/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp til valg af scooter 30
Fra : jane_c
Vist : 1447 gange
50 point
Dato : 11-01-05 11:59

Hejsa!

Jeg er ved at kigge på scooter, og sidst jeg købte knallert, var det en suzuki FZ 50'er... og der er jo sket en del siden da. Jeg søger selvfølgelig den bedste scooter til den billigste pris... og hvad er det så for en?

Mit behov er:
- Driftsikker (Super vigtigt!)
- Ikke for tung (da jeg ikke er så stor)
- skal bruges dagligt til og fra arbejde
- Det er ikke meningen, at den skal tunes
- Max. pris 14.000
- Relativ billig i reservedele
- Hjelmopbevaring under sædet (er det måske standard på alle scootere nu om dage?)
- Udseende er knap så vigtigt

Jeg har kigget lidt rundt og har fundet at PGO Comet vist er den billigste på markedet lige nu. MEN... så har jeg jo også læst lidt kommentarer herinde, hvor det ikke lader til at folk er så begejstrede for den. Er den et godt alternativ til mit behov, eller skal man hellere smide et par 1000 oven i nu og så spare de penge senere på færre reparationer?

Ellers er nogle af de scootere jeg har kigget lidt på:
- Suzuki Estilette
- Piaggio Zip2T
- Piaggio Typhoon
- Gilera Stalker
- Peugeot Viva city
- Peugeot looxer

Er der nogle af ovennævnte dr er gode, eller har du et bud på en helt anden model?

Håber på nogle gode svar.

Vh Jane

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 11-01-05 14:24

Hejsa.
Jeg har en Piaggio Zip og den er fra november 98 og kørt 17.130 km. Det jeg har kostet på den er kun nye dæk-nyt udstødning ( det gamle var sodet til) og så eller ny pærer i lys 2 gange. Jeg bruger den dagligt til arbejde, og er godt tilfreds med den.kun lidt vejledende for dig.
Mvh Karen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-05 14:55

Piaggio og Gilera der bruger samme motor, har ord for, lige som Honda at være meget stærke motorer, der sjældent er vrøvl med. Men jeg syntes også du skal se på hvad knallertforhandleren anbefaler, og hvad der måske er på tilbud nu.
Men ellers kan siges at alle mærker er udemærket og kan sagtens klare dit behov, og du vil sjældent få problemer, så længe du kører lovligt.
Ved et nykøb, kan du også altid få lidt extra med til pengene, feks. låse, hjælm osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jane_c

Dato : 11-01-05 15:54

Hej igen!

Tak for svarene! Nu har jeg kigget lidt videre, og den knallert du har Karen, den lyder som et godt bud.

Nu har jeg lige et par tillægsspørgsmål...

Jeg kan se at de fleste motorer enten hedder 49cc eller 50cc. Hvilken betydning har det for scooterens køreegenskaber, om den er det ene eller det andet?

Nu har jeg hørt godt om Piaggio og Gilera og dårligt om PGO... Men hvad med suzuki og Peugeot, er det god kvalitet?

Vh Jane

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-05 16:15

suzuki og Peugeot, er nok midt imellem.
Det har overhovedet ingen betydning om motoren er 49cc eller 50cc.
Det er et mål for slagvolumen, og mange der er 49 kaldes 50, men lovgivningen siger de ikke må være over 50.
Hvis du er over 18 kan du jo med et kørekort også vælge en 45knallert, som jo må køre 45km/t.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 11-01-05 20:00

Jeg kan også kun anbefale Piaggio scooterne (zip og nrg) og Gilera stalkeren, glimrende scooter du stort set ikke kan slide ihjel. Virkeligt et godt køb!

Især Zip'en har jeg rigtigt gode erfaringer med!

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 12-01-05 14:20

hvis du vil ha en billig men holdbar scooter... så køb en cpi hussar
men hvis du virkelig vil ha kvalitet så køb en yamaha eller pgo... de er lidt dyrere men du vil heltt siikkert blive glad for dem

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-05 15:39

bobby9000, det er vi vist mange der ikke er enige i, da hverken CPI eller Pgo er ret holdbare.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 12-01-05 21:34

Ja jeg behøver vel ikke udtrykke min uforbeholdne mening om CPI ? Jeg tror de fleste kender den efterhånde...

