/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Strid mellem lejer og udlejer om køleska~
Fra : Tobster
Vist : 1456 gange
200 point
Dato : 11-01-05 07:58

Mit gamle køleskab på 210 ltr. (-fryser) stod af og så har udlejer købt et nyt til mig.
Men det nye køleskab er meget mindre (kun 117 ltr).

Skal han ikke give mig ét af samme størrelse? Han kan vel ikke stille mig dårligere end jeg var. Det mener jeg jo han har gjort.

I lejekontrakten står der bare at der skal være køleskab, og det mener han at han har overholdt.
Han siger at det ikke bliver anderledes.

I mellemtiden har han så solgt ejendommen og jeg har fået ny udlejer, men jeg har vel stadig denne twist med min gamle udlejer?

Hvad skal jeg gøre? Vil Lejernes Landsorganisation hjælpe mig? Selvom jeg ikke er medlem?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 210 point
Dato : 11-01-05 08:25

Du skal altid rette henvendelse til den på det konkrete tidspunkt værende udlejer. Så du skal altså rette dit krav til den nye udlejer.

Jeg tvivler på, at du kan for LLO til at hjælpe dig, når du ikke er medlem

Fsv. angår dit køleskab, kan jeg ikke umiddelbart finde noget i lejeloven om situationen, men efter generelle principper må man som udgangspunkt ikke stille en kontraktspart dårligere end på aftaletidspunktet (det svarer jo lidt til, at du har indgået en kontrakt om levering af tomater i 2 år. Leverandøren kan jo ikke efter 1 år vælge at levere tomater af en ringere kvalitet). Så jeg vil sige, at du har krav på at få et større køleskab, da det nye er væsentligt mindre end det oprindelige (næsten ½ størrelse).

Når det er sagt, må man også konstatere, at det er begrænset hvad du kan gøre. Du kan selvfølgelig indbringe sagen for huslejenævnet, men det får jo ikke nødvendigvis udlejer til at makke ret. Du har også mulighed for at tilbageholde lejen indtil skabet er skiftet, men LAD VÆRE MED DET. Hvis fogedretten ikke finde manglen væsentlig nok (hvilket jeg er 99% sikker på de ikke gør), smider de dig ud af lejlighedem hvis udlejer har hævet dig pga. lejerestancen. Så umiddelbart tror jeg det er en tabt kamp - desværre. Det er trods alt ikke sjældent, at man ser tilfælde hvor udlejere er sluppet afsted med endnu mere mangelfuld "service". Men tag dog en høflig snak med den nye udlejer, det kan da være, at han er til at have med at gøre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-01-05 08:52

Tobster

Du har 2 konkrete sp.

1. Skal han ikke give mig ét af samme størrelse
Sv. Jo formentlig.

2. Om LLO vil hjælpe dig UDEN medlemsskab.
Sv. Hvad tror du selv?? Hvorfor skulle de dog det.

Er det ikke lidt af et luxusproblem??

Sælg dog det nye køleskab på 117 L, og køb et større. Betal selv differencen, og bliv et lykkeligt menneske. Der er jo ingen grund til at din tilværelse skal formørkes af 93 L manglende kold luft. Den nye udlejer aner sgu da ikke hvor stort et køleskab dit lejemål råder over, og er formentlig også ligeglad.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-01-05 09:33

Klumme.. han må ikke sælge noget han ikke selv ejer..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-01-05 10:05

Nej det ved jeg da godt, men who cares i denne situation. Og i øvrigt får udlejer jo et større køleskab, så mon ikke det er forsvarligt. Men du har da ret.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 11-01-05 10:09

fornylig rep. en lejer sin egen vaskemaskine efter gentagene gange både skriftligt og mundligr at have rettet henvendelse til udlejer om problemet.
herefter betalte lejer mindre i husleje.,
lejer vandt sagen i boligretten.
problemet er kan du bevise hvilket køleskab du havde fra starten, og kan du bevise du har klaget over det nye køleskab

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-01-05 10:15

Jeg ved ikke med ovenstående, men jeg ved at hvis du for egen regning sætter et splinternyt køkken ind kan udlejer kræve ved fraflytning at det gamle bliver monteret igen..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-01-05 11:26

Sæt det "forkerte"køleskab på loftet eller i kælderen. Ved fra flytning kan du altid hente det op/ned igen.
Ring til Diana (Punkt 1 reklamerne), hun må vide hvor du finder "danmarks billigste køleskab" i den "rigtige" størrelse.
Snip, snap, snude ...
/PG

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-05 11:32

Du har krav på et tilsvarende køleskab.!!!
LLO vil ikke hjælpe når du ikke er medlem.

Prøv at kontakte huslejenævnet i din kommune for at høre til hvordan det præcist er.!!!

PS.
Du må IKKE sælge det, som en eller anden uvidene siger du skal. Gør du det, skal du være enig med udlejer. PÅ SKRIFT.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du kan blive smidt ud på det grundlag.!!!! Og det, det vel ikke værd.?!!!!

Her er så et lille guldkorn:
ALT MED EN UDLEJER SKAL PÅ SKRIFT.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-05 11:35

Det "Guild" foreslår er iøvrigt en god ide.!!!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 11-01-05 11:53

taliskoko -> vi er fuldstændig enige.

Det nemmeste er næsten 100% sikkert at gøre som guild siger, men er det værd at få sin vilje uden kamp

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 11-01-05 12:47

Jeg ved at jeg kunne vælge de n nemme løsning, men han skal ikke tage røven på mig.
Så bliver jeg stædig....

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-05 12:55

Mit råd er nu for at komme videre: Spørg huslejenævnet. Giv dem et ring. De vejleder gerne...
Ellers spørg her:
http://www.dklf.dk/brevkasse/index.html
http://www.dklf.dk/

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-01-05 13:31

ellers så kan du høre LLO om det er for sent at melde sig ind nu og så få hjælp..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-05 13:38

Melder man sig ind i LLO koster det forskelligt, afhænigt af hvor man bor.
Det koster et medlemsskabs-gebyr, og starter man en sag inden for 3 måneder koster det yderligere et gebyr.!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 11-01-05 18:05

Tak for svaret RyeJensen.

Jeg ringede til huslejenævnet i min kommune og de gav mig ret i at de ikke var rimeligt.
De bad mig om i første omgang at kontakte min nuværende udlejer og så måtte han tage det med den tidligere hvis der var noget.

Så ringede jeg til min nye udlejer og her var ingen problemer. Han kommer én af dagene og bytter køleskabet...

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 11-01-05 18:06

Når enden god....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-01-05 18:32

fedt...rart at høre... håber at du får et godt samarbejde med den nye ejer...