/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Testikelkræft
Fra : lene7500anders
Vist : 942 gange
38 point
Dato : 10-01-05 19:48

Jeg har netop overstået en operation hvor de fjernede min ene testikel. Jeg fik fredag d. 18/12 svar på min skanning samme uge at jeg havde en tumor på min ene testikel og vurderingen lød på at den var ondartet. Jeg møder ind på sygehuset 2. juledag og bliver opereret 3. juledag. De fjerner den ene og tager prøve af den anden. Tirsdag d. 4/1 får jeg det endelige svar. Det var kræft og begge typer seminom og non seminom, derfor overgår jeg nu til Århus mhp behandling. Min anden testikel er heldigvis uden spor af celleforandringer. Jeg fik stingene fjernet fredag d. 7/1 og samme aften sprang såret op igen...

Hvilken behandling skal jeg have, nogle siger piller, andre kemo, og de helt tredie siger stråler.

Jeg vil meget gerne høre fra andre som har haft samme sygdom som mig og hvorledes behandlingen var efterfølgende.

På forhånd tak.

Anders

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 10-01-05 20:16

Min far havde testikelkræft for flerer år siden og som jeg husker det fik han kemo, men jeg er ikke 100% sikker.
Han kom sig helt oven på det. Han fik efter ca et år ondt i den anden testikel, men det var heldigvis falsk alarm. Det er ( efter hvad han fik at vide ) ikke unormalt at man får ondt i den anden side et stykke tid efter..
PøjPøj

Junior

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-01-05 20:39

Den mest effektive efterbehandling er kemo, da testikelkræft er meget følsom over for denne behandling.
Se her
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/testikelkraeft.htm
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 38 point
Dato : 11-01-05 01:52

Hej Anders

Der er ingen bruger på kandu, der kan fortælle dig hvilken behandling, du skal have. Det er meget individuelt fra den ene patient til den anden.

Du må tale med lægen om spørgsmålet, han/hun vil være den eneste, der kan råde/forklare dig.

Citat
Hvis man vil vide mere om de konkrete udsigter for en patient, skal man spørge den læge, der har stillet diagnosen og som står for behandlingen.

fra denne side http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/kraeftsygdomme/testikel/testikelkraeft+i+tal.asp

God bedring.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : lene7500anders

Dato : 12-01-05 16:53

Tak for svaret ans.