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 09:48

så køb yamaha, det er en god scooter der hverken har fejl eller mangler...

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 09:50

eller en stalker kan også varmt anbefales

Kommentar
Fra : jane_c

Dato : 13-01-05 10:31

Bobby9000
Nu siger du at en yamaha er god kvalitet, men hvilken model kunne det evt. være?
Mht. Stalkeren, så har jeg læst mig til at sæde højden er 81 cm og vægten er 87 kg. Bliver det ikke lidt stort, når den skal bruges som "pigeknallert"?

Palle Hansen
Jeg skal købe scooteren fra ny... Mener du så at jeg kan forhandle mig til gratis lås og hjelm i forretningen? Jeg har jo godt nok en hjelm, men den ser efterhånden ikke for køn ud... og låsen blev jo selvfølgelig stjålet med den gamle knallert! ØV!!!

Jeg kan sige at piaggio zip'en stadig ligger lunt i svinget, men peugeot viva city compact lyder også godt.

Vh Jane

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 13-01-05 10:43

hmm pigeknallert.... jo ja, så er en zippen vel egentlig det bedste valg, du ku også vælge alternativer som fek.s pgo comet eller yamaha jog, det er ikke særlig store scootere men de er udemærket.. mht. joggen er der jo lige problemet med tromlebremser for og bag, måske ikke lige det bedste valg, men det kan man vel lære at leve med...
er rigtig fed zip kan du se på
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26927

Kommentar
Fra : k1x

Dato : 13-01-05 13:57

Vil du gerne ha en pige knallert? En Honda SFX vil passe godt :) Jeg syntes den er fed, Og de kan fåes billige,,

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 13-01-05 21:02

bobby9000 > Totalt efterligning... Morten Munksgård og Lasse Brorsbøl's Zip som den tydeligvis prøver at efterligne, er altså bare en klasse for sig i forhold til den der...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 13-01-05 21:36

Som jeg har skrevet før: Piaggio og Gilera der bruger samme motor, har ord for, lige som Honda at være meget stærke motorer, der sjældent er vrøvl med.
Derfor er Honda SFX et udemærket valg, da den heller ikke er særlig stor.
Aprillia Sonic er også ret lille, og sej.
Men jeg syntes da heller ikke Stalkeren er særlig stor, og rimelig flot og meget robust, desuden er den billig.
Ja selvfølgelig kan du nemt forhandle dig til at få hjælm og lås med i handelen, hvis det er en hjælm under 700kr.
Men du kan jo også i stedet få det første serviceeftersyn på ca 400kr og en lås, oven i handelen.
Viva city compact vejer godt nok "kun" 79,3kg, men jeg syntes personlig den er lidt klodset, og tror ikke den holder brugt prisen så godt som de andre. Men måske skyldes min fordom, at jeg reparerede en, hvor ret meget var i uorden, det var godt nok en 45, men næsten samme model.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jane_c

Dato : 14-01-05 08:50

Hejsa!

Tak for alle svarene.
Nu har jeg så været hos forhandleren og bestille en piaggio zip. Jeg tror jeg får en god scooter til prisen.
Med hensyn til lås og hjelm, var forhandleren ikke rigtig til at snakke med, desværre. Han ville ikke engang smide en lås på vel ca. 200 kr. med i købet!

Vh Jane

Godkendelse af svar
Fra : jane_c

Dato : 14-01-05 08:51

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-01-05 14:42

Selv tak.
Det var alligevel pokkers, at han ikke var til at forhandle med, men det var måske fordi du allerede havde sagt du ville købe den, så er der jo ikke noget at forhandle om vel?
Jeg kunne i hvert fald få det med, og det var endda en scooter der allerede var nedsat og på tilbud.
Men du skal nok blive glad for dit valg, den er ret lækker.
God vind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jane_c

Dato : 16-01-05 08:52

Ja... det har du vist nok ret i... jeg er ikke den store krejler!