et script i filen Switch.inf, hvis du vil have yderligere oplysninger om script i filen Switch.inf.)

Udpluk fra hjælpefilen:
Gennemgang af et scripteksempel i filen Switch.inf
I dette afsnit beskrives de forskellige dele af det generelle script i filen Switch.inf.

Et script skal starte med en kommando til fjerncomputeren efterfulgt af en eller flere svarlinjer. Denne startkommando kan eventuelt blot være at vente på, at fjerncomputeren starter og sender en logonmeddelelse. Standardstartkommandoen er at vente to sekunder på logonmeddelelsen. Det ser således ud i filen Switch.inf.:

COMMAND=
Hvis svaret (logonmeddelelsen fra fjerncomputeren) er:

Velkommen til Elektronikcentralens netværk. Skriv logon:

så skal den tilsvarende svarlinje i filen Switch.inf være som følger:

OK=<match>"Skriv logon:"
Hvis fjerncomputeren sender strengen "Skriv logon:", viser det, at alt er i orden. Du reagerer ved at sende en kommando med tegnene i dit brugernavn efterfulgt af en vognretur:

COMMAND=Martha<cr>
Hvis svaret fra fjerncomputeren er:

Skriv adgangskoden:

så skal den tilsvarende svarlinje i filen Switch.inf være som følger:

OK=<match>"Skriv adgangskoden:"
Send adgangskoden med følgende kommando:

COMMAND=mUs3naB<cr>
På mange PPP-computere, bliver du automatisk logget på med dette script.

Klik på Sådan aktiveres et logonscript,hvis du vil have flere oplysninger om aktivering af et script i filen Switch.inf Klik på Automatisere logonprocessen ved opkald med et script i filen Switch.inf, hvis du vil have yderligere oplysninger om script i filen Switch.inf.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 01:40

Hej Tommy,

nu ka' jeg ikke lige huske hvor det er i Win 2000, men der er en funktion hvor du ka' gøre sådan at det altid er den samme som logger på... når jeg har fundet den ska' jeg nok melde tilbage med mindre der er nogle andre der har gjort det...

men den ka' du slå til vha. af din VNC forbindelse, så den automatisk har udfyldt det du normalt ska' skrive ved login boxen a la Brugernavn og password... så den automatisk genstarter/går ind i Win 2000 når den bliver startet...

øh.. har du forresten installeret noget/nogle Terminal services eller Terminal Service Licensing på din server?
hvis du ikke har, er det ikke lige noget du ska' gi' dig i kast med, da de kræver en genstart... men ellers ka' det også bruges til at loge på din server med, uden skærm og tastatur...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 15:44

ether.dk skrev i meddelelsen ...
>Hejsa..
>1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til en
>anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de forskellige
>ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da jeg ikke
>gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en lille ting
>der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er muligt?

Man kan få en lille connector, der virker som "forlængerledning"

>2. På min server, som kører Windows2000 adv. server, kører der en WinVNC
>server, som jeg har adgang til fra min anden computer, da jeg ingen
>skærm har til min server. Så er problemet bare, at når jeg genstarter
>serveren, så skal jeg til at sætte en skærm + tastatur til serveren, så
>jeg kan logge ind. Så ville jeg høre om det var muligt at genstarte den,
>så den automatisk logger ind, men mit un + pass, da det andet er for
>besværligt?

Med TweakUI kan du sætte Win2K til at logge automatisk på med det oplyste
user/pass

Mvh
Søren Lundfald

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 15:42

"ether.dk" <ether.dk.news@kandu.dk>

> 1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til en
> anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de forskellige
> ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da jeg ikke
> gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en lille ting
> der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er muligt?

Ja, det er muligt. Ved ikke om det er normalt at have sådan et stik hos
edb-forhandleren, men ellers har din elektriker det garanteret.

>
> 2. På min server, som kører Windows2000 adv. server, kører der en WinVNC
> server, som jeg har adgang til fra min anden computer, da jeg ingen
> skærm har til min server. Så er problemet bare, at når jeg genstarter
> serveren, så skal jeg til at sætte en skærm + tastatur til serveren, så
> jeg kan logge ind. Så ville jeg høre om det var muligt at genstarte den,
> så den automatisk logger ind, men mit un + pass, da det andet er for
> besværligt?

