/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Privat lånedokument
Fra : halloodk
Vist : 20997 gange
300 point
Dato : 11-01-05 12:18

Er der nogen der ved om et privat gældsbrev mellem to navngivne personer skal stemples og skal der være aftalt rente og afdrag, for at det er retsgyldigt.
Jeg har ledt på nettet uden at finde noget entydigt eller skabaloner til gældsbreve.
Håber der nogen der kan hjælpe mig.
Mvh. Halloodk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-05 12:28

Renter er der ikke noget der hedder private imellem.
Renteindtægter er først og fremmest skattepligtige, og der skal foreligge en tilladelse til at drive pantelånervirksomhed (et andet ord for finansierings/udlånsvirksomhed), før man må låne penge ud og kræve renter af beløbet.

Men hvis du f.eks. låner penge ud til en ven, er det da en god ide, at få skrevet ned, at vedkommende skylder dig beløbet, og hvornår og hvordan det skal betales tilbage. Evt om hele beløbet skal betales på en gang, eller hvor store afdrag der skal betales.
Det skal vedkommende så selvfølgelig skrive under på, og bedst hvis der er et par uvildige vidner til at medunderskrive.
Der kræves ikke nødvendigvis tinglysning/stempel, en personlig underskrift er juridisk bindende.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-01-05 12:50

En låne aftale, mellem to parter,der har underskrevet med genkendelig underskrift eller, med vitterlighedsvidner, er gyndig, tinglysning har ikke noget med gyldigheden at gøre.
Ingen kræver naturligvis at derforeligger en "Pantelånertilladelse" I regelen stilles der nok ikke pant i den slags tilfælde. Det er jo tiest mellem venner eller forældre og børn, Man må selvfølgelig også aftale lånevilkår renter og afdrag!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 11-01-05 14:03

Jeg kan umiddelbart ikke se hvorfor det skulle være ulovligt at kræve renter, hvis man låner penge ud uden pant.

Det er vigtigt, at få alle betingelser i gældsforhold indført på gældsbrevet. Det er trods rimeligt besværligt at bevise, at der mundtligt var aftalt andre vilkår, end dem man har skrevet under på. Så hvis I aftaler, at der skal betales f.eks. 5% i rente p.a. og at der skal afdrages med kr. 500 hver måned, så skriv ind. Det kan måske også være en god ide, at indføre en tvangsfuldbyrdelsesklasul, så gældsbrevet kan danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse (Retsplejeloven § 478, stk. 1, nr. 5) gennem fogedretten uden forudgående dom.

Underskrift er fuldt tilstrækkeligt, og alt efter hvor lang tid man regner med, at gælden skal løbe, og hvor godt man kender debitor, kan det være en god idé med vitterlighedsvidner, da det letter bevisbyrden om gældens eksistens ved en evt. senere retssag/fogedsag.

Hvis der er tale om nærtstående, skal man i skattemæssig henseende være lidt opmærksom på lånevilkårene, da man ellers risikerer, at lånet anses som en gave, med beskatning til følge, men det var jo ikke det du spurgte om, så den lader jeg ligge.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 12-01-05 08:42

jeg har en kammerat der lånte 100000 af sin far for ca 10 år siden
og han kunne trække renterne fra og faderen blev beskattet af dem

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 13-01-05 09:38

Mange tak alle sammen for jeres gode svar. Men er der virkelig ingen links til et skabalon for gælsbreve.

mvh halloodk

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 300 point
Dato : 13-01-05 09:57

Jeg ved, at du kan købe en formular hos www.familieadvokaten.dk . Den koster omkring 200 kr. Jeg har ikke kunne finde nogen til gratis download. Jeg mener dog ikke, at det er nødvendigt med en formular. I skal bare skrive hvem der skylder hvem hvormange penge, og hvilke vilkår der for så vidt angår forrentning og tilbagebetaling.

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 14-01-05 09:45

Til RyeJensen

Tak det var lige det jeg skulle bruge.

Mvh
Halloodk

Godkendelse af svar
Fra : halloodk

Dato : 14-01-05 09:46

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : Spiril1

Dato : 14-07-09 23:57

Ved godt, det her er en gammel tråd, men jeg har selv søgt højt og lavt efter gratis dokumenter - OG HAR FUNDET EN HJEMMESIDE!!!

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Værs'go at bruge løs. )