Det skulle være muligt at højreklikke på VNC-bjælken og vælge "send
ctrl-alt-del".

>
> På forhånd tusind tak.
> Mvh. Tommy Jacobsen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 15:44

On Tue, 20 Aug 2002 14:20:12 GMT, "ether.dk" <ether.dk.news@kandu.dk>
wrote:

>Hejsa..
>1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til en
>anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de forskellige
>ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da jeg ikke
>gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en lille ting
>der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er muligt?
>
Det burde være muligt hvis produkterne overholder standarderne.
Du kan evt anvende 2 konnektorer og et kort stykke kabel.
Der findes også Cat 5E Hun/Hun adaptere.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 15:49

"ether.dk" <ether.dk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:f7s89.8480$ww6.1265698@news010.worldonline.dk...
> Hejsa..
> 1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til en
> anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de forskellige
> ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da jeg ikke
> gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en lille ting
> der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er muligt?

Jeg er ikke sikker på om man umiddelbart kan købe en forlænger. Men ellers
er løsningen vel at klippe stikket af. Splejse noget ekstra netværkskabel
på, og så sætte et nyt stik på. Du får selvfølgelig så brug for en speciel
tang til det formål.

> 2. På min server, som kører Windows2000 adv. server, kører der en WinVNC
> server, som jeg har adgang til fra min anden computer, da jeg ingen
> skærm har til min server. Så er problemet bare, at når jeg genstarter
> serveren, så skal jeg til at sætte en skærm + tastatur til serveren, så
> jeg kan logge ind. Så ville jeg høre om det var muligt at genstarte den,
> så den automatisk logger ind, men mit un + pass, da det andet er for
> besværligt?

Ja det må jeg nok sige.

For at få windows2000 til at logge på automatisk, går du ind i
kontrolpanelet og vælger ikonet brugere og adgangskoder. Vælg dernæst
default brugeren der skal logge ind automatisk på listen. Fjern dernæst
fluebenet brugere skal angive brugernavn og adgangskode. Så logger den ind
automatisk næste gang der startes op.

mvh Peter Christiansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 15:49

René Iversen wrote:
> "ether.dk" <ether.dk.news@kandu.dk>
>
>> 1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til
en
>> anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de
forskellige
>> ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da
jeg
>> ikke gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en
>> lille ting der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er
muligt?
>
> Ja, det er muligt. Ved ikke om det er normalt at have sådan et
stik
> hos edb-forhandleren, men ellers har din elektriker det
garanteret.

Jeg har set dem i Bilka til ca. 40-50 kr.

vh
Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 16:19

"ether.dk" <ether.dk.news@kandu.dk> wrote in
news:f7s89.8480$ww6.1265698@news010.worldonline.dk:

> Hejsa..
> 1. Jeg har et netkabel som der er trukket oppe på loftet, ind til en
> anden computer, men nu hvor jeg har rokeret lidt om på de forskellige
> ting, er det ca 5m for kort, er det muligt at forlænge det, da jeg
> ikke gider til at kravle rundt oppe på loftet igen. Tænker på en lille
> ting der kan forbinde 2 netkabler, men ved ik om det er muligt?
>

Du kan fint sætte et forlængerled på. Det er et hun-hun stik (ca. 3 cm
langt) og så propper du ellers et ekstre kabel i det nye hun-stik du har
til rådighed. (Nævnt ovenfor) Stikkene koster ca. 5-10 kr. i f.eks.
Århus Radiolager...

> 2. På min server, som kører Windows2000 adv. server, kører der en
> WinVNC server, som jeg har adgang til fra min anden computer, da jeg
> ingen skærm har til min server. Så er problemet bare, at når jeg
> genstarter serveren, så skal jeg til at sætte en skærm + tastatur til
> serveren, så jeg kan logge ind. Så ville jeg høre om det var muligt at
> genstarte den, så den automatisk logger ind, men mit un + pass, da det
> andet er for besværligt?
>

W2k Server familien kan ikke som sådan sættes til at logge automatisk
ind, men måske kan VNC nogle tricks hvis den kører som en service? (Som
nævnt ovenfor) Det ville godt nok være et sikkerhedsbrist, da
Ctrl+Alt+Del skulle forestille at være "sikkert". Overvej evt. at
installere Terminal Services i Remote Administration Mode. Så skal du
godt nok bruge en MS-RDP klient. Det er nemt nok på Windows maskiner, og
til *nix kan du faktisk godt få en (beta, I know) MS-RDP klient.

/Peter Rathlev

--
"Det her skrevne er for egen regning og ikke min arbejdsgivers."
Ny stregkode: |||| | | ||

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 17:55

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
news:3d6254d6.32495986@sunsite.dk...

> Det burde være muligt hvis produkterne overholder standarderne.

Jupper..

Har prøvet med et sådan telefon RJ mellemled.... Overhead røg helt ned på
omkring 0-4 db med en cat 5 måling

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 07:00

Peter Christiansen wrote:
>
> Men ellers er løsningen vel at klippe stikket af. Splejse noget ekstra
> netværkskabel på, og så sætte et nyt stik på. Du får selvfølgelig så
> brug for en speciel tang til det formål.

Nix - det mås man ikke. Man splejser altså ikke netkabel! ;)

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 07:16

On Wed, 21 Aug 2002 08:00:14 +0200, Martin Mann <news@poundbang.dk>
wrote:

>Peter Christiansen wrote:
> >
>> Men ellers er løsningen vel at klippe stikket af. Splejse noget ekstra
> > netværkskabel på, og så sætte et nyt stik på. Du får selvfølgelig så
> > brug for en speciel tang til det formål.
>
>Nix - det mås man ikke. Man splejser altså ikke netkabel! ;)
>
Det kommer lidt an på hvordan du gør det.

Standarden tillader et Consolidation point hvor kablet kan samles med
IDC terminering eller et stik. Dette punkt skal ifølge standarden være
mindst 15 meter fra krydsfeltet.

En fuld channel efter standarden tillader 4 connections, de 2 befinder
sig ved PC og switch de 2 øvrige kan man faktisk anvende til at
forlænge kabler.

Normalt placeres et consolidation punkt over et nedhængt loft eller
lignende, her tilsluttes kabler som igen afsluttes i stik ved
arbejdspladsen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 11:35

"ether.dk" <ether.dk.news@kandu.dk> wrote in message
news:f7s89.8480$ww6.1265698@news010.worldonline.dk...
....
> jeg kan logge ind. Så ville jeg høre om det var muligt at genstarte den,
> så den automatisk logger ind, men mit un + pass, da det andet er for
> besværligt?

Jo da .. Win2K kan saktens sættes til automatisk at logge på :
Udfør den logon du plejer

start regedit
gå til
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
opret ny strengværdi ved navn
AutoAdminLogon
og giv den værdien

opret ny strengværdi ved navn
DefaultPassword
og giv den værdien .. nå ja altså det password der skal bruges

Tjek evt. om strengvar
DefaultUserName
indeholder den brugerid der skal bruges ... det burde den

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 15:26

"No1" <No1@sol.dk> wrote in news:3d636cc8$0$10687
$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net:

> Jo da .. Win2K kan saktens sættes til automatisk at logge på :
> Udfør den logon du plejer
<snip>

Hmm... Kan Server Family også det? (Ikke at jeg tvivler, jeg har ikke så
meget med Windows at gøre til dagligt.)

/Peter Rathlev

--
"Det her skrevne er for egen regning og ikke min arbejdsgivers."
Ny stregkode: |||| | | ||

Godkendelse af svar
Fra : ether.dk

Dato : 21-08-02 22:19

Mange tak for alle de gode svar. I morgen vil jeg ind til byen, og se om jeg kan finde sådan et stik :)
Ang. det med win2k shutdown, så har jeg ikke rigtigt fundet ud af det endnu. Men igen, mange tak!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 22:56

Hej Tommy,

hva' er din e-mail?

så ka' jeg evt. sende en mail når jeg har fundet den funktion med Automatisk Logon... jeg ved den er der et eller andet sted har brugt den sidste år... men det svare meget til det "No1" nævner i sit indlæg, bortset fra at det er Visuelt og man ikke selv behøver at rode rundt i registrerings databasen...

hvis du ikke lige vil ha' din mail offentlig gjort herinde, ka' du også sende en mail til mig på strarup@worldonline.dk

mvh.

Strarup